Hej
Jag ska bygga en platsbyggd sittbänk på konsoler och konsolen ska sitta på samma vägg som ett långt element. Därför kan inte konsolerna ha sin snedpinne för stabilitet utan ska stickas ner bakom elementet.

Finns det någon som har ett förslag på konsol som klarar detta? Skulle dessa t.ex fungera http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83923

Jula har en konsol som heter obelix som ska klara 100kg, men tyvärr ingen bild http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=349822 Finns det någon som har den och vet om den har snedpinnen? Kanske någon har en bild?

Konsolerna kommer sitta på cc600mm i träreglar+plyfa+gips och bänken kommer vara L-formad, där sidan med elementet kommer vara ca 1800mm.
 
Dom där plåtkonsollerna håller nog inte. Om du inte sätter dom löjligt tätt då...

Kolla om du hittar något som är till för montage av rör eller kabelstegar. Eller be en smed svetsa ihop några konsoller av lagom stora T-järn.

Vad är det för vägg bakom?
Den övre infästningen får ta en hel del last så det blir inte helt trivialt, om det inte är en betongvägg.
 
Väggen bakom är en uppreglad yttervägg. Så reglarna jag kommer fästa konsolerna i är 2''6.
 
Biltemas vinkelkonsoler håller knappt för en fönsterbräda, än mindre för en sittbänk...

Ska elementet sticka upp ur bänken eller vara under?
Du kan inte, om elementet är under bänken, bygga egna konsoler med snedpinne "framför" elementet?

//Daniel
 
Hmm, intressant tanke. Frågan är om jag kommer få plas med det.

Elementet är 300mm högt. Jag vet inte exakt höjd på en bänk, men kanske 450mm?

Det kanske går
 
Lundbergs har en konsoll som heter Stefan som är "grymt rejäl", och som vi har använt i vårt benlösa skrivbord (se här). Finns i olika dimensioner, och du bör kunna hitta den på Beijers eller Coop Bygg t.ex.

Hur djup ska bänken vara?

Det ställer rätt höga krav på både konsol och väggen bakom. Eventuellt får du förstärka bakväggen med extra reglar (om det är gips).
 
Tackar! Du verkar ha satt konsolerna på cc600mm. Skulle du våga ha några sittande personer på ditt skrivbord? Sviktar skrivbordet något? Har du 500x500mm konsoler? Konsolerna kommer fästas med grova franska bultar i 45x145mm reglar på cc600, så väggen tror jag ska klara det.
 
Hej! Ledsen för sent svar. Jepp, vi har 500x500 konsoller och cc600 (ungefär). Nej, jag skulle inte rekommendera denna konstruktion för en sittbänk, då tyngden ligger rätt långt ut.

Men hur djup ska din bänk vara? En sittbänk behöver väl inte vara mer än 300 djup? Jag såg ett par konsoller häromdagen som jag tippar var nånstans 200-300 men lätt det grövsta jag har sett. Klart grövre än de 500x500 som jag har använt. Kändes som om dom skulle vara perfekta till din sittbänk (om den inte ska vara speciellt djup). Hittade dem på Coop Bygg som håller på att avveckla så tyvärr fanns ingen uppgift om leverantör. Men de "kändes som" Lundbergs. Men hittade inget om den på deras hemsida. De var lackade vita iaf och säkert uppåt 50mm bred.
 
Du har ju rätt i att jag inte kan jämföra en sittbänk med ett djup på ca 400mm med ditt skrivbord.

Jag har nu köpt mig några konsoler (300x400) som jag testar. Det är inte genomfört ännu men jag känner mig rätt säker på att det ska hålla. cc600 är ju faktiskt ganska tätt.

Det blev några billiga konsoler på harald-nyborg som känns riktigt stabila, faktiskt. Billiga i jämförelse med "stefan-konsoler".

http://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp?varenr=7559&Grp=&n=10

Om jag blir påmind om någon månad kan jag återkomma med resultatet.
 
K
Sådär 10 senare... Höll konsolerna för sittbänken? Bild?
 
  • Gilla
Thron
  • Laddar…
En vitmålad träbänk byggd ovanpå en radiator, stabil och använd i 10 år, med kuddar och ett bord intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

10 år senare är den lika stabil som dag 1
 
  • Gilla
Thron och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.