Vad är billigast och ok som lösning om jag behöver fylla upp ca 1,2m på delar av långsidan mot grannens tomt. Längden är ca 17m för 1,2m höjd och 17m för 0,7m höjd.

Har kollat runt lite och priserna verkar ligga på runt 2´ per löpmeter inkl maskinkostnader och mtrl. Jag tycker det verkar hutlöst dyrt >:(, då skulle vår mur landa på runt 68´ :surprised:

Har någon gjort någon liknanande mur. Är L-stöd billigast om man räknar in arbetskostnad/mtrl? Kravet på utseende är inte stort för det är ju mest grannen som ska se muren... ;)

 
Vi har gjort en stödmur, just för att vi fått fylla upp så mycket. Räknade lite på det, och kom fram till att det billigaste alternativet var att gjuta muren, samtidigt som vi gjöt plattan till huset.
 
Billigast blir förmodligen slipers om du inte ha gott om lämplig natursten (stora) på tomten. Stödmurar över 1 m höjd blir aldrig billigt. Jag reagerade ungefär som du när vi letade efter alternativ.

Vi har nu lagt i runda slängar 50 lopper på material och maskinarbete på en mur som är cirka 30 kvm och drygt 2 meter på högsta stället. Vi körde då med gjutna setnblock av märket Keystone.

Slarvar man dessutom med underarbetet kan det bli till att göra om... Vilket givetvis blir ännu dyrare.
Tror inte att vi hade kunnat komma undan billigare med något annat material, att gjuta hade blivit ungefär samma peng i vårt fall.

mur.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nybyggarn: Var köpte du muren från? Gjorde du jobbet själv eller tog markkillen betalt per meter inkl grävning & grus mm. Försöker få nån jämförelse för kostnaden per meter utan muren.

Jonas
 
vi bestämde oss för att bygga med slipers då vi ska bygga 60 m mur.Vi kommer inte se den då det ligger mot grannarna.Kostnaden blir ca 20000 .Med L-stöd hade det kostat över 70000.
 
grodan skrev:
vi bestämde oss för att bygga med slipers då vi ska bygga 60 m mur.Vi kommer inte se den då det ligger mot grannarna.Kostnaden blir ca 20000 .Med L-stöd hade det kostat över 70000.
Undra var köper man sliper billigt då? Hur hög mur ska ni bygga? Gör ni jobbet själva eller ingår entrprenör i det priset?

/Jonte
 

Muren blir ca1m hög på högsta stället.Ja,vi gör allting själva.Prismässigt så verkar dom flesta ha liknande priser(har ringt runt)
 
Jonte skrev:
Nybyggarn: Var köpte du muren från? Gjorde du jobbet själv eller tog markkillen betalt per meter inkl grävning & grus mm. Försöker få nån jämförelse för kostnaden per meter utan muren.

Jonas
Jag gjorde mycket jobb själv men utgrävning och återfyllnad tog grävaren hand om och han betalade jag per timme. Grus beställde jag från grustaget. Prisjämförelsen per meter är ju svår att göra, kvadratmeter är mer rimligt men ändå inte helt rättvist. Ju högre mur desto större krav på massorna bakom samt murens förankring.
 
Ett litet tips.Vet inte om jag det kan hjälpa dig. Vi har precis byggt stödmur med L-block. Vi köpte L-blocken begagnade. Muren är 5,4 m lång och 80 cm hög. L-blocken kostade oss totalt 1000:- (sedan tillkom transport och placering, med kranbil, låg illa till). Kanske kan det löna sig med begagnade L-block (skall tilläggas att detta var i Stockholm, alltså inte den billigaste marknaden direkt). Mycket smidigt och bättre än slipers (som vi också byggt med och som kan vara svårare att få tag på och bökigare, har i allafall vi erfarit).

 
Hej,
Jag kan tipsa om "Rivners", som ligger i Länna industriområde i Stockholm. Det var där vi handlade. Har lite allt möjligt, en del billigare än vanligt, en del tyckte jag kändes som "normalpriser". De har allt från badkar till marksten.
 
Tack Netaria för tipset. Har dragit iväg ett mail för en första kontakt.

Jonte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.