jag vet att det avhandlats hundratals och åter hundratals gånger, men jag blir tokig...
gips eller inte bakom tätskicktet...

hur gör ni i verkligheten?? dem som jobbar med det förstår jag använder våtrumsskivor, men vi som gör allt själva?? vi som försäkringsbolagen redan från början inte tror på...

oftast här i livet när man skall göra något så tänker man, tar in information och sedan gör man på det sättet som man tycker blir bäst... och så givetvis i detta fallet, problemet är att jag kommer fram till att det blir lika bra med gips som med våtrumsskiva. för jag hävdar att tätskicktet skall vara så bra att det som är bakom inte skall komma i kontakt med fukt...
men jag vet inte, jag skall sätta upp skivorna i nästa vecka är det tänkt, så jag behöver bestämma mig... hur gör ni andra som gör allt själva och inte tror på någon hjälp från försäkringsbolagen om något skulle gå snett...

anledningen att jag överlägger med mig själv är givetvis av ekonomisk karaktär, det finns många andra hål att stoppa de 1000-lappar som blir över om man väljer gips...

tack så länge...
 
Det man kan lägga till i funderingarna är hur det är att sälja sitt hus om badrummet är byggt på det ena eller andra sättet. Det ju inte bara försäkringsbolaget som man har att tänka på.
 
Det är inga problem alls vid försäljning, det är bara att förklara hur badrummet är byggt och att det inte följer gällande byggnormer.
 
injonil skrev:
Det är inga problem alls vid försäljning, det är bara att förklara hur badrummet är byggt och att det inte följer gällande byggnormer.
Men man får nog räkna med att priset på huset blir lägre än om badrummet är godkänt av försäkringsbolaget. Den som köper huset kanske inte vågar lita på mina färdigheter även om jag gör det och kanske vill bygga om. Gör jag enligt branschreglerna blir det ju inga problem, för då tar försäkringsbolaget smällen oavsett vem som byggt (med vissa undantag, vad jag har förstått).
 
Precis!
 
men med tanke på reglerna och lita på mig som säljare eller inte, hur blir det då med badrummet en trappa ner som är byggt en månad innan de nya reglerna trädde i kraft och är byggt på samma sätt som det på våning 2 om jag väljer att bygga med gips...
 
Ska det vara godkänt måste det vara byggt enligt de regler som gällde vid byggnationen.
 
Ett annat problem som infinner sig är när man kontrollerar vilka krav en kunds försäkringsbolag ställer...

Jag har själv gått våtrumskurserna och är certifierad att arbeta med LIPs tätskiktssystem
fast jag är inte idag medlem i BKR.

Jag bad en kund att kontrollera med sitt försökringsbolag vilka krav de ställde eftersom han ville att jag skulle renovera deras badrum.

När han varit i kontakt med vad jag har för mig i detta fallet var Länsförsäkringar så hade han fått till svar
att det enda krav de har för att försäkringen skall gälla, är att renoveringen utförs fackmässigt.
De sa sig inte ha några krav på att hantverkaren skulle vara ansluten till några intresseorganisationer,
som de kallar Byggkeramikrådet.

MEN...

Om sedan kunden säljer huset och nya ägaren har ett annat försäkringsbolag
som ställer andra krav...hur fungerar det då ??

Någon som varit med om detta ?

Eller ställer alla försäkringsbolag samma krav...

Att det BARA ska vara fackmässigt utfört för att försäkringen ska täcka.
 
Vad gäller villaförsäkringar finns det mig veterligen inget bolag som ställer krav på att denna typ av jobb ska vara utförda av fackmän.
 
T
Tätskikten är bra mycket tätare i dagens läge än för bara ett par år sedan och det är inga problem att köra med vanlig pappgips.

Faran ligger om man har en yttervägg i badrum, då kan det vara en bra ide att skära bort plasten i ytterväggen så att man inte får dubbla tätskikt.

Sen att BKR och GVK leker sandlåda och inte kan komma överrens kan vi skita i, pappgips har funkat bra i 50 år och kommer att funka i 50 år till.

95% av alla fuktskador sker runt brunnen eller rörkopplingar och då kvittar det om du har en ångtäthet på 80 miljoner/s eller glasfibergips om inte dessa är rätt monterade. Vattnet letar sig vidare till andra organiska material längre ner.

