Paul-Staffanstorp skrev:
Vet inte, men det känns som alla dessa tjänster är till för skrået som inte får jobb på något annat sätt tyvärr...

Bello
Bra byggare
Offerta

....och allt vad de heter...
Det tror jag du har precis rätt i. Och det är väl detta som är pudelns kärna eftersom alla kunder som inte hittar några hantverkare tillslut också hamnar på dessa siter.

...och just DÄRFÖR finns det ett behov av att diskutera det som denna kategori av hantverkare lämnar efter sig.

...och det är DET som dessa ändlösa diskussioner här på forumet handlar om. Inte vad ni andra gör.

Även om du själv har kategoriserat dessa hantverkare som inte riktigt "top notch" (min tolkning av ditt inlägg) så vill jag passa mig för att generalisera och säger därför att det säkert också finns seriösa hantisar på dessa siter.

Det var väl ett klargörande och inte starten på tredje världskriget?
 
Hm....det låter inte som om Bello är det bästa stället att hitta någon. Vi hade en hantverkare som vi fått rekommenderad, men han ville inte ta uppdraget om vi skulle använda oss av ROT-avdraget. :(

Kanske är det någon annan som har någon att rekommendera i Staffanstorp med omnejd?
 
Snigel skrev:
Hm....det låter inte som om Bello är det bästa stället att hitta någon. Vi hade en hantverkare som vi fått rekommenderad, men han ville inte ta uppdraget om vi skulle använda oss av ROT-avdraget. :(

Kanske är det någon annan som har någon att rekommendera i Staffanstorp med omnejd?
Eftersom jag är lite nyfiken, och inte 100% insatt i detaljerna kring ROT-avdraget - varför ville han inte ta uppdraget om ni ville använda ROT-avdraget?
 
MathiasS skrev:
Det tror jag du har precis rätt i. Och det är väl detta som är pudelns kärna eftersom alla kunder som inte hittar några hantverkare tillslut också hamnar på dessa siter.

...och just DÄRFÖR finns det ett behov av att diskutera det som denna kategori av hantverkare lämnar efter sig.

...och det är DET som dessa ändlösa diskussioner här på forumet handlar om. Inte vad ni andra gör.

Även om du själv har kategoriserat dessa hantverkare som inte riktigt "top notch" (min tolkning av ditt inlägg) så vill jag passa mig för att generalisera och säger därför att det säkert också finns seriösa hantisar på dessa siter.

Det var väl ett klargörande och inte starten på tredje världskriget?
Självklart finns där med all säkerhet även seriösa företag registrerade på dessa sidor.
 
En kvalificerad gissning är att han har jobb ändå, och på dessa icke ROT-jobb slipper han hanteringen och kan få snabbare betalt. SKV betalar inte ut ett nickel förrän kunden har betalt slutfakturan i sin helhet, vilket innebär att det i vissa fall kan släpa med hyfsat stora belopp.
Råkar han dessutom komma på kant med kunden, och denne håller inne med betalning, så kan det bli en rätt trist process.
 
Jag har väldigt misstänksam mot dessa tjänstesajter, men har för en tid sedan bytt inriktning på verksamheten, iom det har jag i princip börjat om från noll utan egentliga kontakter.
Gick in och tittade på en av sajterna och såg till min förvåning att man kunde lägga in förfrågan på den tjänsten jag vill sälja, och tänkte på vinst eller förlust att söka upp en del av förfrågningarna, och det har genererat en del uppdrag
och har funkat bra.
Tycker inte att jag är mindre seriös för det.

Men att kalla de anslutna företagen för kvalitetssäkrade är ju en annan femma
 
Pimme skrev:
Men att kalla de anslutna företagen för kvalitetssäkrade är ju en annan femma
Så sant.
Den som startar en liknande tjänst, fast med en riktig kvalitetssäkring, tror jag kommer att klara sig bra.
Jag har funderat på just det några gånger, men jag har inte kunnat komma på hur upplägget med granskningen av företagen skulle kunna fungera på ett hanterbart sätt.
 
Daniel_N skrev:
Eftersom jag är lite nyfiken, och inte 100% insatt i detaljerna kring ROT-avdraget - varför ville han inte ta uppdraget om ni ville använda ROT-avdraget?
Han tog det bara om vi själva kunde ansöka om avdraget. Tror han tyckte att det var för mycket pengar att ligga ute med.......
 
