Hej!

Funderar på att använda alba kantelement till mitt framtida garage bygge. Men jag har en fundering.
Kantelementen är 6 m långa och det blir ju en skarv på voten (grunden), har detta någon betydelse för hållfastheten?? Om man tex jämför med att mura med leca grundblock och armering.

Mvh Alexandersson_1
 
Har precis gjutit en platta till garage med ALBA balk. Och fick skarv både på långsidorna samt gavlarna. Tror inte det spelar nog roll eftersom allt knyts ihop med armeringen till plattan. Du ska ju ha krokar i elementen som ligger in i plattan. Sen gjöt jag en balk ovanpå elementen som spolkant och denna armerade jag också. Dock kanske du skulle se till att inte ha en skarv precis där du kommer att köra in. De är ju gjorda för att skarva.
 
Hej!

Det var snabbt svar!

Ställde du kantelementen på plattor eller i en sträng med betong?
Har du någon bild på krokarna.

Behövde du själv kapa elementen? Och hur gjurde du det? Vinkelsplip med diamant skiva?

Kan ju själv ta reda på pris men vad kostade dom för dig?

Tänkte mura ett varv med leca för att få en spolkant.



Mvh Alexandersson_1
 
Redigerat:
Jag använda samma typ av kantelement, som ställdes på avvägda betongplattor.
En sträng betong borde kunna få dom att stå lite hur som?

Krokarna är ~1m långa armeringsjärn med en 'krok'/böj på, som hakas i öglorna på kantbalken och najas fast i armeringsmattorna.

Jag har skarvar på alla ledder, inga problem.
Beställde måttanpassat för min grund.
Allt grundmaterial kom som en klumpsumma så jag vet inte vad ALBAbalken kostade.
 
Tror de ligger på ca 2500+moms för 6m. Jag kapade mina med en bensindriven kap med 250mm skiva. Räckte inte helt genom men väl genom till järnen som är i dem. Får du inte av järnen blir det problem, hyr en riktig kap.

Jag ställde mina balkar direkt på en bädd av 8-16 grus på inrådan av leverantören. Hoppas det funkar, de menade att plattorna eller stränggjutningen är bara för att underlätta utsättningen, dvs om man har tid och ork kan man istället justera grusbädden. Jag hade tillgång till proffs avvägnings instrument. I efterhand tycker jag att jag borde valt plattmetoden. Enklare att justera in några plattor i exakt rätt höjd än en hel sträcka......Jäkla pysslande att flytta mtrl tills det blev rätt nivå....
 
K
Varför inte bara köpa garagebalken som har en klar förhöjd kant? Så slipper man ju mura eller gjuta ett varv. Balkarna kapar man antingen själv eller så köper man färdigkapat efter ritning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.