KristinaRT
Läste precis en trädgårdstidning och i denna stod det att man i södra Skåne kunde övervintra olivträd ute, om man hade dem på ett skyddat ställe.... Dock skulle de inte klara mer än några dagar med ~5 minusgrader, sedan måste man ta in dem.

Är det någon som har provat? Fungerar det verkligen, vilket hade varit jättebra men jag är något skeptisk.... Skulle gärna vilja ha ett olivträd, men har inte vågat köpa ett eftersom jag inte har någon bra plats (svalt och ljust) att övervintra det på och att lägga många hundralappar på ett träd som dör till vintern känns ju meningslöst.

Bor förresten i sydvästra skåne, dock inte vid havet, och har tillgång till mycket skyddade lägen i syd och sydväst...
 
varför ska du ha just ett olivträd? Är det färgen på bladvärket du tycket om? Då nöjer du dej kanske med ett alernativ med grågröna smala blad som tål klimatet bättre? En förslag som har bladverk liknande olivträd är fex havtorn.

Att välja kinkiga, frostkänsliga exotiska växter till sin trädgård är den bästa vägen till att känna sej misslyckad som trädgårdsägare :). Jag har provat det och har kommit till , efter en antal kronor,misslyckanden och besvikelsen, att jag inte är road av ständig pysel med vinterövertäckning, övervintring, skuggsmattor på våren eller evigt bevattning av krukor utspridda runt på tomten och nu har jag skapat rabatter fyllda av perenner som klarar sej utan överdriven pyssel :). Typisk exempel av mina fel var att fex köpa en dyr prydnadskörsbärträd när jag kunde få en riktig körsbärsträd för dom pengarna. Båda sorter blommar lika fint på våren och man får körsbär på köpet om man väljer rätt:).

Välj säkra kort som trivs och frödas i din växtzon så får du mycket mer glädje av din trädgård :). När rabatter frödas så kan du sen experimentera med annat på vinst och förlust utan att trädgården ser ynkligt ut med små plantor som aldrig kommer riktigt igång.
Lycka till!
gaia
 
Jag har haft mitt olivträd ute på balkongen här i Lund två vintrar nu i en liten kruka och utan mer hjälp mot frosten än att jag ställt krukan på två tegelstenar så att den inte står direkt på golvet. Trädet har jag haft sen 1998 och det har aldrig varit så fint som nu. Nu får jag både blommor och oliver i massor och löven stannar kvar på hela året. Innan trillade alltid bladen av när jag tog in eller ut trädet för säsongen.

Mitt fikonträd klarade faktiskt också en vinter ute när det stod i lerjorden på kolonin. I sandjorden vid stugan nu i vinter strök det dock med, antagligen fick det inte tillräckligt med vatten.

Det som kan vara mest vanskligt är vårsolen. Lyser solen starkt innan frosten släppt om marken så kan växten dö av uttorkning eftersom den inte kan dra upp vatten med rötterma. Detta undviker man genom att täcka grenarna under våren.

Men det finns inga garantier, det kan klara sig flera vintrar men sen kan det helt plötsligt bli för mycket en vinter...
 
KristinaRT
Gaia - jag gillar utmaningar :)

Cockaby - tack för svaret!!! Vi har en skydad tomt med tegefasad på huset i söderläge, så det borde ge ett gynnsammare microklimat. Men det är klart att det kan vara problem med solen på våren i söderläge...... Hmmm är kanske värt att testa trots allt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.