byggare henke skrev:
franska
[länk]

annars brukar det vara så att tunna gänger är för plåt och grova för trä.
sen finns kombiskruv för både trä och plåt.
[länk]

hade ingen bra bild på kombiskruv

OK, då är jag med:) Skruvar dock hellre med gips skruven jag har till vänster än med en fransk skruv;)..men visst - inget av det känns optimalt.:)

här:
http://www.gunneboindustrier.se/segbo/notesamp/internet/segbo00008.nsf/viewunid/8F7F39D735A77BABC12575CB003DA76D/$file/12-32_Produkter+Skruv.pdf

tror jag att jag hittade skruvtypen för den vänstra skruven, på sidan 21 i PDFen (enligt den tryckta sidnumreringen, sid 10 i dokumentet) längst ner. Mycket riktigt så är den för spånskiva/sockel/plywood mot plåtregel. På första sidan kan man se bild på en kombi gipsskruv också.
 
B
jag kan inte allt om skruv eller spik.
men nyfikenhet har räddat mig ibland.
jag har fått tipsa konstruktörer över vad som finns på marknaden inom fästprodukter.

jag kan självklart inte allt. vem gör det? internet finns alltid tillhands nu för tiden.
 
Den högra skruven ser ut som våra (Elektrikerskruv) TSF 4,8x35 skruv.
 
  • e1547036.jpg
Bloink skrev:
Den högra skruven ser ut som våra (Elektrikerskruv) TSF 4,8x35 skruv.
Det var ju intressant! Exakt vad används den till?
 
B
roligt att det finns så många namn på samma skruv.
det är jobbigt att en skruv är dyr i ena hyllkanten men heter något annat i andra hyllkanten men är hälften så dyr.
det är roligt när elektriker kommer me sin special skruv.
så står jag me annan förpackning med samma skruv som är hälften så dyra.
 
Daniel_N skrev:
Det var ju intressant! Exakt vad används den till?
Används till lite allt möjligt. Är en grövre monteringsskruv.
Lättare apparater kan fästas direkt i gips (eller trä). Fungerar även bra i plugg (Gul el. röd) i porösare väggar då skruven är ganska grov.

Är väl en smaksak vilka skruvar man använder men just denna typ av skruv använder jag i 85% av fallen.

http://www.elektroskandia.se/KatalogTrad.aspx?rid=39159|39199|39264|39288&artnr=1547038
 
byggare henke skrev:
roligt att det finns så många namn på samma skruv.
det är jobbigt att en skruv är dyr i ena hyllkanten men heter något annat i andra hyllkanten men är hälften så dyr.
det är roligt när elektriker kommer me sin special skruv.
så står jag me annan förpackning med samma skruv som är hälften så dyra.
Jo så är det. Enda fördelen för oss är att de brukar vara förpackade i 100st askar vilket är bra på mindre jobb.

Dessa skruvar är det thorsman som tillverkar (eller packar om :D). Finns likvärdig skruv som benämns som "elektrikerskuv"

Gipsskruv benämns som "TSI" osv osv ...

EDIT: Hittade en länk med olika "elektrikerskruv"
http://www.schneider-electric.se/katalog/fs_index.asp?GroupString=|5|629|&func=sok&GroupID=629&BrandID=1
 
Redigerat:
B
tycker om små förpackningar också. speciellt när man får anpassningsuppdrag.
kan inte köpa en förp med 1000 st skruv när jag bara ska montera stöd räcken i en dusch.
det är så surt när en kund vill ha spec på hur många skruv man har använt.
det händer inte ofta men dom finns där ute.
 
Då har jag fått betydligt mer klarhet, och kan märka askarna med rätt beteckningar - det känns skönt! mitt sinne för preussisk ordningar bland prylarna har varit plågat av min okunskap!
 
Bloink skrev:
Används till lite allt möjligt. Är en grövre monteringsskruv.
Lättare apparater kan fästas direkt i gips (eller trä). Fungerar även bra i plugg (Gul el. röd) i porösare väggar då skruven är ganska grov.

Är väl en smaksak vilka skruvar man använder men just denna typ av skruv använder jag i 85% av fallen.

[länk]
Är elektrikerskruv mycket bättre att använda än vanlig gips/träskruv? Vi använder uteslutande gipsskruv (och skruvarna från TC-S-klammer har det hänt att man tagit när gipsskruven tagit slut).
Jag tänkte att det är väl av en anledning som elektrikerskruvarna kallas som de gör...

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Är elektrikerskruv mycket bättre att använda än vanlig gips/träskruv? Vi använder uteslutande gipsskruv (och skruvarna från TC-S-klammer har det hänt att man tagit när gipsskruven tagit slut).
Jag tänkte att det är väl av en anledning som elektrikerskruvarna kallas som de gör...

//Patrik
Jag vet inte svaret på din fråga, men efter att ha jämfört skruven till höger på min ursprungsbild med en vanlig gipsskruv för träregel så kan jag konstatera att elektrikerskruvden har grövre och djupare gängor, vilket jag misstänker gör att den sitter bättre om man skruvar i enbart skivamaterial (tex gips och spån) än vad en vanlig gipsskruv gör.
 
Patrik_Hed skrev:
Är elektrikerskruv mycket bättre att använda än vanlig gips/träskruv? Vi använder uteslutande gipsskruv (och skruvarna från TC-S-klammer har det hänt att man tagit när gipsskruven tagit slut).
Jag tänkte att det är väl av en anledning som elektrikerskruvarna kallas som de gör...

//Patrik
Det stämmer som "Daniel_N" skriver. TSF och skruvarna från TC-S liknar varandra, möjligt att TSF är lite grövre.

Är som sagt en smaksak vilka skruv man använder sig av. Speciella situationer kräver rätt skruv, men tycker ändå att TSF är en bra allround-skruv till dom flesta montagen.
 
Bloink skrev:
Det stämmer som "Daniel_N" skriver. TSF och skruvarna från TC-S liknar varandra, möjligt att TSF är lite grövre.

Är som sagt en smaksak vilka skruv man använder sig av. Speciella situationer kräver rätt skruv, men tycker ändå att TSF är en bra allround-skruv till dom flesta montagen.
Daniel_N skrev:
Jag vet inte svaret på din fråga, men efter att ha jämfört skruven till höger på min ursprungsbild med en vanlig gipsskruv för träregel så kan jag konstatera att elektrikerskruvden har grövre och djupare gängor, vilket jag misstänker gör att den sitter bättre om man skruvar i enbart skivamaterial (tex gips och spån) än vad en vanlig gipsskruv gör.
Okej, då vet jag!

//Patrik
 
Vill göra ett tillägg gällande elektrikerskruven....
Den är perfekt att fästa bastuaggregaten i väggen med, håller mycket bra samt att de franskingar som bruka följa med aggregaten är nästan värdelösa (enligt mig)...
"Badrums/bastu/byggaren"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.