Snigel skrev:
Han tog det bara om vi själva kunde ansöka om avdraget. Tror han tyckte att det var för mycket pengar att ligga ute med.......
Antagligen är det ju det...

Pengar att ligga ute med och hanteringsarbetet och sedan risken att det strular och han inte får något från skatteverket och ska behöva fakturera er igen...

Egentligen kan jag ju personligen säga att jag som konsument hellre valt att göra det hela själv eftersom jag då minimerat risken att åka på en skattesmäll i bakänden. ;)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Egentligen kan jag ju personligen säga att jag som konsument hellre valt att göra det hela själv eftersom jag då minimerat risken att åka på en skattesmäll i bakänden. ;)
Fast man får väl inte ens som privatperson göra det själv? Och om man får.....då är det ju vi som får ligga ute med pengarna ganska länge. Okej om man har de pengarna undanstoppade och kan vara utan ett tag, men har man inte det så är det ju inte lika enkelt.
 
Nu får ni väl ge er. Svaret som hantverkaren skickade var högst troligt ett missförstånd från deras sida eftersom Snigel inte var tydlig i sitt mail. Kommunikation är svårt.

För er som kommunicerar mycket med mail i ert arbete har säkert lärt sig att det gäller att vara övertydlig i vad man vill. Linda inte in vad du verkligen vill ha fram i långa meningar. Snigel skulle ha skrivit att han var anträffbar för ett möte på plats för ett ge hantverkaren ett bättre offertunderlag.

Jag tycker det var bra av hantverkaren att svara och faktiskt avböja.
 
Bra för vem då?

Det var ett dåligt svar på alla sätt.
1. Det leder inte vidare till en affär för hantverkaren
2. Kunden undrar vad det är frågan om.

Det finns åtminstone ett bra svar på Snigels fråga och det är postat i inlägg #7.

Sluta försvara ett konstigt beteende. Jag tycker förvisso att Snigel ska vända andra kinden till eftersom det uppenbart rör sig om ett missförstånd, men det är ju upp till var och en att välja hur man går vidare.
 
JBa skrev:
Nu får ni väl ge er. Svaret som hantverkaren skickade var högst troligt ett missförstånd från deras sida eftersom Snigel inte var tydlig i sitt mail. Kommunikation är svårt.

För er som kommunicerar mycket med mail i ert arbete har säkert lärt sig att det gäller att vara övertydlig i vad man vill. Linda inte in vad du verkligen vill ha fram i långa meningar. Snigel skulle ha skrivit att han var anträffbar för ett möte på plats för ett ge hantverkaren ett bättre offertunderlag.

Jag tycker det var bra av hantverkaren att svara och faktiskt avböja.
Vad skulle jag annars vara anträffbar för? Trodde de verkligen att jag menade att jag var hemma de närmaste två veckorna för att de skulle göra mitt badrum klart under den tiden? Om de är så korkade att de verkligen trodde jag menade så är jag glad att de inte kommer hit och ens tittar på badrummet.

Det måste vara übersmarta hantverkare som faktiskt ringde och bokade en tid för att komma och titta på badrummet.....de missförstod inte mitt mail. :)

Jag har mailat företaget igen och förklarat för dem att jag självklart inte menade att jag skulle ha en offert utan att de varit här först, men de har inte tagit någon mer kontakt. Vad mer behöver jag göra för att de ska förstå vad jag menade tro?
 
Jag tycker det börjar bli mer och mer vanligt på detta forum att man gnäller på hur ANDRA gör utan att rannsaka sig själv.

Snigel>>Du var inte 100% tydlig i ditt mail, mao kan läsaren vid en snabb läsning missförstå eller helt enkelt missa viktig info.

Alla>>Vid mailkonversation, skriv det ni förmedla klart och tydligt utan att krångla till det så f......t. Utan att trampa någon på tårna så finns det många därute som har problem att läsa och skriva det svenska språket utan att vara tröga, invandrare mm, utan helt enkelt för att de är ovana.

Jag har efter ett antal år på ett större svenskt företag med kollegor i ffa Frankrike och Brasilien lärt mig att skriva och prata kortfattat och enkelt och om det är möjligt försöka få in en fråga om de uppfattat vad jag förmedlat. Mao mer eller mindre be dem repetera vad jag precis sagt eller skrivit.

Samma sak har jag lärt mig att jag måste hantera hantverkarna av den anledningen att de kanske blev hantverkare av en anledning, plus att de kanske inte är så duktiga att använda de hjälpmedel som finns för att planera och påminna om överenskomna möten eller arbeten.

