Tack för svar.
Att jag har tänkt gatsten är dels att jag har en massa, dels att de lätt går att följa rundningen i tunnan och göra "bänkar" av och att jag skall gräva upp hela denna sida av huset till cirka 3.5 m bredd och ersätta jorden med grus och sedan toppa med div stenar, plattor mm samt badtunnan som då hade blivit i samma material (sten).
Om skiffer på bastugolvet är lätt att hålla rent borde små fyrkantiga gatsten vara det också....det gör nog att jag kan tänka vidare. Tyvärr är de inte lena som barnrumpor men man halkar ju inte lätt på dom heller. (gatstenarna alltså!)
Tack för tips och hjälp.
 
I helgen gjorde lusten att få ordning på badtunnan sig påmind...

Jag har sågat ytongblock L=600, B=200, T=100 (mm) som kilar för att få ett skönare sluttande ryggstöd och minska sittdjupet från 500mm till 400mm. Blir klart mycket bekvämare! Blocken är sedan fastsatta i tunnan med frostsäkert fix och ringen är naturligtvis primad innan. Återstår att sätta dit 7 bitar och sedan skall det på fuktspärr (gummi) på ryggstödet för att undvika att vatten kommer in och orsakar frostsprängningar.
Totalt har jag nu gjort av med 40kg fix utan att komma hela varvet runt. Räknar med att det går åt 20kg till innan ryggstöden är på plats. Går åt mycket då jag dubbelsprider och spacklar igen hålrummen som blir mellan varje sten samt jämnar ut skarvarna i mellan och i överkant.

Bild 1: Ett tillsågat block

Bild 2: Några bitar på plats

Bild 3: Så långt kom vi den här gången innan det var slut på fix.
 
  • 69.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 70.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 71.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi väntar med spänning på fortsättningen! :)

Vad är det för VP-rör som sticker upp i botten?
 
Hade en tanke om att dra in fiberoptik bakom kakelplattorna och låta den sticka fram i fogarna där de skulle klippas av jäms med fogen och ge en stämningsfull undervattensbelysning.

Jag har dock lagt ner det då vi kommer att ha sjövatten i och risken är snarare att man ser hur "skitigt" vattnet är. Sjövatten är ju som bekant inte fullt som klart som kranvatten...
 
En kompis murade upp en bad tunna och satte mosaik i denna. Problemet han har haft var att när den den varit uppvärmd under vinterbad och han sen släppte ut det varma vattnet gjorde temperatur skillnaden att det hela sprack...
Är n yfiken hur det funkar med ringar, lite sugen själv....
 
Murade han den med lecablock eller likande?

Ringarna är 10cm tjocka i godset så jag tycker det skall mycket till innan de spricker men blev kanske lite nervös över mina egentillverkade sluttande ryggstöd nu... Är väl bara att testa och hoppas att det funkar!
 
Får göra den (inklusive mig själv) som hoppats på att se en färdig badtunna innan vintern besviken....

Var riktigt sugen på att göra den klart när det var varma fina dagar, som när jag jobbade med ryggstödet. Tyvärr blev det ganska snabbt kallt och därmed mycket krångligare att hålla på. Bättre blev det inte av att september månads räkningar utöver den vanliga högen innehöll både 3v solsemester till vintern, installation av villalarm samt att en bil behöver nya vinterdäck... Då blev det badtunnan som vackert fick vänta till våren kommer.

Det jag hann med innan vintern är ryggstödet som är byggt av ytong, syns på bilderna i tidigare inlägg. Det är sedan målat med gummi (fuktspärr) för att förhindra att vatten kommer in bakom och orsakar frostsprängningar. Skorstenen till pannan är på plats. Till våren återstår att ansluta PEM-slangarna i pannan, sätta mosaik, bygga ett lock och att måla tunnan utvändigt.

Var idag förbi en bekant som byggt en liknande tunna men som under tält med kupévärmare och byggstålkastare slitit på med mosaik och är klar med ytskiktet i tunnan. För hans del återstår bara en kamin för att bada! Blev riktigt snyggt när mosaiken kom på plats.

