Hej,

Har en blandare utan diskmaskinsavstänging, kollade med försäkringsbolaget (länsförsäkringar) och de sa:

Det är inget krav men det är en stark rekommendation att diskmaskinavstängningen sitter på blandaren, pga att det är lätt hänt att man annars glömmer av att stänga av den.
In kommer det två rör för att koppla in blandaren, på dessa sitter det ballofixer så jag kan stänga av vattnet. Efter ballofixen tänkte jag sätta en t-koppling till diskmaskinen, behöver (bör) jag sätta ytterligare en ballofix så jag kan stänga av endast vattnet till diskmaskinen.

Tidigare har jag haft en blandare med avstängning men jag har aldrig stängt av vattnet till diskmaskinen och jag lär inte göra det nu heller men om det skulle hända något antar jag att det kan vara bra för försäkringsfrågor om det finns en ballofix som är endast för diskmaskinen.

Vad tror ni?
 
Kolla med försäkringsbolaget om de inte kräver att avstängaren sitter ovanpå diskbänken om den inte sitter på blandaren, de brukar göra det. Vissa godkänner tydligen att den sitter precis innaför underskåpsdörren, men långt ifrån alla bolag. Sen måste du ju förstås använda den också (vilket t.ex. jag inte gör) annars spelar det ju ingen roll. Om du får en vattenskada som hade kunnat förhindrats om avstängaren hade varit stängd så får du ändå inga pengar. Iaf inte av mitt försäkringsbolag.
 
Man kan ju köpa en Siemens diskmaskin med aquastop för då behöver man inte stänga av vattnet. Skulle det bli vattenskada orsakad av diskmaskinen står Siemens för kostnaderna.
 
fn76 skrev:
Man kan ju köpa en Siemens diskmaskin med aquastop för då behöver man inte stänga av vattnet. Skulle det bli vattenskada orsakad av diskmaskinen står Siemens för kostnaderna.
Är du säker på det? Upp till vilken nivå?
 
Texten nedan är kopierad ur en bruksanvisning till en Siemens diskmaskin med aquastop.

AQUA-STOP-löfte
(bortfaller vid maskiner utan Aqua-Stop)
Utöver vanliga åtaganden enligt köpeavtalet och utöver vår
apparatgaranti ersätter vi enligt följande villkor:
1. Uppstår vattenskada till följd av fel i Aqua-Stop-systemet,
ersätter vi skadorna för privata brukare. För att garantera
vattensäkerheten måste diskmaskinen anslutas till elnätet.
2. Detta ansvarslöfte gäller under maskinens hela livslängd.
3. En förutsättning för att löftet ska gälla är att maskin med
Aqua-Stop är rätt installerad och ansluten i enlighet med
vår anvisning. ”Detta innefattar även fackmässigt installerad
Aqua-Stop-förlängning (originaltillbehör).” Vårt löfte gäller
inte vid defekta tilloppsledningar eller felaktig armatur fram
till Aqua-Stop-anslutningen vid vattenkranen.
4. Maskiner med Aqua-Stop behöver i princip inte övervakas
under gång och vattenkranen behöver inte stängas efter
fullbordad diskning. Vattenkranen behöver endast stängas
inför längre bortovaro, t.ex. en flera veckor lång semester.
 
Nice! Vi har köpt en siemens diskmaskin som har aquastop! Det blir ju perfa! Men jag ska nog sätta en ballofix iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.