:) Hej, är förälskad i ett hus som vi kollat på, men vissa frågetecken finns. Huset är byggt 1929, helrenoverat, med torpargrund. När jag frågade om grunden säger mäklaren att de har tagit upp golvet i hela huset och grävt ur och i ett rum har man lagt tillbaka orginalgolvet.

Jag kommer naturligtvis låta besikta huset, men funderar ändå på "hur gör man" när man renoverar ett så gammalt hus? Bygger man nytt underifrån eller använder man sig av den gamla konstruktionen? Det kanske finns olika sätt?
Jag vet ju att en vanlig besiktning inte kollar fukt, men om jag ska beställa en sådan måste jag ju veta vad jag ska beställa.

Hoppas det inte blev för rörigt, tacksam för alla svar,
http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/505982
 
J
Herre gud vad mycket hus man får för pengarna när man lämnar storstan några mil.

Otroligt vackert hus som någon verkligen lagt ner mycket tid och kärlek på.

Går de inte alls att komma ner och kolla på grunden och se om det är fuktigt osv?
 
Nja, för en novis som mig kunde jag inte se någon ingång till grunden. Men det är klart att någonstans måste man väl kunna kolla in??!
Hela däcket är liksom byggt runtom också.

Ja, visst ser det fantastiskt fint ut! Sanningen är att tomten är minimal, men vem vill ligga i rabatterna?? Sen är det bara en liten toa med tvättmaskin och dusch, lite kritiskt...

Tack,
 
J
Tycker det ser ut som huset ligger ganska högt och de är ju alltid bra med tanke på fukt och högt grundvatten osv.

Men försök att kolla in under huset och kolla så det inte är fuktigt och luktar mögel.

Det enda jag reagerade på var att Elförbrukning vara ganska hög med tanke på att huset hade 2 luftvärmepumpar och möjlighet till vedeldning men den är ju inte extrem på något sätt och det är ju kallade i norr än här i söder..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.