eftersom du gör vad du vill med din tomt och de skall ha en väg, så får de fixa en stödmur på sin sida av tomten, du plattar bara till så platt som du vill ha på din sida.

Vill de köra in sin bil så är det ju deras problem eller hur?
Kostnaden, tja det är ju också deras problem....
 
Kör på bara det hade jag gort! Det är som sagt inte dina bekymmer om de vill ha en väg. Ja visst är det tyket, men det bästa är nog att se till sig själv först.

Vad står det om nivåskillnader och så på din tomt föresten?
 
Hmm....
Det kan jag inte svara på, men försök att se om dit eget hus först det hade jag gjort.
Hoppas att det finns någon annan här som kan mer om sådana bekymmer och vart man vänder sig för mer svar.

Olof
 
När vi byggde och det kom till slänter så fick jag lära mig att slänten hamnar hos den som ändrar från befintlig markhöjd. Dvs själva tomtgränsen skall ha oförändrad markhöjd jämfört med innan bygget startar. Sedan så får man inte göra hur brant slänt som helst heller men jag kommer inte ihåg exakta förhållandena men vill man frångå detta krävs grannens medgivande.

/Gojan
 
Jag har en skaftväg in till min tomt och den går förbi grannens tomt, nivåskillnaden är en knapp meter. Enligt kommunen som jag köpte tomten av är man skyldig att slänta av nivåskillnaden på sin egen sida av tomtgränsen. Jag har alltså slänten på min sida av gränsen. Ska man bygga stödmur får den inte sticka ut över gränsen. För övrigt måste man ha bygglov för att höja tomten. Mao gör du som du vill på din sida av tomten, dock kvarstår frågan om grannsämjan...
 
Hos oss är det den tomt som ligger högst som "äger" slänten!

/aja
 
Det är ju altid den som väljer att avvika från ursprunglig marknivå som äger problematiken med slänter. Om en granne får för sig att sänka eller höja sin mark med en slänt som resultat måste det vara hans sak att ta hand om denna slänt.
 
Det kan ju vara av vikt om grannen äger sin väg eller om han har servitut för en väg över er tomt. För har han servitut så kan det mycket väl vara så att ni måste släppa till även slänten.

Och såsom någon tidigare sagt, så är det den som ändrar som äger problemet, om slänten fanns där när ni köpte, sä blir det ju ni som ändrar när ni tar bort slänten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.