Men som vanligt om det händer något så går alltid rörmokarna fria och det är plattsättarens eller mattläggarens fel/ansvar.

Dom enda hål som ska göras i duschzonen är för blandaren, inget annat. Och bakom ska det finnas en massiv konstruktion så att silikonet kan bottnas. Alla andra saker såsom hyllor ska limmas.

Problemet i Sverige är att vi har så mycket skog och då gillas det att bygga trähus, vilket inte går så bra ihopa med vatten. Ute i Europa så bygger man oftast i sten/betong och har inte dessa problem med vattenskador.
 
T
Paul-Staffanstorp skrev:
Ett annat problem som infinner sig är när man kontrollerar vilka krav en kunds försäkringsbolag ställer...

Jag har själv gått våtrumskurserna och är certifierad att arbeta med LIPs tätskiktssystem
fast jag är inte idag medlem i BKR.

Jag bad en kund att kontrollera med sitt försökringsbolag vilka krav de ställde eftersom han ville att jag skulle renovera deras badrum.

När han varit i kontakt med vad jag har för mig i detta fallet var Länsförsäkringar så hade han fått till svar
att det enda krav de har för att försäkringen skall gälla, är att renoveringen utförs fackmässigt.
De sa sig inte ha några krav på att hantverkaren skulle vara ansluten till några intresseorganisationer,
som de kallar Byggkeramikrådet.

MEN...

Om sedan kunden säljer huset och nya ägaren har ett annat försäkringsbolag
som ställer andra krav...hur fungerar det då ??

Någon som varit med om detta ?

Eller ställer alla försäkringsbolag samma krav...

Att det BARA ska vara fackmässigt utfört för att försäkringen ska täcka.
Jag tror att fler och fler bolag kräver ett kvalitetsdokument för att försäkra badrummet, och jag tror ett nytt bolag kan neka till att försäkra badrummet utan kvalitetsdokument vid försäljning t.e.x.

Och jag tror AIK går upp i serieledning ikväll igen.:)
 
I västerås finns åtminstånde ett försäkringsbolag som anser att det går bra att montera vanlig gipsskiva 90 cm utanför våtson för kaklade väggar. Vad säger man om det!!!! Man reglerade en vatten skada på det sättet att man ansåg att det skulle monteras tillbaka vanlig gips i resten av badrummet då man hade tolkat reglerna att det var så det kunde utföras, och det blev det som man fick ersättning för. Vad händer om det blir en skada igen, det blir ju knappast byggfirmans fel då försäkringshandläggaren varit med och styrt upp verksamheten om hur det skall vara. Och försäkringsbolaget,vad gör dom då????
 
injonil skrev:
Vad gäller villaförsäkringar finns det mig veterligen inget bolag som ställer krav på att denna typ av jobb ska vara utförda av fackmän.
Vem har påstått det då ??:rolleyes:
 
telabtelab skrev:
Jag tror att fler och fler bolag kräver ett kvalitetsdokument för att försäkra badrummet, och jag tror ett nytt bolag kan neka till att försäkra badrummet utan kvalitetsdokument vid försäljning t.e.x.

Och jag tror AIK går upp i serieledning ikväll igen.:)
Självklart krävs det ett kvalitetsdokument, men själv fyller jag i följande dokument som i princip är detsamma som det från BKR...

http://www.lip.dk/Media/PDFSvensk/Kvalitetsdokumenter/Egenkontroll LIP FOLIE system 25 med refnr.pdf
 
tank77:

Samma sak gäller detta med att man inte får ha OSB eller plyfa bakom våtrumsskivorna enligt BKR...
Ändå vet jag många företag som alltid sätter detta bakom för att sedan slippa problem vid infästningar av olika slag.
Samtidigt förstärker detta böjstyvheten i väggarna...

Träreglar är godkända, men inte träfiberSKIVOR... herregud !!

Hur gör man annars om kunden inte köpt t.ex duschväggen innan våtrumsskivorna sätts upp...
Då vet man ju inte var det ska kortlas...

NEJ... mycket trams är det i dessa regler...

Sunt förnuft har alltid fungerat utmärkt... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.