Hej
Om du fått rabatt på ny pump från nibe hade du köpt en sådan då ?
Jag vet att det inte är roligt när grejor går sönder men hävda att man skall få ersättning för något som är så gammalt , Vad sysslar du själv med ? har du 100% kvalite jämt ?
mvh tille
 
vist är det tråkigt, men tänk realistiskt.
produktan har lagstadgad 1 årig garanti.
säljaren har lagstadgad KKL i 2 år

säg att man skula ha tagit good will när produktan var dubbelt så gammal som KKL gäller (det vill säga 4 gå¨nger längre än garanti räcker)

nu vill du ha goodwill garanti som är 9 gånger längre än det normala (tror du det är livstis garanti pågrejorna?)
självklart betalar dom inte ett öre !!!
men det går ju att få några slantar på försäkringen !
 
Frågan är ju inte samma sak om det gäller en brödrost såklart men vad bygger alla värmepumpsberäkningar på? Ska man byta värmepump vart 9:e år så tror jag få väljer VP. NIBE tycker ju att det är "ok".

Du ska alltså tjäna in pumpen plus en ny på 10 år annars sitter du med svarte petter och lång näsa.

Som sagt kunden alias TS hade nöjt sig med en skitkompensation, mao skicka en värdecheck på 1000 spänn på en ny pump så har de ÄNDÅ tjänat på affären det är god kundvård samt ser till att sälja ännu en vp som NIBE tjänar på, en dubbelmacka helt enkelt!

Man kan såklart räkna på det hela rent teoretiskt och de företag med god kundvård vinner då min aktning alla gånger.

Jämfört med "Det var ju tråkigt försök igen på nytt" i mina öron låter det som: som om vi bryr oss
 
Köp en Comfortzone om ni ska ha en FLVP.
 
du har ju en frånluftsvärmepump, det är inget man "tjänar" några pangar på
en frånluftsvärmepump är husets ventilations system, Ventilation behöver ditt hus & är något du inte kan skippa. sen så utnyttjag värmepumpen spill energin från ventilationen till att värme ditt varmvatten (ja lite husvärme blir det också, men det är till stor del en elpatron som gör det jobbet.

ska du prata riktig värmepump, som ger dig låg driftskostnad & kan spara dig pengar, då är det markvärmepump du ska ha !!! (en sån hållar 25-30 år)
 
När kompressorn skar efter knappt 4 år så var jag i kontakt med Nibe ang nån form av "goodwill" men det var tvärstopp. Kompressorhaveri på 310:an är vanligt så jag tycker att nån form av "bra pris" på en ny kompressor vore på sin plats samt att Nibe ser till att lösa problemet med kompressorerna. Att dom inte vill stå för nått nu när den är 9 år gammal kan jag förstå men efter 4 år så kan jag tycka att lite plåster på såren vore på sin plats. Den dag det är dags att köpa ny panna/värmepump så är man inte så sugen på en ny Nibe.
 
kompresoshaverierna beror ofta på att radiatoreyetemet inte är korekt instält, eller att frånluftsvärmepumpe en är korekt instäld altså inget fabrikationsfel, utan handhavandefel.
 
Om orsaken till alla kompressorhaverier på Nibe 310 beror på felaktigt justerade värmepumpar/radiatorsystem så kanske det är dags för många av Nibes aukt installatörer att lära sig hur man justerar in värmepumpen och radiatorsystemet vid installationen. Det är ju därför man anlitar en fackman vid sådana installationer, för att få en bra installation med korrekta inställningar av systemet.
 
Jag tycker i varje fall att huvudpoängen med den här tråden inte är godwill från Nibe utan faktum att pumparna inte håller längre än ca 9 år.!! Att det uppenbarligen börjar strula redan efter 3 till 4 år är ju skrämmande?
Inga verkar reflektera över att jag själv berättat om vår pump som nu rullat och gått i 25 år. Borde det inte vara tvärtom, Nibe twin fighter som var den första frånluftsvärmepumpen som NIBE tillverkade i början på 80 talet borde rimligtvis ha haft en betydligt kortare livstid än dagens.

Att lägga undan fem till sex tusen kr om året för underhåll/byte av luftvärmepump låter i mina öron inte rimligt.

