Hejsan,

Vore roligt att få lite feedback på våran planlösning. Har utgått ifrån en planlösning hos en hustillverkare och ritat om efter eget tycke. Det är ett enplanshus på ca 160-170 kvadrat.
 
  • feedback.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hej, jag heter simon och läser till arkitekt. tar upp några saker som jag hoppas kan vara till hjälp.

det är lite trist att köket är det första man möts av när man kommer in, det vore nog finare att byta plats på hall och den stora wcn. och ha ingågen till wcn från hallen. då kommer man in i hallen och leds till det lilla allrummet, och sen kanske vidare ut på altanen. fint med genomsiktlighet.

då samlas även vatten och avlopp genom att de bägge toaletterna och tvättstugan ligger vägg i vägg. en liten ommöblering i den stora wcn gör att du borde få plats med en dörr till tvättstugan.

hallen/korridoren vid hallrummet är ojämn eftersom köksväggen är längre än sovrumsväggarna. sånt stör alltid intrycket, men det kanske du kommer tillrätta med om du byter plats på hall och wc.

hur ska du göra med fönster i köket, med tanke på överskåp alltså? det är fint med avrinningshon i köksön. många olyckor sker just när man ska vända sig om från spisen i köksön till vaskenk, för att hälla av tex potatis och snubblar på ett barn i krypåldern.

jag tycker du borde studera fönstersättningen mer. dels för att precisa öppningar oftast ger större effekt än större glaspartier. dels för att klara de energianvändningskrav som finns för att få bygglov.

jag tycker att du borde flytta vardagsrummets gavelfönster (det närmast sovrummet) ännu närmre sovrummet för att inte bryta siktlinjen som går genom huset. med andra ord är det trevligt om man kan se ut ända från det minsta sov/arbetsrummet.

på grund av kallras kan det ofta vara obehagligt att sova direkt under ett fönster så det kan vara idé att ta bort ett av fönstrena. så att man har möjlighet att ställa sängen mot en vanlig vägg.

i de andra sovrummen kan du nog banta ner fönstrena til 2/3 eller nåt sånt, lite beroende på vädersträck, utan att förlora någonting i ljus.


hoppas jag varit till någon hjälp.
 
Hej Simon,

Tack för din fina feedback. Har faktiskt funderat på att byta plats på stora wc:n och hallen men är dock lite fundersam om det inte blir konstigt att komma direkt in i tv-rummet? Genomsikten skulle dock vara läcker.

Jag har medvetet valt att inte ha ingång till wc/dusch i hallen. Har bott många år i lägenhet och nu i ett litet hus som är planerat så. Det är inte roligt att gå igenom hallens smuts när man är nyduschad.

Hur störande är det med väggarna i allrummet? Man kan ju dra ner väggen mot sovrummet så den blir parallel men förlorar jag inte yta då och får en instängd känsla i allrumet?

Fönstret i köket är tänt att vara mellan över- och underskåp, ca 40cm högt. Tanken är att detta ska ersätta kakel på den väggen.

Vi är väldigt bestämda med att vi vill ha stora fönster ytor mot baksida i vardagsrum/matplats. Tanken är att det ska vara skjutdörrar i det partiet närmast köket.

Tanken med gavelfönstrena i vardagsrummet är att dom ska vara rektangulära och ca 40cm höga då jag inte vill ha allt för mycket insyn från den sidan. Tror du det ändå är värt att placera ett sådant fönster längre mot stora sovrummet för siktlinjen?

På långsidan mot entren är det tänkt att det är "normala" fönster i sovrummen och mindre fönster ca 40cm höga i badrummen och tvättstuga. Kanske räcker med enkla fönster i sovrummen dock? Baksidan har fönster från golv som går en bra bit upp. Förstörs inte helheltsintrycket på baksidan om bara allrum och vardagsrum har stora fönster och sovrummet har ett mindre?

Bifogar en ny bild där jag omarbetat köket och hallen. Var själv rätt osäker på den tidigare situationen med köket/hallen. Inte roligt att behöva se skor och annat när man står och lagar mat. Har du några synpukter på den nya utformningen?

Mvh
 
  • nya huset2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej ser trevligt ut men har några funderingar.

Om du byter plats på allrum och WC/D då får du ju VA samlat på två ställen.
En omgång vid kök & WC/D sen blir ju nästa vid tvätt och WC/D för master sovrum.

Om ni gör en tvätt med genomgång från matplats in till tvättstugan och sätter en extra dörr ut med fönster får ni ju mer väg förvaring i tvättstugan kanske. Slipper bära ren tvätt genom en grusig hall och en extra hel väg i hallen.

Spisen kanske mot vägen vid KLK så ni kan få upp skorstenen mitt i huset för att slippa lång skorsten som skall upp till nocken utvändigt. Spisen syns nog också bra ifrån kök, matplatsen och vardagsrummet sen kanske värme sppridningen i huset också blir bättre.

Ni skulle ju kunna ha snedtak över matplatsen och vardagsrum om ni vill få mer rymd i huset här.

