Har ett antal olika Ballofixventiler monterade under kökskranar och WC-stolar m.m.
Ballofixerna är monterade under de senaste åren.

När jag nu testar dem så märker jag att en del av dem inte går att vrida på.
Vissa funkar hur lått och bra som helst.
Vågar man vrida på en Ballofix som verkar ha fastnat? Finns det nåt knep att få den att fungera?

Med facit i hand så verkar det nog som man skall köpa Ballofixer av högsta kvalitet(=dyr)
och även funktionstesta dom några ggr/år.
Det är ju inte mycket värt om dom var billiga när dom inte går att använda den dag det behövs.

Vore intressant att få lite mer info om detta av er som kan Ballofixer.
 
Ballofixer brukar som regel funka många år, Förutsatt att det verkligen är en Ballofix.

Finns en mängd olika tillverkare av minikulventiler av olika kvalitet, De sämsta jag stött på är A-kulan och Frese.

Är det en riktig Ballofix som fastnat kan du plocka bort vredet o använda en insexnyckel lite försiktigt.
 
Trodde "Ballofix" var samlingsnamnet för alla dessa kulventiler.
Förstår nu att det är ett av många olika fabrikat som finns på marknaden.

Då är det nog så att de som kärvar inte är Ballofix.

Har en helkromad variant som avstängning till min WC stol (Svedbergs)
Denna har fastnat helt efter bara något år.
Är osäker om jag köpte den på Biltema eller om den följde med stolen.

Har en till diskmaskinen, kan inte se vilket fabrikat det är på denna kulventil men den har svart plastvred. Denna går trögt trots att den bara är några år gammal.

Slutligen så har jag några av märket Vetette med bruna vred köpta på Hornbach, dessa funkar kanon, mycket lätta att vrida.
 
Vatette och ballofix är i min erfarenhet dom bästa och (som vanligt) brukar billig skit strula och behöva bli ersatt med riktiga prylar ganska snart och då är dom inte så billiga längre..
Dessutom blir sällan dom billiga riktigt täta efter nga år när man ska byta ut en blandare eller så..
 
ballofix har en aning o läcka om man stänger eller öppnar efter ett par år,om inte har rört den tidigare..
dock tycker jag vattette äger, dock smaksak, men det är att jag inte behöver smörja gängorna eller nagga kopplingen, för de är färdinaggade
 
Tack för all info.
Kommer endast att köpa Vatette i framtiden
de känns överlägsna alla de andra jag har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.