Det verkar finnas en uppsjö av olika dyckertpistoler för olika typer och grovlekar av dyckert. Vad bör jag använda till fönster/dörrfoder inomhus, mdf-smygar, tak/fotlister etc? Jag är liksom flera tidigare trådskapare allergisk mot lågbudgetprylar men är samtidigt på jakt efter mycket-picka-för-pengarna. Nosskydd och spikdjupinställning känns viktigt. Fabrikat? Storlek?
 
Köpte först en "billig-picka" från Clas i Sjön men den gav så fula märken å jag blev tvungen att ge den till svärfar... :)

Köpte sedan en Paslode som jag är toknöjd med. Kostande runt 1200 om jag inte missminner mig. Då ingick ett pkt (5000 st) dyckert av valfri längd. Kan återkomma med modellbeteckning om du önskar.
 
vojma skrev:
Köpte först en "billig-picka" från Clas i Sjön men den gav så fula märken å jag blev tvungen att ge den till svärfar... :)

Köpte sedan en Paslode som jag är toknöjd med. Kostande runt 1200 om jag inte missminner mig. Då ingick ett pkt (5000 st) dyckert av valfri längd. Kan återkomma med modellbeteckning om du önskar.
Gärna. Tacksam för alla tips! Det jag framför allt tänkte på var vilken grovlek på dyckert som är mest bruklig i sammanhanget. Någon?
 
18g o köp ingen kombi (klammer o dyckert) picka... det är dom som brukar ge märken.
Ska du inte använda den hela dagarna så duger en HN eller Classe picka för några hundralappar långt.
 
Nimajneb skrev:
18g o köp ingen kombi (klammer o dyckert) picka... det är dom som brukar ge märken.
Ska du inte använda den hela dagarna så duger en HN eller Classe picka för några hundralappar långt.
Jag är också i köptagen för en dyckertpicka och skulle vilja veta motivet att välja 18g före 16g. Vad jag förstått tar 16g något grövre dimension på dyckerten. Jag har annars inget problem med att välja en lågprisvariant eftersom jag inte ska använda den annat än i hemmet lite då och då. Slå ihop några små snickerier, sätta lister osv.
 
Köpte en billig spik/klammer picka ifrån jula för nått år sedan mest för att bara testa lite för små fix saker, har använd den till både lite lister samt paneltak och är väl nöjd med tanke på att det är ett noname märke.

Stannar kompressorn på ca 4 bar + att det är viktigt att munstycket trycks ned ordentligt innan man trycker av då brukar det inte bli några större skavanker, visst hade det varit smidigare med ett smalare munstycke än en "gaffel", men den får tuffa på tills det rasar :)

Den kostar 399 rixdaler btw.
 
Makita AF505 kan jeg anbefale. Solid og fin maskin fra et kjent merke uten at den koster alt for mye. Ligger vel på en 1200-1500kr.
 
Har precis köpt en senco på Jula för 995:- Använt den till socklar, lister och foder och den är ruskigt bra. Inga märken och konsekvent djup..

Fick tipset om Sencon via en Dewaltåterförsäljare plus folk på forumet...


Rekomenderas!!
 
Tokv41 skrev:
Har precis köpt en senco på Jula för 995:- Använt den till socklar, lister och foder och den är ruskigt bra. Inga märken och konsekvent djup..

Fick tipset om Sencon via en Dewaltåterförsäljare plus folk på forumet...


Rekomenderas!!
Tackar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.