Det är väl sällan massorna som kstar utan transport, lastning och lossning mm men varför köra "enkla" lass?
Bil med släp är ca 35-40ton och bara bil 12-15 ton oftast så det kan påverka mycket med..
 
Utan att vet speciellt mycket om förutsättningarna så skulle jag säga att transporten brukar väl uppgå till 60-70% av kostnaden för ett lass. Givetvis beroende på avstånd. Sedan kostar väl grävarbeten 500-900 kr timme och att planera ut 50 lass är inte gjort på en kvart direkt. Jag är absolut ingen expert i ämnet men det låter som en veckas jobb för en grävare ungefär. Ca 30-40 000kr plus kostnaden för massor och transport av dom.
Sedan så behöver du inte bry dig så mycket om snacket om att priset bara gäller nu när han är i området. Det är en spott i havet 2-3000kr att traila en maskin, sist fick jag betala knappt 2000kr för att ta hit en grävare på 22 ton en sträcka på knappt två mil. Du behöver en likvärdig maskin för att få lite kapacitet.

/A
 
Vi har råkat ut för en liknand situation men huslev. vill få betalt 112 000kr för 320ton fyllnadsmassor till husgrunden, dvs. 350kr/ton. Det som är det mest förvånadsväckande är att det hämtar mtrl ifrån tomten bredvid, rester.
 
Tyresö
Är det bara jag som tycker att det låter som ett rimligt pris? 120.000 kr (utgår jag ifrån) är inkl.moms (privatkund) och det blir 17 vändor för ett lastväxlarekipage med släp, lasta/lossa. Om det behövs "bra" fyllnadsmassor (inte smacklera etc.) då kostar det också - det är ju 600 ton det handlar om!

En schacktmaskin som lägger ut det + fällning och bortforsling av 10 träd....

Det låter dyrt när man bara tittar på prislappen, men när man fördjupar sej i vad som ingår, så är det ett helt okej pris.
 
Hej!

Prata med komunen, vägverket eller någon stor byggnadsfirma. Fick själv en stor mängd fyllnadsmassa gratis från vägverket. Och använde en stor lastmaskin till att planera ut det hela. Du kan ta bort stubbarna med lasmaskinen också.

För att göra en pris jämförelse så betalar jag 98kr ink moms och frakt (1,5 mil) för 0-90 mm bergskross till min garage grund.
 
Jag håller med Tyresö, det låter inte helt åt skogen om man betalar för massorna. Att man sedan kan få B-massor så gott som gratis är väl alla överens om men det var väl inte det frågan handlade om, utan mer menat som ett tips om han vill spara lite.
 
Om du kan vänta med att få det färdigt till våren. Så följ dom flesta tips att leta efter skänkes eller betala en 100-200 per lass ink transport. Som sagt det är många som vill bli av med lass. Jag ringde min lokala lastbils central och sa att hemma hos mig kunde man tippa lass gratis. Jag behövde fylla ut en slänt och det blev väl ca 40 lass.
Visserligen blev gräsmattan sönderkörd men den skulle i alla fall göras om delvis men nu fick vi göra om hela gräsmattan. Det tog en arbetsdag för den jätte stora grävaren att lägga ut och jämna till schaktmassorna och även lägga ut toppjorden. Det jag betalade för var grävaren, toppjord och gräsfrön.
I mitt fal så kunde den gräsmattan inte användas på hela våren och sommaren då det tog så lång tid att hitta schaktmassorna.


Mvh Pär H
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.