Hej,

Jag ska är i färd med att påbörja min utbyggnad på ca 50 kvm, har precis fått hem bygglovet. I bygglovet vill dom att jag ska lämna in en kontrollplan, och att jag i princip bevisar att den utnämnde kvalitetsansvarige (jag själv) är tillräckligt kvalificerad.

Till min fråga nu:
Finns där färdiga kontrollplaner att hämta någonstans eller ska man snickra ihop en sån sjäv? Är ju bara en liten tillbyggnad, inget avancerat alls.

Hur ska jag kunna "bevisa" att jag är tillräckligt kvalificerad som KA. Jag har ingen byggutbildning, men jag byggde vårt andra hus helt själv, (ca 100) kvm.. Dock så frångick jag lite från de inlämnade ritningarna, men det har jag nu ordnat upp och har fått ett bygglov i efterhand.


Tacksam för svar.....
 
Jag tittade litet på dom där reglerna själv häromdagen. Tydligen så är det så att man för att vara KA igentligen skall ha en certifiering som finns i olika nivåer för olika projekt. Bla. skall man tydligen bevisa att man gått en kurs om Plan och bygglagen PBL.

Sedan kan kommunen i undantagsfall godkänna en byggherre som KA om det gäller enkla projekt typ carport, utan krav på certifiering. Jag har hört talas om att man kunnat få vara "egen" KA i utbyggnadsprojekt också men igentligen inte. Själv håller jag just på och diskuterar med en profesionell KA om att ta vårt utbyggnadsprojekt "vid sidan om" då kommer det att kosta 2-3000 att anlita honom. Det tycker jag att det är värt  att ha tillgång till någon som vet vad som går att göra och inte vid ev. små avvikelser från bygglovet. Och även kan bidra med lite ytterligare byggteknisk rådgivning när vi väl sätter igång.
 
Där står också att jag ska lämna in en VA-ritning.

Vad är det, är det för vatten och avlopp eller, hur detaljerad skall den då vara, räcker det med att markera var vatten "uttagen" och avloppen är i huset eller skall man rita ut var alla rören går och lutningar på avloppsrören också?


Tacksam för svar
 
Det är ingen som vet var man kan se ett exempel på en sån ritning/specifikation?


Tacksam för svar......
 
Ingen som vet var man kan hitta ett exempel på en konstruktionsritningar för vatten, avlopp och ventilation. Skulle även behöva ett exempel på en kontrollplan, är det någon som vill dela med sig av det så hade jag varit oehört tacksam....


Tacksam för svar
 
Sandvikens kontrollplan i all ära men det är för mycket alldeles för mycket... Och sen skall kontrollplanen om man gör en göra en som är projekt specifik. Annars är det ingen kontrollplan utan en kopia.

Men skulle jag upprätta kontrollplan skulle jag ha 1 markpunkt. 1 st utsättning, 1 för plattan, 1 för stommen, 1 för yttertaket och 1 för diffspärren. Sedan 2 på rör och 2 på vent 2 på el samt 1 för tätskikt. Mer behövs inte i en villa eftersom ett villa bygge är en enkel byggnad. Det har få installationer och är om man skall se det krasst en låda med tak som någon bestyckat med vatten, el och värme.
 
Jag fick en kontrollplan av kommunen. Den ska visst finnas att ladda ner på kommunens hemsida, men just nu kan jag inte hitta den...
 
Ketosan undrade:

Ingen som vet var man kan hitta ett exempel på en konstruktionsritningar för vatten, avlopp och ventilation. Skulle även behöva ett exempel på en kontrollplan, är det någon som vill dela med sig av det så hade jag varit oehört tacksam....

Jag svarar:

Du säger i förväg åt din VVS-entreprenör att han i efterhand dokumenterar sitt jobb med intyg och godtagbar VVS-ritning. Brukar inte vara något problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.