Snigel>>Kul att du verkar ha fått kontakt med andra vettiga hantverkare. Lycka till.
 
JBa skrev:
Snigel>>Du var inte 100% tydlig i ditt mail, mao kan läsaren vid en snabb läsning missförstå eller helt enkelt missa viktig info.

Alla>>Vid mailkonversation, skriv det ni förmedla klart och tydligt utan att krångla till det så f......t. Utan att trampa någon på tårna så finns det många därute som har problem att läsa och skriva det svenska språket utan att vara tröga, invandrare mm, utan helt enkelt för att de är ovana.

Jag har efter ett antal år på ett större svenskt företag med kollegor i ffa Frankrike och Brasilien lärt mig att skriva och prata kortfattat och enkelt och om det är möjligt försöka få in en fråga om de uppfattat vad jag förmedlat. Mao mer eller mindre be dem repetera vad jag precis sagt eller skrivit.
Jag tycker att du ser detta från fel håll. En seriös intresserad hantverkare, som aktivt söker ett jobb via tex Bello skall enligt min mening inte göra "snabba läsningar" utan istället noga läsa igenom förfrågan, och hela tiden ha i bakhuvudet att det är en konsument, som inte är verksam i branschen, som han kommunicerar med.

Är något oklart så anser jag att den seriösa hantverkaren använder sig av en teleologisk inställning och försöker förstå vad syftet med konsumentens mail egentligen är. Om detta misslyckas så tycker jag att hantverkaren på ett trevligt sätt bör fråga kunden, be om kompletterande information etc.

När du har kommunicerat med kollegor så gör ni båda det i rollen som näringsidkare, dessutom verksamma i samma bransch, och det är inte alls samma förhållande som Snigel har till sin hantverkare. Dessutom är det ju som du säger, något du har lärt dig efter "ett antal år" - jag förmodar att Snigel inte har så lång erfarenhet av att kommunicera med hantverkare. Nu antar jag att du menar att man kan lära sig att kommunicera tydligt även utan att göra det specifikt med hantverkare, och det har du naturligtvis rätt i, och det anser jag också att Snigel gör i tillräckligt hög utsträckning med tanke på konsument-näringsidkarförhållandet som Snigel och hantverkaren har i detta fall.

Sen har du naturligtvis rätt i att man, för sin egen skull om inte annat, bör vara så tydlig som möjligt för att få bättre och snabbare hjälp. Fast det är något som man bör vara för sin egen skull - en skicklig hantverkae (och nej, nu talar jag inte om hur snyggt man sätter gips) bör vara den som kan hjälpa konsumenten så att båda får all relevant information.

Snigels svar naturligtvis ha varit ännu tydligare, så är i princip alltid fallet. Men samtidigt så tycker jag att Snigels svar, med mycket god, för att inte säga otroligt god marginal är inom den gräns för vad som jag anser är ett tillräckligt tydligt svar för att en seriös och intresserad hantverkare ska kunna förstå, alternativt lösa situationen genom att fråga efter mer information. Det finns såklart alltid en gräns när konsumenten i sig är så oseriös eller oprecis att jag kan ha förståelse för ett sådant svar som hantverkaren gav i detta fall. Men den gränsen anser jag går ungefär vid "Tja, behöver några brädor, tjocka, men inte så långa, 5 st. Vad säger du 150 spänn?" - i det fallet hade jag förstått hantverkarens svar. Snigel är naturligtvis väldigt långt ifrån den gränsen.

Personligen hade jag aldrig anlitat denna hantverkare. Om man som hantverkare aktivt söker ett jobb, och sen svarar på detta idiotiska vis, utan att försöka lösa situationen, och med ett fräck kommentar om att man är ett seriöst företag så ringer det väldigt många varningsklockor
hos mig. När är nästa gång samma hantverkare kommer att ha svårt att försöka förstå eller orkar försöka lösa en otydligt situation? Halvvägs in i jobbet? När fakturan kommer? Kommer det att komma extra dolda kostnader som motiveras med att "alla seriösa företag debiterar så" eller något liknande?

Men å andra sidan - att jag är så negativ mot hantverkare som inte uppfyller vad jag anser vara minimikrav av denna typ innebär också att jag nästan bara har positiva erfarenheter av de hantverkare jag har anlitat. Många sållar ut sig själv tidigt, vilket jag tror att jag har tjänat på i längden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.