Hej!

Vi har tänkt kakla ett badrum på ca 9 m2 som har en snedvägg.

I de broschyrer som vi tittat i (höganäs etc) så har man oftast helkaklat dessa badrum. Men när vi hade målaren och kolla på det så var han ytterst ovillig att kakla snedtaket.

Min fråga är om nån vet lite bra bilder på dylika badrum med snedtak där man endast har målat snedtaket? Vi vet ju hur ett helkaklat badrum ser ut och vill helst ha detta men det ska ju hålla också i många år framöver och vi är inte helt främmande för att endast ta halvkaklat förutsatt att vi kan få se någon bild på hur man kan göra sådant snyggt.

Den raka väggen på snedtakssidan är ca 90 cm hög. Sedan kommer snedtaket upp (38 graders lutning) och ger ca 50 cm "tak". Snedtaket fyller således upp en ganska stor yta.

Förstår ni hur jag menar? Alla bilde rpå halvkaklade badrum med snedtak tages tacksamt emot!

MVH
Henko
 
Om du påminner mig om en 2-3 månader ska jag lägga in en bild. Jag håller på med just det du beskriver.

Jag ska dock inte kakla annat än runt badkaret (och kanske bakom handdukstorken) resten av väggen blir målad och taket likaså. Golvet klinkras.

Mitt tak börjar på 1,30 och går nästan hela rummet så bara en 50 cm kvarstår av de 2,10 som rummet är brett.
 
KristinaRT
Vårt badrum har en liknande layout, dvs snedtak som börjar ca en m upp. Det är helkaklar, förutom snedtaket som är målad väv på samma sätt som taket.... Snedtaket och taket går alltså "i ett". Övriga väggar är helkaklade, hela vägen upp till det vanliga taket.
Har tyvärr ingen bild på detta, men det ser faktiskt helt OK ut, eftersom taket och snedtaket går i ett ser det inte alls konstigt ut, tvärt om faktiskt - jag tror jag hade tyckt det såg konstigt ut om även snedtaket var kaklat. Som att kakla det vanliga taket ungefär :)
 
T
Jag personligen tycker att om man kaklar snedtaket så ger det ett för "tungt" intryck, alltför mycket kakel.
 
Jag har sett snedtak som är kaklade (tyvärr minns jag inte var så jag kan inte ta bilder) och det ger inget bra intryck.

Troligen har det också mycket med taklutningen att göra har man brutet tak så man har väldigt hög takvinkel så ser det troligen mer ok ut. För mig med 36° taklutning skulle det se rent ut sagt fördjävligt ut med kaklat i taket.

Vet inte var gränsen går i grader dock ;)
 
tack för svaren. jag hoppar över snedtaket då sparar man lite pengar också.

snackade med kakelsnubben idah och han hade misstat att ta med golvvärmen i offerten. Då tillkom det helt plötsligt 150 kilo flytspackel. Jag som trodde att man bara la golvvärmen i samma klet som man fäster klinkersen i... Men tydligen måste man bygga upp golvet en cm extra med flytspackel just för golvvärmen. Hmmm.


mvh
henrik
 
Har för mig att det är minst 15 mm flytspackel vid golvvärme.
 
T
Man limmar elslingan på spånskivan med armeringsnät och flyter sedan fallet med flytspackel. Så det som tillkommer på din offert är ju elslingan. Flyta hade han fått göra i vilket fall som helst.
 
tank77 skrev:
Man limmar elslingan på spånskivan med armeringsnät och flyter sedan fallet med flytspackel. Så det som tillkommer på din offert är ju elslingan. Flyta hade han fått göra i vilket fall som helst.
Precis...

Armering och flytspackling kommer man ju aldrig undan när det är träbjälklag...
Undrar vad han tänkt på...:rolleyes:
 
hej!

Som jag förstått det har han tänkt göra följande (underlaget är golvspån cc30 på träbjälklag):

1) Lägga golvgips
2) tätskikt
3) golvvärme lablar
4)flytspackel
5) klinkers

Men enligt honom så tillkommer det extra flytspackel om han tar med golvvärmen i offerten mot vad han har räknat utan golvvärme. 150 kg á 20 kr kg. Jag kan som sagt inget om detta men jag tyckte det var konstigt....

