Vilka hustillverkare har ftx-system som standard ? Och vad kostar det extra att köpa till det i så fall?
 
Hej!

Jag har väl i princip bestämt att jag vill ha ett FTX system. Totalt har vi kanske pratat med ett femtontal företag och det enda av dem som inte står och vrider sig och inte vill vara med är KarlsonHus.

Om man skall ha FTX (vilket man ju förstår att man skall så fort man ägnat tio minuters läsning om fördelarna jämfört med Nibes frånluftvärmepumpar som alla andra kör med som uppvärmning) är det ju åxå viktigt att ha ett tätt hus. Har man "friskluftintag" överallt i huset så gör det ju inget om det blåser in i alla skarvar runt fönstren ändå - det är ju meninglöst eftersom det blåser rätt genom huset när det blåser ute ändå...

Men med FTX får man ju faktiskt frisk och förvärmd luft där man vill ha den och inte där det råkar blåsa in för tillfället OM man har ett tätt hus.

När jag har tagit upp frågan hur en husfabrikant ser på möjligheten att provtrycka huset vill hälften inte vara med alls och andra hälften säger att jag får provtrycka hur mycket jag vill men att de inte kan garantera att det blir tätt och därmed inte kommer att fixa om det visar sig vara otätt efter provtryck.

"Problemet" med KarlsonHus är ju att de inte vill fuska någon stans och att riktigt trä i alla väggar jämfört med gipsväggar utan innerisolering nog blir en bra prisskillnad för att ta en liten detalj, det finns hur många som helst.

Karlsonhus har en bok, snarare än en katalog som alla (utom Vårgårdahus av någon anledning) har och har istället för piffiga recept eller tips om vad du skall ha i din verktygslåda i det nya huset en riktig genomgång i hur man kan tänka långsiktigt när man bygger ett hus. Oavsett om man skall bygga med dem eller inte har det tagit mig sex månaders läsande i mängder av trådar här att komma fram till det som tog två timmar att läsa i deras lilla bok (och en hel del som jag är tveksam till om jag någonsin kommit fram till - jag har ingen aning om hur spånskivors emission egentligen påverkar mig som människa).

Det som kan bli jobbigt är att du faktiskt kan komma att ha krav på din husbyggare när du är klar som gör att valet blir begränsat till någon/några enstaka leverantörer och det kommer att kosta fläsk.

Vi har inte bestämt oss ännu - vi har en bit kvar på vägen, men KarlsonHus är definitivt det vi skulle vilja bygga med, frågan är bara om vi har råd...
 
Har inte tittat på dem förut, men det är klart - så mycket till hus är det ju inte - man får hitta egna hantverkare till det mesta inne i huset...
 
Snailman
peoe skrev:
Hej!

Karlsonhus har en bok, snarare än en katalog som alla (utom Vårgårdahus av någon anledning) har och har istället för piffiga recept eller tips om vad du skall ha i din verktygslåda i det nya huset en riktig genomgång i hur man kan tänka långsiktigt när man bygger ett hus. Oavsett om man skall bygga med dem eller inte har det tagit mig sex månaders läsande i mängder av trådar här att komma fram till det som tog två timmar att läsa i deras lilla bok (och en hel del som jag är tveksam till om jag någonsin kommit fram till - jag har ingen aning om hur spånskivors emission egentligen påverkar mig som människa).
Vad är detta för bok? Jag har en som heter 'En bok för dig osm söker hus med själ' men efter att ha skummat i den en stund, har jag svårt att tro att det är denna du skriver om?

Här finns ett hus som har ftx ventilation http://www.ka-byggteknik.se/ventilation.html Men om man har läst här på forumet är det ju inget företag man skulle vilja rekommendera till någon...

De har lite 3d bilder på sitt ftx system. Jag tänkte själv rita och bygga mitt hus, så på det sättet kommer jag inte att ha något problem med några husfirmor (tänker ha ftx system, motströms, med omkoppling mellan sommar/vinter - ej lös sommar insats som måste bytas manuellt, roterande vill jag inte ha av allergiskäl. tänker även sätta in ett elektrofilter http://www.elfi.se/pdf/elfi_400k.pdf för extra rening av luften.)
 
peoe skrev:
Hej!
Om man skall ha FTX (vilket man ju förstår att man skall så fort man ägnat tio minuters läsning om fördelarna jämfört med Nibes frånluftvärmepumpar som alla andra kör med som uppvärmning) är det ju åxå viktigt att ha ett tätt hus.
Jag tycker inte det är så självklart med FTX (sök på Ventilationsdelen så finns det en massa trådar om detta).
Du bör nog ägna dig mer än 10 minuter åt detta innan du bestämmer dig tycker jag.
Vi valde enkel F-vent. tillsammans med fjärrvärmeväxlare och vi är nöjda!
 
Vad är detta för bok? Jag har en som heter 'En bok för dig osm söker hus med själ' men efter att ha skummat i den en stund, har jag svårt att tro att det är denna du skriver om?
När det gäller boken som jag tyckte var bra heter den (inte så smidig titel)
"Första huskatalogen i Sverige för energieffektiva hus" och det är Karlsonhus Ekomer som avhandlas. På ryggen står det handbok om Ekomer.

De har av dunkel anledning inte lagt ut den på nätet och du verkar inte kunna beställa på hemsidan, så du får kontakta en säljare.
Edit: Skrev lite om Ekomer, men startar egen tråd för det istället...

När det gäller vilken ventilation som är bäst och om man skall ha återvinning av värmen eller inte är det naturligtvis upp till var och en att avgöra vad som är bäst.

