:( hejsan . Vårat hus ska besiktas i MÅRGON men huset är ej färdigt för att flyttas in i . Vi har tagit en 10 års Garboförsäkring och det är deras besiktningsman som kommer . Elen är inte färdigkopplad och värmen i golven inte på ,trots att den skulle startats för länge sedan .ungnen är ej fastskruvad , ett rum är fullt av brädor och har täckt golv .det finns massor av småsaker som inte är färdiga . men snickaren måste besikta nu för att anars får han betala vite till oss för förseningen . vi undrar vad ni vet om besiktning och erfarenheter ???
Vi undrar om vi får ha en kamrat med , en snickare vi känner ??
MVH adam
 
Är det en seriös besiktningsman kommer han inte att besikta/godkänna huset med så många fel. Jag förmodar att ni har en byggtekniker från husföretaget, han SKA vara på er sida. Kommer er kvalitetsansvarige vara med? Han, tycker jag ska trycka på att inte godkänna huset oxå. Se till att ALLT som inte är klart prissätts och att ni håller hårt i de summorna tills det är färdigt. Det här med vite tror jag inte att snickarn kan slippa undan, huset är ju inte klart och då skulle han flyttat fram besiktningen. Allt detta kan du läsa i ABS 95, se länken nedan. (Jo, jag vet att texten är jobbig men läs den så ser du att du har all rätt på din sida).

http://www.gar-bo.se/pdf/abs95.pdf

Jag tror inte att det finns något som säger att du inte får ta med dig vem man vill till besiktningen. Det är ju ändå du som bygger huset. Vi hade svärfar och svärmor med och det sa ingen något om.

Jag önskar er lycka till och stå på dig!!
 
Klart att ni får ta med honom.
Så kan han kanskae hjälpa er att påpeka eventuella brister. men det går väl förhoppningsvis att prata med eran entreprenör så att det inte blir några problem!
 
Tack så mycket för era svar , det värmer . Nu ska jag läsa igenom det som stog i länken MVH adam :)
 
Om så mycket återstår som Du säger kan entreprenaden inte godkännas om man följer ABS 95. Där står bl.a. : "Vid slutbesiktning skall besiktningsmannen godkänna entreprenaden om inte fel föreligger. I begränsad omfattning förekommande fel av mindre betydelse får dock inte utgöra hinder för godkännande." (ABS 95 kap. 7 § 12).
I Ditt fall verkar det förekomma alltför många fel och framförallt fel av ganska stor betydelse.
Du får ta med vem Du vill till besiktningen men tag med den kvalitetsansvarige som f.ö. enligt Plan- och Bygglagen skall vara med vid slutbesiktningen.

Om entreprenaden trots allt blir godkänd kan du inom 30 dagar begära överbesiktning, men detta kan bli dyrt och omständligt så det måste jag avråda från. Håll istället inne så mycket pengar att Du tvingar entreprenören att färdigställa och så mycket att Du själv kan göra det med andra entreprenörer om så erfordras. GAR-BO:s besiktningsman skall värdera värdet av återstående arbeten men Du är oförhindrad att hålla inne mera. Konferera med den kvalitetsansvarige om lämpligt belopp.
Lycka till!
 
K
Har också en liknande slutbesiktningsfråga, vi har flyttat in, fast huset inte är riktigt klart, ett badrum har jag inte ens börjat med, samt garaget (inbyggt garage) är ej klart. Hade inte tänkt göra iordning badrum nr 2 och garage förrän kanske nästa år, kan man slutbesikta ändå? Vi har ju den 10 åriga Garbo försäkringen också. Jag har inte haft något färdigställande datum alls i kontrakt med hantverkarna, hade förresten inga kontrakt alls med dom. Bygger på delad entreprenad.
 
Hur gick det vid besiktningen? ??? *nyfiken*
 
Hej igen ,är tillbaks efter besiktning och en vecka semester . Besiktningsmannen gav nedslag på 65 punkter , dom flesta på tapetskarvar och småsaker . vi har drygt 50 tkr kvar att betala som vi håller inne med tills allt är klart .Arbetsmoralen avtar när allt är betalt .Elen är ju inte riktigt klar så det är ingen ide att flytta in ännu . nu får vi se vad som händer ,det har inte varit någon hantverkare hemma på 2 veckor .
adam
 
Känner med dig adam, vi satt i samma sits för ett apr tre veckor sedan men valde trots det att genomföra en slutbesiktning för att kunna flytta in. Vi håller på ca 50% mer pengar än vad besiktningsprotokollet specificerar vilket säkert gör det mer intressant att komma tillbaka och slutföra...

Entrepenörerna är lite sura för detta men det får dom gärna vara, här finns kampvilja! 8)
 
Ja nu vill man bara att allt blir klart så vi kan flytta in . vi har byggt på samma tomt som vi bor på , så vi ser det nya fina huset hela tiden . Semester tider gör nog sitt till . Men dom får inte en krona till föränn allt är helt klart . MVH adam
 
Nu har det gått 3 veckor sedan besiktning utan att jag har sett till snickare eller elektriker . Inte roligt att flytta in om inte huset är klart .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.