/Henrik
 
Gôtt påslag han tar på flytspacklet då...

en 25kg säck fiberförstärkt flytspackel går på en 200kr inkl moms (utan frakt) från sigro. Men men det är ju om man köper det själv...Han skall väl tjäna lite på det oxå..

Men det är klart att det går åt mer flytspackel om man har värmeslingor för de skall ju fästas på armeringsnätet och sen så tror jag det är minst 10mm ovanför toppen(beror på vilken tillverkare) på elslingan som är minimum, det kan kanske innebära ca 20mm eller mer räknat från golvspånet

sen så behöver han inte lägga något golvgips utan enligt branchreglerna skall räcka med följande (i fallande ordning)

Golvspån 22mm (lagt på max cc 60 träbjälklag)
armeringsnät
golvvärme
primer
flytspackel
tätskikt
fix
klinkers
fog
 
Jag har ett litet badrum i en vindskupa. Snedtaket är klätt med träpanel. Snyggt och trevligt tycker jag!
 
T
hen_rik79 skrev:
hej!

Som jag förstått det har han tänkt göra följande (underlaget är golvspån cc30 på träbjälklag):

1) Lägga golvgips
2) tätskikt
3) golvvärme lablar
4)flytspackel
5) klinkers

Men enligt honom så tillkommer det extra flytspackel om han tar med golvvärmen i offerten mot vad han har räknat utan golvvärme. 150 kg á 20 kr kg. Jag kan som sagt inget om detta men jag tyckte det var konstigt....

/Henrik
Nej, du måste missuppfattat eller skrivit fel i din lista då den egentligen ska se ut så här:

1. Lägga golvgips
2. Limma golvslinga
3. Flytspackel
4. Tätskikt
5. Klinkers

Vissa använder gips och flyter på detta utan armeringsjärn och vissa skippar golvgips och flyter direkt på spånskivan inklusive armeringsjärn. Båda funkar bra men att "limma" golvgips på ett 60cc bjälklag styvar upp detta så det får egenskaper som ett 30 cc bjälklag.

Och när jag pratar om att limma gips så betyder det att man använder ett speciellt kakelfix ämnat för att limma golvgips alltså inget jäkla PL400. Dra på fixet med en tandkam (8mm) och smacka dit golvgipsen, sedan har du en stenhård grund att bygga vidare på.
 
Hej!

Det material som ingår i offerten är

Tätskikt ardex 40 kg
fuktspärr ardex 8 liter
remsor till hörn
tätark till brunn
golv spackel

Så tydligen brydde han sig inte om gips då, även om han vid flera tillfällen påpekade att det måste läggas gips på golvspånen.

Så då bygger det inte upp så mycket än just 10-15 mm flytspackel för golvvärmen. Jag antar att det är flytspacklet som benämns tätskikt. Men det blir ju 200 kg flytspackel på en yta av 8 m2. Är det inte lite mycket? Hur omständigt ska det vara?

Hjälp!

/Henrik
 
hen_rik79 skrev:
Hej!

Det material som ingår i offerten är

Tätskikt ardex 40 kg
fuktspärr ardex 8 liter
remsor till hörn
tätark till brunn
golv spackel

Så tydligen brydde han sig inte om gips då, även om han vid flera tillfällen påpekade att det måste läggas gips på golvspånen.

Så då bygger det inte upp så mycket än just 10-15 mm flytspackel för golvvärmen. Jag antar att det är flytspacklet som benämns tätskikt. Men det blir ju 200 kg flytspackel på en yta av 8 m2. Är det inte lite mycket? Hur omständigt ska det vara?

Hjälp!

/Henrik
Detta är ju två helt olika saker...

Flytspacklet är ju till för att "gjuta" in värmekabel och styva upp golvet när man har träbjälklag samt för att bygga fall i badrummet.

Tätskiktet är ju den massan man sedan använder för att allting ska bli tätt.

Mängden flytspackel är rätt med tanke på att man normalt räknar på ungefär följande vis...

1,7kg x antal kvm x antal mm tjocklek = åtgång i kg

Alltså...

1,7 x 8 = 13,6kg/kvm och mm x 12mm tjocklek som är minimum = 163kg

Dessutom blir det ju tjockare på en del av golvytan då man ska bygga fall och minsta tjockleken ska vara 12mm för att klara böjstyvheten i golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.