Hej!
Har inrett en ovanvåning(vind) på ca 45kvm.
Hade tänkt att bygga på det bef. värmesystemet (vatten buren el, frånlufts panna) men har lite tveksamheter när det gäller hur rördragning skall göras etc..
Har även funderat på luft/luft väme pump (behagligt att kunna kyla vid behov)
Har lite svårt att bestämma mig och kallare väder är på intåg. Så jag funderar nu istället på att köpa mig lite funderings tid genom att sätta upp 3 el-element.
Vinden har en öppen planlösning och en hel del värme från nedanvåning stiger upp på vinden. Detta resulterar givetvis i rejält kallras ner för trappen...och därmed otillräcklig väme på nedan våning.
Har 2 gavel förnster, fönster i kupa samt takfönster ovan trappa.

El-element:
Hur bör jag dimensionera effekten på El-elementen? det handlar nog mycket om kallrasen från fönsterna.
Oljefyllda eller vanliga, givetvis med elektroniska termostat.
Nackdel: el kostnad.

Luft/luft-pump:
eftersom jag även har takfönster i vardagsrum, nedanvåning(orsakar mer kallras) så kanske luft/luft värme pump, placerad i trappen hade kunnat försörja både nedan våning samt ovanvåning.
Dock kan jag väl få lite kaldrag från fönster..
Nackdel: livslängd, surrande ljud

Vatten element.
Lite mer omfattande installation, men säkert den vettigaste instalationen med tanke på att man centralt har möjlighet att byta värme källa.(pellets, luft/vatten-pump etc.
Nackdel: ful och mer omfattande rördragning.

synpunkter på detta kanske lite förvirrande inlägg....
 
Bara en enkel fråga, har du inrett vinden utan att lägga i rör före du lägger golv och sätter väggar?

Protte
 
Lägg inga pengar eller jobb på vanliga element, sätt upp en
luft/luft värmepump, den kommer gå billigt och tyst på den lilla
ytan och du får möjlighet till kyla på sommaren.
 
När blev en Luft/luft värmepump tyst?
Möjlighet till kyla är väll ända fördelen men jag skulle betala mycket för att slippa en l/l värmepump. Både utseendemässigt och ljudmässigt, både utvändigt och invändigt.
 
prototypen skrev:
Bara en enkel fråga, har du inrett vinden utan att lägga i rör före du lägger golv och sätter väggar?

Protte
Det var ganska stressigt och lite strul med byggfirman så jag sköt rördragningen på framtiden eftersom att min plan var att förlägga isolerade elementrör på kallvinden. Tänkte att det kunde jag fixa sen....men har väl förstått först nu att det kanske inte är det bästa lösningen....
 
det där med att lägga elementrören på kallvinden....

jag har verkligen inte plats att dra rören på insidan då de passerar 2 vidsluckor/dörrar som sitter för lågt för att rören skall kunna passera snyggt.
skulle det vara helt otänkbart att lägga ett isoleratrör på utsidan om den isolerade stödbensvägen och sen ev bygga en isolerad box runt denna...
lägger jag dem även längst golvet så får jag åtminståne 2 sidor som vätter mot varm/isolerad vägg.
Är det inte tillåtet....eller är det bara osmart ur ekonomihänseende att lägga rören på vinden?
 
en annan sak...
bef. värmesystem är av 1-rörs typ.
ovanvåning blir en ny slinga som kopplas på nere vid pannan.
kan man / bör man förlägga den nya slingan som ett 2-rörs system?
 
Om man dimensionerar rätt spelar det ingen roll, men det är enklare att justera en två rör än en ett rörs slinga.
 
vad är det för rum , är men där dagligen?

jag skulle absolut inte lägga några rör utomhus.

luft/luft värmepump tror jag inte heller blir bra. Ljud, kalras & oljämn värmen

el radiatorer såter som en bra lösning, men det finns ingen anledning att köpa oljefylda.
elektronisk termostat är bra, men det kanske är ännu bätte att köpa de billigaste, som inte har elektronisk termostat & sen styra alla från en centrlt plaserar elektronsik termostat.
 
CarMan skrev:
vad är det för rum , är men där dagligen?

jag skulle absolut inte lägga några rör utomhus.

luft/luft värmepump tror jag inte heller blir bra. Ljud, kalras & oljämn värmen

el radiatorer såter som en bra lösning, men det finns ingen anledning att köpa oljefylda.
elektronisk termostat är bra, men det kanske är ännu bätte att köpa de billigaste, som inte har elektronisk termostat & sen styra alla från en centrlt plaserar elektronsik termostat.
ok...hur fungerar det med centralt termostat?
Styr man på matningsspänning då?
Vad talar emot oljefyllda radiatorer?
 
CarMan skrev:
vad är det för rum , är men där dagligen?

jag skulle absolut inte lägga några rör utomhus.

luft/luft värmepump tror jag inte heller blir bra. Ljud, kalras & oljämn värmen

el radiatorer såter som en bra lösning, men det finns ingen anledning att köpa oljefylda.
elektronisk termostat är bra, men det kanske är ännu bätte att köpa de billigaste, som inte har elektronisk termostat & sen styra alla från en centrlt plaserar elektronsik termostat.
Det handlar om TV-rum resp arbetsrum (kontor)
 
OK då är det krav på hög komfort, både ljudmässigt & värme mässigt.
allt so har nån fläckt i sig går boort, lika så allt som bara värmer rumet från en enda punkt.

då rör inte är framdraget til vinden eller till de olika ställena på vinden så käns detta lite sent att göra nu, även om det hade varit bästa alternativet.

jag kann inte komma på annat än elradiatorer
 
jaha...då blev det äntligen bestämt.
Adax Neo, liten utbyggnad av centralen och möjligen effeltvakt på pannan.
Avgörandet kom först efter ett par kalla kvällar/nätter. Klimatet på ovanvåningen visade sig skilja väsentligt från botten plan. Det hade blivit för stor skillnad om vi valt samma tröga, lågtempererade system uppe och nere.
Med elradiatorerna har vi möjlighet att anpassa och styra efter behov.
kanske något dyrare i långa loppet ...men man skall väl inte förbise komforten heller.
Investeringskostnaden är dock betydligt lägre.
Kan ju tillägga att de rörisar som tittade och lämnade offert tyckte inte det var konstigt eller på något sätt ovanligt att lägga rören på kallvinden vid en komplettering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.