Hur passar huset in på er tomt får ni plats med garage för extra förvaring då det kanske är i minsta laget med endast en klk?

Lycka till med era hus planer
 
Bra idé med extra ytterdörr i tvättstugan. Det skapar ju faktiskt en hel del extra förvaring.

Huset har pulpettak med lägsta delen mot ytterdörren så skorsten är på högsta punkt.

Tanken är att det ska vara platt tak invändigt förutom i allrum och vardagsrum/kök där det blir snedtak för att få rymd. Vill därför inte byta plats på stora wc:n och allrumet. Ska eventuellt ha extra altandörr i allrummet också.

Vi har 2500 kvadratmeter tomt och planen är att bygga dubbelgarage på sikt.

Tack för feedbacken.
 
Testade och gjorde en ändring på ert förslag så som jag gillar det får ju lite mer kök också kanske. Spisen lite mer i centrum av huset för att dela av matplatsen och vardagsrummet.
 
  • nya%20huset2 kopiera.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Macki, kan du scanna in en tomtkarta! Jag vill se väderstreck, infart och omgivande gator, grannbebyggelse samt eventuell utsikt och befintliga träd att spara.
 
Jag har inte tillgång till handlingarna här på jobbet men jag drog ut från lantmäteriet. Vet inte om dessa kan vara till någon hjälp.

Tomten har sin högsta punkt mellan befintliga huset och vedboden. Tomten sluttar sedan ganska svagt ner mot skogen.

På ena kartan har jag ritat ut tänkt placering av nya huset och väderstreck. På det andra flygfotot ser du ungefärlig tomtgräns samt träd. Finns gott om träd som du ser :)
 
  • tomt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tomtkarta.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • norrsöder.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
anette_jonas,

Vi är inte förtjusta i köksö och jag tror den där bryggan i köket kommer störa rörligheten i köket. Vi gillar när det är gott om golvyta i köket så två kan vara i köket samtidigt utan att springa in i varandra.

Angående central placering av spisen så är jag rädd att den stör glasfasaden och även fast det är mysigt att kunna njuta av spisen från matplatsen vill jag att det ska vara tydligare att den tillhör vardagsrumsdelen.

Tack för förslaget dock :)
 
Vet ju ej måtten men min tanke var att du har 1,8m mellan bänkarna du får ett stort U då får man plats många i köket kan lasta diskmaskinen också. Sen kan ni ha minst 1m eller 1,2m mellan Kyl/Frysen och bar disken, då kan ni ställa upp på bardisken för att sedan ställa in i skåpen. Är bar disken sen upphöjd med en extra bar skiva slipper ni insyn från matplats och vardagsrummet i köket på bänkarna. Åk till Ikea eller någon annan köksleverantör och kolla in deras miljöer. Lycka till med ert bygge och gör så det passar er
 
Så här kan man också göra: Entré på kortsidan med glimt av trädgården omedelbart INNAN man stiger in. Innanför dörren möter axialitet på tvären genom hela byggnaden. Plus lite bredare perspektiv av trädgården.

Byggnadens baksida med garage bildar en skyddande famn. Utskjutande tak över fönsterdörrarna dämpar direktsol. Rejäl uteplats under tak.

Kökets smala fönsterband kan man använda också till sovrum. Höga fönster från golv till tak kontrasterar i gavel och föräldrasovrum.
 
En idé kring WC intill hallen. Har ni funderat i banorna med att sätta dörren till WC:n så man går in från hallen direkt intill ytterdörren. Tänkte då mest så man slipper gå via hallen mitt i huset för att gå på toa. Men ni kanske inte har barn som ibland kommer utifrån och då "glömmer" ta av sig skorna vid toabesök. Om man har dörren från hallen slipper man ju grus i den del av hallen som sedan leder in till många andra av rummen.
 
Billy, problemet med planlösningen du gjort är att det inte är någon tydlig föräldrar/barndel. Vi vill kunna ta hem gäster och äta tillsammans. Sen går barnen in till sina rum eller tittar på tv i allrumet medans dom vuxna sätter sig i vardagsrummet och dricker vin vid öppnaspisen. I din planlösning blir det ett väldigt springande mellan barnrummen och tv-rummet närmast hallen. Dessutom hamnar tv-rummet utanför förälrar sovrummet.

Tack för förslaget dock :)
 
Hej Fritidsbyggaren,

Tidigare i tråden skrev jag att vi medvetet valt att inte ha ingång till wc från hallen då vi bor och har bott med den lösningen i många år nu och tycker det är värdelöst att gå nyduschad via en hall bland utekläder och grus/smuts.

Vi har inga barn idag men vi bygger huset med två barn i åtanke. Med dörr till wc i hallen så lär det hända att ungarna springer in på muggen utan att ta av sig skorna och därmed drar in extra skit i badrummet. Även fast de tar av sig skorna får de säker med sig skit från hallen. Med ingång från allrummet och tydliga regler att skor tas av i hallen så slipper vi grus i hela huset (Hoppas jag). =)
 
Inga problem! Det är bara att möblera om och slå upp en snygg glasvägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.