Hej!

Man vill ju vara noga att askan från pannan hanteras på ett väldigt säkert sätt och jag förstår att det måste vara en hink av plåt som kan hantera askan.

Nu undrar jag om man kan använda den här från IKEA eller om man måste beställa någon speciell hink med "förslutningslock".
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90099049

Vad rekomenderar ni?
 
Jag har en vanlig zinkplåthink, iofs inte till pannan men till kakelugnen. Vet inte om du behöver en större men ett tips är att uppsöka nån loppis eller så och leta efter en emaljerad kockumshink. De finns i utförande med lock och har dessutom en "ring" längst ner under hinken som brukar vara högre än vanliga hinkar, då kommer ju det varma upp en bit från ytan den står på.

De brukar ha trägrepp på handtaget också, bra om man har varm aska i hinken, då har man ingen varm metallbygel att bränna sig på om den har hängt emot den varma hinken.

Är dessutom emaljen lite naggad brukar som inte kosta många tior...

EDIT: typ som den här fast större: http://www.tradera.com/KOCKUMS-HINK-MED-LOCK--auktion_98364179
 
En tom tioliters färgburk med lock funkar klockrent.
 
Ännu hellre en 25 liters så blir den inte full så fort, något mina askbehållare ständigt tycks vara. Den där ingen bär alltid ut mina innan de är proppfulla :rolleyes:
 
Ok, ja det jag mest funderade på gällande den från IKEA är lackeringen. Den är ju plastlackad så jag funderade om den kan flamma upp ordentligt. För plaströk är ju rätt så giftigt så det skulle ju inte vara så bra :(
Den här kanske skulle då vara bättre då? http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00095055
 
bara botten är tätt så duger den väl....
 
Har kört med en målad "knodd" från Ikea i 4 år. Funkar hur bra som helst.
Sen är det ju sällan man har så väldigt het aska... jag brukar då aska ur innan jag gör upp eld på kvällen och då är ju det som ligger i pannan oftast 1dygn gammalt
 
ja tror stenhårt på knodd 40 L man lägger ju inte ner glödande aska !
tack för tipset ja ska köpa en sån..
 
Redigerat:
Jag kör med plåthinkar med lock som har innehållit något lim i pulverform. Sambon får såna från jobbet, tror de är på 20 liter och har helt tätt lock som man spänner åt med en sån ring. Tror att jag har 4-5 stycken till aska, blev av nån anledning fler och fler hinkar till det under vintern :)
 
125 liters fettfat är inte dumt.Då behöver man bara tömma det en gång per år eller så.
 
Blir tungt att tömma den när den är full.

Har askhinkarna fulla förresten, fick packa för att få plats med sista lasset. Nu är det nog inte länge kvar tills jag MÅSTE tömma dem :(
 
Hasr inte tömt mina sen vintern ännu :) Fast jag skaffade två nya hinkar så nu har jag 5 eller 6 stycken varav två tomma hehe.
 
Nyfiken fråga vad gör ni med askan eftersom det verkar vara så svårt att bli av med dom? Eller är det ren lathet :p
Slänga på komposten känns som en bra ide. Man får inte göra som min farsa gjorde en gång. Han trodde att det inte var någon glöd kvar, slängde det på komposten. Dagen efter tyckte han att det var sjukt mycket morgondimma. Sen såg han att någon vinkade åt honom, från en gångbana som går bakom huset, han pekade på komposten. Det var några plankor som höll ihop komposten som också hade blivit aska. Tur att han hann släcka innan trädet ovanför komposten hade börjat brinna... :)
 
Lathet :D Jag häller ut min i närmsta buske (bara inte rhodedendronen), har letat med ljus och lykta efter någon som vet vad i trädgården som hade mått bra av utspridd aska dock, roligare om den kunnat vara till nytta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.