Hej,

jag har en friggebod som nu enbart består utav lockpanel med vindpapp på insidan. Hade tänkt bygga en bastu här och då skulle det alltså bli (utifrån och in):

lockpanel
vindpapp
luftspalt
isolering
fuktspärr
spikläkt (luftspalt)
panel



Min fråga är, ska jag ta bort vindpappen? Nu kommer ju fukten kondenseras på pappen. Det är kanske inte så bra?

mvh
Tor
 
Redigerat:
enligt mig är det fuktspärren som ska bort.

/ATW
 
Håller med ATW. Jag skulle absolut inte ha fuktspärr i ett fristående bastuhus.
 
Räknas aluminiumfolie som fuktspärr ?, jag har lagt en folie, med papper på baksidan (Harvia), efter så många övertygande besked från saunalandet Finland
 
B
dom kan ju bygga bastu finnarna.
har du vindpapp på utsidan också?
 
Vitsen med att ta bort tätskiktet är att i ett ouppvärmt utrymme blir det ibland varmare inne än ute och ibland kallare inne än ute och då kondenserar lätt fukten mot tätskiktet.

Det är då bättre att bygga utan tätskikt och låta fukten vandra bäst den vill och torka bort.

som jag förstått det är en vanlig bastu att anse som en torrt rum, dvs eventuella vattenkastningar dunstar och ventileras bort med eftervärmen från bastun.

/ATW
 
Ja det där med fuktspärrens vara eller icke vara är en fråga med många svar.

Vad anser ni om luftspalter då?
 
Luftspalt mellan vindpapp och isolering skall det inte vara. Luftspalten skall vara mellan ytterpanelen och vindpappen, så att fukt från regn mm. inte stannar och förstör panelen.

När det gäller luftspalt under innerpanelen så finns det 2 skolor, en som hävdar luftspalt och en som säger ingen luftspalt. Om du väntar med ditt bygge i ca 10 år skall du få svar. För att få veta vad som är rätt så har jag byggt min bastu med 2 väggar utan och 2 med luftspalt, men som sagt, det tar nog minst 10 år innan jag vet svaret.

När det för mig är dags för panelbyte i bastun kommer jag att veta hur jag skall göra med luftspalten.
 
Hm. Då får jag ta bort vindpappen, den sitter där redan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.