Hej,
Skulle vilja ha rekommenderat husleverantörer som bygger i sten/leca/betong.
Finns det någon här som har fått uppfört hus av ovan typ 2008-2009.
Vi funderar på en villa runt 150-180kvm. Om det blir 1-plans, 1 1/2 eller 2-plans vet vi inte än. Vi behöver också garage på ca- 40-60kvm.
Gärna företag i Skåne/Södra Sverige.
Finns negativa erfarenheter tar jag gärna emot dem med.
 
Jag tycker Örementhus gör justa, prisvärda stenhus.

Jag hade INTE byggt med Stenhusvillan, emrahus eller Örestads stenhus.
 
M
honda skrev:
Hej!

För vår del så blev det inte prisvärt att bygga med Örementhus.

[länk]
Haaks stenhus, som jag förstår är ägare till Örementhus, var en av våra huvudkandidater för att bygga hus! Inte så längre! Jag blir så trött, det verkar helt omöjligt att hitta husbyggare som klarar av hela processen. Jag inser att alla har några missnöjda kunder men efter att ha tittat på hondas bilder så kan jag inte ha kvar Haaks som en kandidat.
 
eller var det flyr elden.

Som rejält bränd kan jag rekommendera att man tänker igenom vad man INTE skulle vilja råka ut för med sitt bygge och skriver upp detta på en lista. Sedan anlitar man en entreprenadjurist till att skriva ett vattentätt kontraktsförslag som innehåller rejäla maktmedel för dig som konsument (kostnaden för detta är småpotatis för det lugn och den ro som den köper).

Den byggfirma som inte är villig att skriva på ett sådant kontrakt väljer man bort.

Visst kan man ändå hamna i situationer där det går snett - men då kan man åtminstone snabbt ta sig ur dem.

lycka till

per
 
Ska bygga stenhus med sk Plusgrund. Är det någon som har erfarenhet eller tips på bra konstruktion som inte spricker eller medför fukt?
 
ml99 skrev:
Jag inser att alla har några missnöjda kunder men efter att ha tittat på hondas bilder så kan jag inte ha kvar Haaks som en kandidat.
Två separata företag med två separata organisationer!
Enda gemensamma nämnaren är ägandet.
Det är ungefär som att säga att man inte vill köpa en volvo för att man hört att någon haft problem med sin Ford........
 
Välj inte Haaks! Det gjorde vi och hamnade i rätten eftersom han vägrar följa kontraktet. Men vi vann! Vi ska bygga med Alfa Stenhus som nästa projekt - riktigt snygga och bra hus och ett mycket flexibelt tänkande. Vi är supernöjda!
/Anna
 
M
volvo skrev:
Två separata företag med två separata organisationer!
Enda gemensamma nämnaren är ägandet.
Det är ungefär som att säga att man inte vill köpa en volvo för att man hört att någon haft problem med sin Ford........
Tack för informationen. Sen tycker jag jämförelsen är felaktig. Att inte ägarens tankesätt skulle genomsyra två så pass små företag har jag svårt att se. Jag vill poängtera att jag inte har något som helst belägg för att så skulle vara fallet men magkänslan får mig att undra och tveka.
 
Holin skrev:
Ska bygga stenhus med sk Plusgrund. Är det någon som har erfarenhet eller tips på bra konstruktion som inte spricker eller medför fukt?
Hej! Angående konstruktionsfrågor mm. , kolla under tråden "Stenhus" på denna länken; http://www.byggahus.se/forum/stenhus/

Denna tråd tänkte jag hålla för rekommendationer av husleverantörer av just stenhus.

Lycka till med din grund!
 
Anna-Panna skrev:
Välj inte Haaks! Det gjorde vi och hamnade i rätten eftersom han vägrar följa kontraktet. Men vi vann! Vi ska bygga med Alfa Stenhus som nästa projekt - riktigt snygga och bra hus och ett mycket flexibelt tänkande. Vi är supernöjda!
/Anna
Tittar man på allabolag.se verkar Alfa Stenhus ha haft ett tufft 2008 med dalande omsättning. Kolla att ni får färdigställandeförsäkring.
 
2:a: villan skrev:
Tittar man på allabolag.se verkar Alfa Stenhus ha haft ett tufft 2008 med dalande omsättning. Kolla att ni får färdigställandeförsäkring.
Jodå, det kommer vi att kolla upp. På företaget har man varit ärlig och berättat sin ekonomiska situation för oss redan innan vi skrivit kontrakt. De tänker vänta med detta tills situationen ordnat upp sig. Vilken annan byggare gör så? Men försäkring - absolut i alla lägen. Man vet aldrig...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.