Jag har varit helt inställd på att köpa en NIBE igen, men det verkar som om man skall tänka om på den punkten.:eek:

Föresten NIBE har ju uppenbarligen problem med kompressorn efter en snabb koll på nätet så såg jag att IVT har 10 års försäkring på sina kompressorer. http://www.ivt.se/products.asp?lngID=454&lngLangID=1
 
Redigerat:
CarMan skrev:
du har ju en frånluftsvärmepump, det är inget man "tjänar" några pangar på
en frånluftsvärmepump är husets ventilations system, Ventilation behöver ditt hus & är något du inte kan skippa. sen så utnyttjag värmepumpen spill energin från ventilationen till att värme ditt varmvatten (ja lite husvärme blir det också, men det är till stor del en elpatron som gör det jobbet.

ska du prata riktig värmepump, som ger dig låg driftskostnad & kan spara dig pengar, då är det markvärmepump du ska ha !!! (en sån hållar 25-30 år)
Det är inte riktigt sant, det finns alternativ som ger upp till 6,5kW vilket gör att el-patronen går mycket sällan (Se länk). Sen tycker jag att bergvärme är den mest fulländade lösningen för att värma och kyla huset med. Men den högre investeringskostnaden för en sådan anläggning kan i moderna hus ta lång tid att tjäna in.

http://www.comfortzone.se/index.htm

/ Erik
 
100% kvalite eller inte på mitt eget jobb får mina kunder bedöma - och är det inte till belåtenhet så försöker jag efter bästa förmåga behålla dem.

Som Zyberzeke är inne på så är min poäng att lita inte helhjärtat på Nibes slogan: "FIGHTER 310P är en svensktillverkad kvalitetsprodukt med lång livslängd och säker drift utan obehagliga överraskningar"

Jag kan då inte instämma, tyvärr. Fortfarande är jag av åsikten att 9 år är för kort livslängd på en panna.
 
tiita på en liknande IVT, så håller inte den heller längre...

angående comfortZone så är dom så nya så man har väll ingen bra statestik ännu.

sen om man ska upp på den som ger 6,5kW så måste den ha in rät stora mängder lutf, vilket betyder att man pumpar in lika mycke mer kal luft i huset, som då ska värmas. 5,5 kW är mer vanlig & defenetivt bättre än nibas som bara ger 1,9kW men ingen av dom är i närheten av vad en markvärmepump ger i årsCOP
 
CarMan skrev:
angående comfortZone så är dom så nya så man har väll ingen bra statestik ännu.

sen om man ska upp på den som ger 6,5kW så måste den ha in rät stora mängder lutf, vilket betyder att man pumpar in lika mycke mer kal luft i huset, som då ska värmas. 5,5 kW är mer vanlig & defenetivt bättre än nibas som bara ger 1,9kW men ingen av dom är i närheten av vad en markvärmepump ger i årsCOP
Det är inte meningen att man ska ventilera mer än nödvändigt med Comfortzone, även om det faktiskt ger lite extra energi vid vissa utetemperaturer. Man ska ställa in normenligt ventilationsflöde, och sedan utvinner FLVP så mycket energi som möjligt ur det flödet. Det finns alltså ett samband mellan boyta och tillgänglig effekt. Comfortzone's modell som ger max 6.5 kW rekommenderas bara om man har minst 180 kvm boyta, eftersom det normenliga ventilationsflödet är för litet i en mindre bostad.

Sambandet mellan boyta och effekt leder även till att års-COP påverkas av klimatet och husets isolering. Milt klimat och/eller bra isolering ökar års-COP med FLVP.

När man behöver mer effekt än vad som finns tillgängligt i frånluften så vinner markvärme, eftersom det inte finns någon begränsning i tillgänglig effekt, det är bara att välja rätt pump och gräva ner tillräckligt med rör (har man för liten tomt så kan det vara en begränsning).

/Hasse
 
Redigerat:
En fråga från en mindre vetande.
Varför skulle en bergvärme pump hålla längre än en flvp?? Skillnaden är väl egentligen bara energikällan.
Mindre gångtid eller andra kompressorer kanske?
 
Om tillverkare av FLVP:er ska kompensera 9-10år gamla pumpar måste de ta pengarna från något, vilket borde vara i form av ökat pris på produkterna.

Vill vi betala mer för en FLVP?

Troligen skulle det leda till att konsumenterna väljer andra lösningar (berg-, markvärme och FTX), och det kanske bara är positivt.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.