Har köpt en ny lägenhet som vi ska flytta in i om några månader, hela lägenheten ska renoveras.
Dock så fick jag en smärre chock när jag besökte en badrumsbutik där säljaren efter lite samspråk sa att det är troligt att det finns asbest i lägenheten eftersom huset är byggt på 50-talet.

Det kan tydligen finnas i fogen till kaklet och/eller under plastmattorna.
Kakel finns i badrummet och plastmattor finns i de flesta rum.


Hur farligt är detta? Hur går man tillväga för att undersöka detta på bästa sätt till minsta möjliga kostnad?
 
Om du ska få bort de till minsta möjliga kostnad så måste du göra de själv! Det är ganska mycket regler på hur man ska göra för att riva asbest som proffs..

Riv försiktigt så de inte dammar så mycket och ha andningsskydd. Har du småbarn kan de ju vara bra ide att inte låta dom hjälpa till :)
 
Du börjar med att du tar ett prov och skickar in det på analys. Varje prov kostar ca 550-650 kronor, men är värt varande öre för att stilla din oro. Mitt badrum var byggt 58, men hade inte asbest i klinkerfix & -fogarna. (dock jag tror jag måste skicka en test på kakelfogen för den har en annan färg, så där har man kanske använt ett annat fabrikat. Lyssnade med ett analysföretag och det är ganska vanligt att man skickar in prover på detta.
 
vilket år blev det förbjudet med asbests?
 
tjena skrev:
vilket år blev det förbjudet med asbests?
"den farligaste sorten sedan 1976, följt av ett totalförbud 1982"
 
T&H skrev:
Du börjar med att du tar ett prov och skickar in det på analys. Varje prov kostar ca 550-650 kronor, men är värt varande öre för att stilla din oro. Mitt badrum var byggt 58, men hade inte asbest i klinkerfix & -fogarna. (dock jag tror jag måste skicka en test på kakelfogen för den har en annan färg, så där har man kanske använt ett annat fabrikat. Lyssnade med ett analysföretag och det är ganska vanligt att man skickar in prover på detta.
Okej!
550-650kr kan det väl vara värt!
Vet du några bolag som gör dessa tester?
Hur många behöver man göra tro? Som sagt så har jag ju hört att det kan finnas i kakelfog och under plastmattor, men jag vet ju inte vilka delar man ska skicka för analys osv.
Hittade asbest.se som gör test men fick inte tag i ngn person där.
 
Uppdatering
Lyckades nu komma fram till ett företag som gör tester.

Man gör så att man bryter bort en bit kakel med både fix och fog på och skickar in, kostar 550kr + moms.
Sedan i mitt fall så ska jag även ta ett test på plastmattorna, bryta bort en bit där jag ser till att det kommer med lim och skickar in, 550kr + moms ytterligare där.
Om det är svartlim under plastmattan så är det med största säkerhet asbest sa dom, men det måste inte var svartlim för att det ska vara asbest å andra sidan.

Men sedan kom jag på att det finns ju även kakel i köket, måste jag ta ett nytt test även där?
Jag har plastmattor i badrum, kök + 2 sovrum, måste jag skicka 4 prov?
Det hade ju varit dyrt :(
 
Uppdatering:
Har nu fått bekräftat att det finns asbest i lägenheten.

Frågan är vad man gör nu? Får köparen stå för detta?
Jag är måttligt intresserad av att betala för den här saneringen.
 
Vem skulle annars betala för renoveringen?

Säljaren?

Det hade väl varit ett argument för ett lägre pris vid förhandlingen vid köpet men att komma efteråt kan vara svårt.

Finns väl ingen dolt fel vid bostadsrättköp?

/ATW
 
Att det är asbest i lägenheten är inte något fel överhuvud taget.
 
Konsumenternas försäkringsbyrå skriver följande om dolda fel:
"Om du som köpare senare hittar fel, som inte hade kunnat upptäckas ens vid en noggrann besiktning (utan att göra åverkan på huset såsom t ex utan att bryta upp golv), kan det vara fråga om ett dolt fel. Säljaren kan då bli skyldig att ersätta skadan."

Det känns orimligt att jag under lägenhetsvisningen bryter bort en bit kakel och skickar på analys, eller hur?

Frågan är om ovanstående enbart gäller hus eller även bostadsrätter?
 
injonil skrev:
Att det är asbest i lägenheten är inte något fel överhuvud taget.
Inte? Det är ju ett skadligt ämne vilket borde göra att säljaren eller mäklaren borde upplysa spekulanterna om det, eller har jag fel?
 
Du förväntas veta att det kan finnas asbest i fogar från den tiden.

Regler om dolda fel gäller vid fastighetsköp. En bostadsrätt är rent juridiskt ungefär detsamma som att köpa en begagnad cykel. Där finns regler (tror det heter köplagen). Där står det ngt. i sitl med att om prylen man köper visar sig vara i annat skick än vad köparen haft anledning att förvänta sig så kan köparen ha rätt till ersättning. Men köparen måste göra en nogrann undersökning.

Detta är regler som påminner om reglerna för dolda fel vid fastighetsaffärer. Men som köpare har man anledning att förvänta sig att det kan finnas asbest i byggnadsmaterial som är från före förbudstiden.

Annars skulle ju en köpare kunna kräva ersättning för i princip vilka oväntade fördyringar som helst vid en renovering. Säljaren har sålt en lgh. med ett mer eller mindre fungerande badrum, beslutet att renovera badrummet är ju köparens.
 
savio skrev:
Inte? Det är ju ett skadligt ämne vilket borde göra att säljaren eller mäklaren borde upplysa spekulanterna om det, eller har jag fel?
Ja, du har fel. Det är inte skadligt annat än när det ska rivas och bytas ut.
 
injonil skrev:
Ja, du har fel. Det är inte skadligt annat än när det ska rivas och bytas ut.
Det köper jag, men om mäklaren och säljaren vet att köparen ska renovera om så måste de väl upplysa om det?
 
  • Gilla
buffi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.