Jag funderar på att isolera upp en gammal lada, fräsch stomme, tätt yttertak, till en lagerlokal som man ska kunna jobba i året runt. 17 grader ska man helst kunna hålla även kalla dagar (-20). de enstaka dagar det blir kallare får man klä på sig mer.

Idag är det en lada med stora springor i fasaden för ventilationens skull.

För uppvärming tänkte jag mig en luft-luftvärmepump.

I vilken ordning och vilka lager ska dit för att det ska bli bra?
 
Att ha vindpapp som nästa lager innanför panelen är ett alternativ men behöver jag täta de centimeterstora springorna i panelen först, tex att spika lockpanel så att det bli någorlunda tätt eller kan man ha vindpapp direkt trots stora springor?
 
Redigerat:
Vindpappen riskerar kanske att skadas om du inte gör det, och den blir blöt vid regn så att fukt kan komma in mellan ytterpanel/vindpapp. Det är väl nackdelarna jag tänker på.
 
Jag skulle nog vilja ha lockpanel jag med. Tänk på att du bör ha lite luftspalt mellan panelen och vindpappen.
 
Jag håller på med samma sak, dock ganska litet, ca 27 m2.

Jag började innifrån och gjorde en ny regelstomme innanför den gamla stommen som bestog av stående timmerstolpar med strävor emellan. På så sätt är det mycket lättare att få det rakt. Regelstommen förankrade jag i den gamla stommen med plåtvinklar. Sen satte jag ett lager vindfolie utanpå min nya regelstomme (trickigt men det gick att komma åt) och isolerade i den. Nästa steg blir att byta panelen på utsidan och stoppa i ett lager isolering till i den gamla stommen, mer vindpapp utanpå den isoleringen och sen ny lockpanel med luftspalt.

Denna metoden förutsätter dock att man byter panelen, eller iaf tar loss den.
 
Nu har jag i alla fall köpt den här ladan, som jag antagligen kommer svära över många gånger i framtiden.

Men om jag sätter lockpanel, måste jag ändå ha vindpapp, och luftspalt alltså mellan panelen och vindpappen?

Sedan när jag ska isolera, det är ju högt i tak, hur högt kan man stapla isolering utan att det sjunker ihop?
 
En idé jag har bara, man skulle inte kunna spika takpapp på insidan av den glesa panelen??? Dels för att slippa spika lockpanel, vilket blir mycket på en stor byggnad, och dels för att ersätta vindpappen. Takpapp står ju emot vind och även fukt/regn ganska bra.
 
Ja men den tål inte vind särskilt bra så risken är stor till mycket stor att den blåser sönder
 
Man kan ju ha polyestertakpapp (YAP 2200). Det håller säkert. Men det låter dyrt.
 
Måste bara ifrågasätta lite av förslagen.

När ni pratar om lockpanel, luftspalt och vindpapp, vad tänker ni er för konstruktion.

Lockpanel kan jag acceptera. Men är det övriga nödvändigt?

Detta ska vara en lagerlokal, inte ett bostadshus. Det finns inga planer på att 4 personer ska duscha dagligen och sprida ut en massa fuktig luft tex. Det kommer att vara ganska välventilerat då det antagligen blir en luft-luft-värmepump för uppvärming, och portarna kommer öppnas, kanske dagligen för in och ut-leveranser.

Gäller fortfarande alla dessa säkerhetsåtgärder med luftspalt och vindpapp?
 
Swedish Hawk skrev:
Måste bara ifrågasätta lite av förslagen.

När ni pratar om lockpanel, luftspalt och vindpapp, vad tänker ni er för konstruktion.

Lockpanel kan jag acceptera. Men är det övriga nödvändigt?

Detta ska vara en lagerlokal, inte ett bostadshus. Det finns inga planer på att 4 personer ska duscha dagligen och sprida ut en massa fuktig luft tex. Det kommer att vara ganska välventilerat då det antagligen blir en luft-luft-värmepump för uppvärming, och portarna kommer öppnas, kanske dagligen för in och ut-leveranser.

Gäller fortfarande alla dessa säkerhetsåtgärder med luftspalt och vindpapp?
Vindpapp är för att få ut full effekt av isoleringen, den är inte vindtät och luftrörelser är just det man inte vill ha i sitt isolerande skikt.
Luftspalt mellan panel och vindpapp/vindväv är klart att föredra, de konstruktioner som man prövat under den andra halvan av 1900-talet visar entydigt att avsaknad av luftspalt är en klar riskkonstruktion - vilket inte har att göra med hur mycket vatten som avges inne i byggnaden utan för att klara av de påfrestningar som kommer utifrån (regn, t ex). Kostar dessutom inte mycket i vare sig material eller arbete.

Panel | luftspalt | vindväv/vindpapp | isolering | panel/gips/OSB är en ok konstruktion.
 
Mitt hus har stått 70+ år utan luftspalt bakom, det är spikat direkt på 3-tums plankvägg (med "asfaltpapp") emellan. Om man inte har diffusionstätt inåt (och inte isolerar järnet) så undrar jag om den behövs. Har någon sett en rapport om de oliak metoderna?
 
Kemisten skrev:
Panel | luftspalt | vindväv/vindpapp | isolering | panel/gips/OSB är en ok konstruktion.
Intressant! Men förklara gärna för en nybörjare hur man åstadkommer luftspalten och hur djup den bör vara? Ska precis påbörja samma projekt som Swedish Hawk.:)

Swedish Hawk: Hur tjock isolering har du tänkt och vilket material?
 
Ett enkelt sätt att fixa den luftspalten är att använda tex 22X45 som spikregel/mellanlägg mellan panel och vindväven. Vill man inte betala extra för 22X45 så tar man 22X95 och klyver själv.
 
mats_o skrev:
Ett enkelt sätt att fixa den luftspalten är att använda tex 22X45 som spikregel/mellanlägg mellan panel och vindväven. Vill man inte betala extra för 22X45 så tar man 22X95 och klyver själv.
Den regeln spikar man helt sonika fast i panelen, från insidan då?:confused:

Ska djupet på luftspalten bli 45 eller 22?

/Thomas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.