Jag är dock tämligen övertygad om att återvinna värme i luften som tas ut ur huset är något som en stor andel av nybyggda hus bör göra, om inte av annat skäl så miljö- och komfortskäl. Jag är lika övertygad av att de 90% (gissningsvis) som bygger med frånluftvärmepump och därmed i princip värmer med direkt-el snarast gör det för att det är det som erbjuds dem snarare än att det är den optimala lösningen för dem.

Jag tror också att de allra flesta tjänar igen en riktig ventilationslösning med separat uppvärmning i reda pengar, för att inte tala om de miljömässiga vinsterna.

Exakt hur mycket som skiljer beror naturligtvis mycket på var man bor, vad man prioriterar osv. Det som inte pratas speciellt mycket om är de nya energideklarationerna, man kan lika gärna tänka till före...

/peo
 
Vi försökt också få FTX installerat med flertalet hustillverkare utan resultat, ingen som verkade kunna erbjuda detta. Dock hänvisade man att möjlighet fanns att välja bort ventilation och låta en extern vent-firma göra omprojektering samt installation av ftx-systemet... .men detta blev jättedyrt eftersom avdraget var minimalt på den vanliga vent. i förhållande till vad en extern firma skulle ta för att installera FTX.

Vi valde dock i slutändan en ren mekanisk frånluft (F-vent) tillsammans med fjärrvärme. Jag kommer sedan att köpa ett FTX-aggregat samt förhandla direkt med byggarna när dom drar spiro-rören om att dra extra tillufts-rör på samma gång.
Sen kommer jag plugga dessa rör och slutbesikta huset med F-vent för att sedan i efterhand enkelt koppla in ftx-aggregatet, ta bort kanalfläkten samt stänga alla ventilations-springor i fönstrena.

Vi bygger dessutom 1-planare, så blir det verkligen knas med rör-installationen kan man ju alltid dra tilluftskanalerna själv på egen hand i värsta fall.

Men jag håller med er andra här !! Mycket märkligt att inga hustillverkare erbjuder ftx.

/V
 
Snailman
Ja, det är konstigt, beror nog på de undermåliga (billiga) frånluftsvärmepumpar som är så vanliga idag, i mitt hus från -90 sitter det ftx system, så det är ju ingen ny teknik direkt, dessutom har man ju idag eliminerat flertalet nackdelas som det är med mitt nuvarande system, jag kommer att ha ftx i kommande bygge, förhoppningsvis ihop med bergvärme, men det är ju tyvärr kommunen som bestämmer det :p
 
Vi kollar på Trivselhus och de kan erbjuda FTX, kostnaden är densamma som för en IVT 490. Dvs ca 36.000:-
Det är dubbel så mycket som vanlig F-vent i deras fall.

Jag kommer att installera FTX samt pelletsbrännare i garaget

Har vidare FTX i bef. hus från -85 samt i förra huset från -79, så det skulle kännas märkligt att inte ha det i ett nytt ;)
 
Förlåt en okunnig. Men vad är FTX? Nåt annat än el-/jord/luftvärme??

Har tittat runt på massa hustillverkare och beställt kataloger... Känner mig dock mer hemma på att bedöma planlösningar än det rent tekniska när det gäller uppvärmning. Har t.o.m. köpt en tidning om energi-alternativ, men den var inget vidare. Mest reklam i artiklarna, allt är bäst. ::)

Har tänkt bygga i närheten av Uppsala, kamin ska finnas i huset (har haft väldigt ojämn tillgång på ström senaste tiden). Just nu känns det som VillaVarm leder bland hembeställda huskataloger och internetforskning, men vilken värme behövs egentligen?
- Har idag bergvärme och kamin, men för få sovrum till familjen...
 
Stort tack för länkarna Snailman!

Det blev ju rätt tekniskt i den där foldern. Förstår jag det rätt om jag tänker mig att FTX innebär att man i och för sig kan ha t.ex. bergvärme, men att det också finns ett mera omfattande system som dels återvinner värmen och också ser till att huset blir ventilerat? Och då värmen som avges av diverse värmekällor i huset återvinns (t.ex. värme från människorna i det, köksspisen - samt den ursprungliga uppvärmningen) så minskar behovet av påkostad uppvärmning.
- T.ex. jag själv som siktar på ett måttligt stort hus i mälardalen, behöver inte både bergvärme och FTX? Särskilt inte som jag också tänkte att huset i sig bör vara rejält isolerat:)

Självklart en fråga som kan ställas direkt till en säljare, men de tenderar ju dels att inte jobba den här tiden på dygnet, och sen vill de ju gärna ge information som säljer deras produkter... Hasplar den därför rakt ut på forumet i hopp om svar!!

/Bjogul
 
Snailman
Tja, Luften ska ju omsättas varannan timme enligt reglerna, om du inte har ett ftx system med återvinning, så är det ju ett frånluftsystem som gäller, då tar man upp ventiler i ytterväggarna, där kall (utetemperarad) strömmar in, en del som har det klagar på den kalla luften från ventilerna, i ett ftx system med motströmsvärmeväklare återvinns 90% av värmen så då kommer det ju inte alls in kall luft i huset. så om luften töms varannan timme så förlorar man ju så mycket uppvärmd luft med ett frånluftssystem.

Personligen skulle jag ju föredra bergvärme med frånluft, före den vanligaste som är frånluftsvärmepump (givetvis i samband med ett frånluftssystem)

Bäst tycker jag ju ftx och bergvärme vore.

De vanligaste frånluftsvärmepumparna är ju bara på 2kw så de räcker bara till varmvattnet, så när det blir kallt ute så körs de mest på elpatroner (direktverkande el)
det finns oxå en comfortzone värmepump som ker betydligt mer än 2kw men den är ju betydligt dyrare än frånluft 8men billigare än bergvärme)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.