Bild: Tunnan som den såg ut innan jag täckte över den för vintern.
 
  • 74.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Otroligt väl genomfört projekt. Avundsfaktorn är hög!
 
K
Vad använde du för tätskikt? Om du målat tätskikt så är den väl täckt nu?
 
fredl skrev:
Otroligt väl genomfört projekt. Avundsfaktorn är hög!
Tack det var roligt att höra! Skall eldas i bastun i morrn, får se om det är lite varmare ute om det blir en isvak med. Känns inte så kul att bada isvak när det är under -20...

ktm250 skrev:
Vad använde du för tätskikt? Om du målat tätskikt så är den väl täckt nu?
Mins inte märket på tätskiktet, hinkarna är kastade nu. Tunnan är täckt med skivor och presenning.
 
Har arbetet med badtunnan fortskridit under våren/sommaren? Väntar med spänning på bilder på det färdiga resultatet. Planerar själv en badtunna på toppen av berget men har ännu inte bestämt utformning eller material.
 
Nix den ligger i träda, orsak nedan

Kom i januari på att vi skulle konvertera till vattenburen värme med värmepump och sjövärme. (sista året man får konverteringsstöd nu) Då var det ju lika bra att passa på att renovera lite inne på samma gång vilket resulterat i en del jobb. Ca 140m2 totalrenovering, vissa delar lite med omfattande än andra.
Värmekonvertering:
250m ledningar till radiatorer, 16 radiatorer av olika storlekar, 600m kollektorslang, Nibe F1145 värmepump och separat varmvattentank VPB 300, ca 35m2 golvvärme (240m slang). Har sågat sönder en del i huset för att kunna dra fram ledningarna dolt.
Bottenvåning:
Vardagsrum: tak, väggar, el, slipat golv och oljat, lagt skiffer framför kaminen, nya salningar, foder, taklister och golvsocklar. Målat fönster.
Hall/entré: Rivit ut plastmatta och trägolv, lagt in vattenburen golvvärme, klinker, satt pärlspont på väggarna, ny ytterdörr, målning av tak, foder, salningar, socklar och taklister. Rivit vägg där dörren till souterängvåning satt för att få öppnare planlösning.
Kök: Måla bröstpanel, väggar, socklar, foder och fönster
Souterängvåning: Slipa trapp, måla panel och bygga kontor i liten hall nedanför trappen ca 5m2 med golvärme och klinker.
Klinker och nya hyllor i jordkällare.
Gillestuga ombyggd till sovrum i ena halvan och en stor hall/entré för privat bruk med mycket förvaring och parkeringsplats för barnvagn. Två stora skjutdörrsgarderober., foder slaningar och taklister.
Bygga nytt badrum med dusch, wc
Förråd och värmepumpsrum i kombination.

Första tiden på våren gick även till att först gräva sönder gården rätt omfattande för att få ner kollektorslangen i sjön, en kulvert till garaget och sedan återställa det igen men nu syns det inte hur mycket vi grävt efter att gräsmattan fått fart igen.

Har varit taggad på att fixa badtunnan men det har varken funnits tid, prio eller pengar över till att göra det. Återstår gissningsvis 2-3 dagar och 5kkr för att färdigställa badtunnan. Detta under förutsättning att det går att köra pannan utan värmeväxlare. Funkar inte det så blir det väl lite mer pengar. Planen är nu att ägna den lite tid och energi till våren.
Återkommer med bilder och information om hur det går med tunnan när jag är på gång igen!
 
Hur går det? Jag är nog inte ensam om att thcka tunnan är höjdpunkten :)

/C
 
Spännande badtunneprojekt! Ser fram emot uppdateringar!
 
Han har kört fast lite pga andra mastodontprojekt som kommit emellan. Tunnan får vi tjata klar nästa vår gissar jag. Eller T?

//Rob
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.