Hejsan!

Ny här och relativt ny även i ett radhus. Tänkte byta funktion på ett badrum om 1,6 x 1,7m och en tvättstuga om 3,5 x 1,5m.

Frågan är dock om det går att göra en användbar och funktionell tvättstuga på 1,6 x 1,7m? Det får ju lätt plats med tumlare, tvättmaskin och handfat samt några skåp. Men torklina?

Jag är helt grön på det här och behöver massor med tips och inspiration.

Tack på förhand!

// Stefan
 
Beroende på dörrens placering så borde du ju kunna ställa tvättmaskin och torktumlare på varann och även få plats med rätt handfat bredvid.
Sen skulle jag nog sätta in nån form av bänk att kunna jobba på. Och kanske några hyllor över och under, med ett skynke som täcker hyllorna under bänken.

Finns det golvbrunn i utrymmet elelr tänkte du använda dig av avloppet till handfatet?
 
hej, det finns golvbrunn där inne så den biten känns ok.

Många har påpekat för mig vikten av att kunna hänga tvätten på tork...något som kan bli lite småknöligt med det här lilla utrymmet.
 
Om du ska ha tumlare, vilket du skriver, så är det väl inte så mycket tvätt som ska hänga på tork? Vi gör så att vi hänger sådan tvätt, som inte kan tumlas, i badrummet istället.
 
smart! :) det tänkte jag ju inte på! Badrummer ligger bara ett par meter från tvättstugan, så det kommer gå utmärkt.
 
Jag lovar att en tvättlina i det trånga utrymme kommer vandra hårt på dina nerver när du ska fram till tvättmaskinen.

Du har inte möjlighet att bygga ihop dessa två utrymmen då?
 
nej, tyvärr. här kommer en liten bild:

SFDAF4737718B9F43E586FF3B444ED67C2A_820x.jpg

Det är altså WC och tvätt jag vill byta funktionen på, för att få till större badrum där nere (med bastu).

Men att ha en tumlare i lilla rummet, och ett flyttbart torkställ funkar...så gör jag ju idag. Men sen är man själv också, utan barn dessutom :)
 
Häng en höj och sänkbar torkställning i taket (ca1 x 0,5 m ) då kan du hissa upp den när det inte är tvätt på och du undviker att gå in i den. Fördelen är att du slipper släpa tvätt. Ett annat alternativ är att sätta in ett torkskåp brevid stapel med tvättmaskin och torktumlare.
 
torkskåp är jag ingen vän av direkt :)

men en ställning i taket kan fungera...får hem och mäta samt klura lite
 
Ja, det roliga slutade när jag kom på att jag har ju elcentralen med proppskåpet i nuvarande tvättstugan :(

Lite svårt att kombinera badrum och proppskåp är jag rädd :(
 
SteQve skrev:
Ja, det roliga slutade när jag kom på att jag har ju elcentralen med proppskåpet i nuvarande tvättstugan :(

Lite svårt att kombinera badrum och proppskåp är jag rädd :(
Propskåpet kan kanske flyttas till andra sidan av väggen? men det kostar multum. Om du gör det så följer några ...

Tips för mini-tvättstugan.
1/ en s.k. vädringskrok som rymmer 5-6 klädhängare med skjortor eller tröjor på tork :). Fälls mot vägg när ej används.
2/ Bauhaus har en vägghängd torkställning i olika längder (60 till 120cm) som heter Ruck-Zuck ( nästan rätt namn). Mycket praktisk, dras ut från vägg när den behövs, 8 styva pinar i stället för snöre. Hänger inte tvärs genom rummet vägg till vägg men bara sticker ut från en vägg. Är man lång så kan den hänga nästan direkt under taket fex ovan dörren om dörr öppnas åt rätt håll .....och perfekt för 1-2 sett bäddkläder,tvätten hänger luftig, torkar under en natt :). Mycket smartare än en golvmodel som man ska ha plats för att fälla ut och ställa undan och torka stora saker uppvikta för att dom inte ska nå golvet, tycker jag.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.