Hej !

Vilken typ solfångare fördrar ni, plana eller vakuumrör solfångare ? ... och varför ? Skulle vara interessant att veta. :)
 
Plana enklast och billigast. Fungerar klockrent för min del också.
 
Ja, okej.

Jag har nyligen läst en statistik. I Tyskland görs bara cirka 10 % av alla installerade solvärmeanläggningar med vakuumrör solfångare. Resten är plana ... men i Sverige görs 45 % av alla installerade solvärmeanläggningar (m² area) med plana ...
 
Jag tycker plana känns mer robust än vakum, där finns liksom inget som kan hända med skiten om det inte fryser sönder och då är det ju ändå kört.

Mina paneler har frusit, stått stilla i 2-3 år osv nu fungerar de ändå som om inget hänt tycker jag är bra betyg.

Visst man kan byta rör men vem säger att just DE rören finns kvar om 10 år? En solfångare ska ju hålla uppåt en 30 år tycker jag.

Någon för vakum får gärna säga emot.
 
Jag är inte för eller emot en solfångartyp, men jag vet hur de tycker som föredrar vakuumrör solfångare.

Oftas tittar man på SP´s lista och tittar på vilken effekt en solfångare ger. Plana har mer effekt om man tittar på en belysta area.... och sen på den totala effekten. Sen måste man veta vad solfångaren kostar.

En vakuumrör solfångare med t.ex. 1000 kWh årsutbyte kostar t.ex. 6000 Kronor. Nu får man hitta en plan med samma effekt till samma pris. ...t.ex. ... eller om den ger mindre effekt så får den vara billigare....

Men man kan inte direkt jämföra plana och vakuumrör solfångare. Det är viktigt !! Plana har t.ex. ett helt annat vinkelberoende... osv.

Vakuumrör solfångare är enklare att montera och tappar mindre effekt om man inte kan justera dom exakt mot söder .... plana är billigare och kan ta upp solinstrålning som kommer in vinkelrätt mycket bättre ...
 
Mina plana sitter inte mot söder snarare mot öst och de fungerar prima över sommaren, men nu börjar det bli lite klent utbyte. Hade jag dem mot söder skulle det vara lite bättre kanske, men där jag bor är det ofta klart på morgonen och sämre frammåt dagen så man kan inte säga något generellt.

Man kan trixa lite och få en extra vecka eller två men mer är det inte vad jag förstått.

Problemet oavsett solfångartyp är att på vintern ger inte solen någon nämnvärd effekt och för oss i norr skiner den knappt alls när det är som värst.

Enkelt kan man säga att det egentligen inte spelar så stor roll vilken typ man väljer om man inte har väldigt specifika behov.

Vet inte riktigt vad du är ute efter annars?
 
Hej !

Om solfångarna int sitter mot söder är ofta vakuumrör bättre, speciellt om man vill nytta solvärmen även på våren/ hösten.

Har man plana kan man "ställa upp" de så att de "tittar" möt söder. Det är ju ofta lite krångligt och ser inte snyggt ut.

SP har en lista där de visar årsutbyte för både plana och vakuumrör solfångare, men siffrorna gäller bara om solfångarna sitter mot söder.

Har också haft diskussioner med andra. Många köper hellre en plan solfångare för 3500 Kronor än en vakuumrör solfångare för 6000 eller 6500 Kronor.
 
Den som betalar väljer ;)
 
Ja, helt rätt ! Den som betalar väljer ... :D
 
Hej
Jag har plana solfångare för att de fungerar bäst i praktiken under höst och vinter. Om rörsolfångarna är på taket kan de under höst fyllas med gamla löv. Under 0 grader är problemet att rören inte läcker någon värme. Det betyder att frost och snö inte kan smälta. Det bästa sättet att undvika frost och löv med rörsolfångare är att montera de vertikalt på husväggen
 
@ bokran

Ja, U-pipe rörsolfångare kan monteras vertikalt ....
 
Ewald skrev:
Hej !

Vilken typ solfångare fördrar ni, plana eller vakuumrör solfångare ? ... och varför ? Skulle vara interessant att veta. :)
Plana!

Kostnad!

Troligen längre hållbarhet!
 
Hej !

Jag det är många som föredrar plana framför vakuumrör. Ja, plana är billigare, men vakuumrör solfångare är lättare att reparera om ett vakkumrör går sönder.
 
Jo men plana går ju inte sönder om de inte fryser ;)
 
Ewald skrev:
Hej !

Jag det är många som föredrar plana framför vakuumrör. Ja, plana är billigare, men vakuumrör solfångare är lättare att reparera om ett vakkumrör går sönder.
Och vad kostar ett vakuumrör och hur länge finns den modellen som reservdel? Värt att tänka på!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.