Saxpy: TACK!

Du talar om att sätta fast en termometer, i min Gold så fins det en termometer redan monterad i locket, räcker det inte med den? Använder du även en termometer i köttet?
Fungerar det även med briketter?
Fyller du kol i båda hållarna på båda sidorna eller bara den ena?
Aluminiumform i mitten, är det för droppet från det man grillr eller har det någon annan funktion?

Bra idé med stenar i botten, det ska jag använda mig av.

Vad använder du för ved? Blötlagd? hur stora bitar?

Många frågor, en del rent av urdumma, men....


/ciao
 
ciao skrev:
Saxpy: TACK!

Du talar om att sätta fast en termometer, i min Gold så fins det en termometer redan monterad i locket, räcker det inte med den? Använder du även en termometer i köttet?
Fungerar det även med briketter?
Fyller du kol i båda hållarna på båda sidorna eller bara den ena?
Aluminiumform i mitten, är det för droppet från det man grillr eller har det någon annan funktion?

Bra idé med stenar i botten, det ska jag använda mig av.

Vad använder du för ved? Blötlagd? hur stora bitar?

Många frågor, en del rent av urdumma, men....


/ciao
Hejsan,

finns inga dumma frågor... :)

om du har en termometer i locket så behöver du inte en till... Min grill har ingen i locket... Jag brukar oftast göra revbenspjäll i olika former så då behövs ingen termometer. När jag gör större saker så väntar jag med att sätta termometer i köttet innan den börjar bli klar.

Funkar utmärkt med briketter också. Om man ska göra mycket kött så får man köra i ena facket bara, köttet får inte ligga direkt över glöden eftersom det då blir för varmt. Jag har en 57cm grill och då får man in två spareribs med två fack, baby back ribs får man in fler, framför allt eftersom man kan rulla ihop dem och ställa dem på högkant, kör ett grillspett igenom bara. Funkar fin, fint...

Tråget är till droppet huvudsakligen. Man kan ju dessutom ha tråget fyllt med någon form av vätska, t.ex. öl eller äpplemust. Tanken är dels att köttet ska ta smak, dels att köttet inte ska torka ut så lätt. På vissa forum råder det hätska diskussioner huruvida man ska ha vätska eller inte... Jag har det när jag kommer ihåg det... :)

Jag tog med en massa trä-chips hem från USA när jag flyttade hem, de räcker fortfarande. Det finns så man kan köpa på de flesta ställen som säljer grillar nu. I en så här lite grill så är det oftast bättre än att använda riktigt ved. En rejäl näve i varje fack var 45-60min, blir bra tycker jag. Andra vill byta oftare... Mycket tycke och smak inom detta området som du märker. Man kan ju flisa upp trä själv om man har tid och list. Vilken sort man ska använda beror på vad man ska tillaga. Till mina ribs så brukar jag ta äppleträd. De får sedan ligga i äpplemust ett par timmar innan det är dags att grill.

De är dags för en omgång ribs imorgon igen... Mums... :)

Lycka till!!!
 
Återigen, Tack.

Jag har just lärt mig en ny dimension med grillandet. Jag har haft min Weber i snart 10 år emn detta är nytt för mig. Ärligt talat så har jag bara använt kol/brikett hållarna några enstaka tillfällen.

Grillen har jag använt MYCKET, de som säger att en Weber inte är bra att grilla med bara för att man inte kan höja och sänka gallret vet inte riktigt hur man använder en Weber.

Men jag ska nu ta och lära mig att "röka" med en Weber, dvs fixa en Barbeque.

Föresten, funkar det med Ek?
 
ciao skrev:
Förresten, funkar det med Ek?
Ek funkar bra det med.
 
Jesca_j skrev:
Ingen som har en länk där man kan se hur en sådan där värstingtingest är uppbyggd?

[bild]
Det är tom så bra att jag råkar äga en.

Den är inte annorlundare i konstruktionen än vad den ser ut att vara. 3 rör sammansvetsade och hål emellan så värme och rök kan vandra. Spjäll på skorstenen och i eldtunnans ände som också har en lucka man kan öppna för att aska ur.
 
I söndags testade jag att använda min Weber som en "Rök".

Blir väl lite som en mix av grillat, ugnsstekt och rökt. Gott med andra ord.

Jag körde en laxsida, kryddad och glazerad.
Briketter i en hållare på framkant av grillen, laxbiten på bakre halvan av gallret, alltå inte över eller för nära värmekällan. Jag lade tre st 5x5 cm stora och c 3 cm tjocka ekbitar på glöden, dessa hade först dragit i vatten under ca 20 minuter.
Locket på grillen la jag så att hålet kom längst bak, värmen och röken blev då tvungen att ta vägen förbi laxbiten.

Det blev gott, min fru tyckte att det var för kraftig röksmak. Kan det vara så att Ek inte pasar på fisk eller gjorde jag något annat fel.

Jag ska testa att göra exakt likadant på e kraftig köttbit nästa gång...

Fler tips, eller rätta mig gärna om jag kan/bör göra på ett annat sätt.


/ciao
 
ciao skrev:
I söndags testade jag att använda min Weber som en "Rök".

Blir väl lite som en mix av grillat, ugnsstekt och rökt. Gott med andra ord.

Jag körde en laxsida, kryddad och glazerad.
Briketter i en hållare på framkant av grillen, laxbiten på bakre halvan av gallret, alltå inte över eller för nära värmekällan. Jag lade tre st 5x5 cm stora och c 3 cm tjocka ekbitar på glöden, dessa hade först dragit i vatten under ca 20 minuter.
Locket på grillen la jag så att hålet kom längst bak, värmen och röken blev då tvungen att ta vägen förbi laxbiten.

Det blev gott, min fru tyckte att det var för kraftig röksmak. Kan det vara så att Ek inte pasar på fisk eller gjorde jag något annat fel.

Jag ska testa att göra exakt likadant på e kraftig köttbit nästa gång...

Fler tips, eller rätta mig gärna om jag kan/bör göra på ett annat sätt.


/ciao
Grattis!

Om det är för mycket röksmak så kan du ju antingen minska ner mängden trä alt. sätta ventilen framåt. Jag skulle nog välja att minska på mängden trä.

-Saxpy
 
Jesca_j skrev:
Ingen som har en länk där man kan se hur en sådan där värstingtingest är uppbyggd?

[bild]
Se GrillWeb - Amerikagrillen för lite inspiration till att bygga en sådan här.
 
Såg en rökgrill på Plantagen som såg ut ungefär som Webers "Smokey Mountain" fast för ca 500kr. Nån som har testat den och kan ge ett omdöme?
 
drar upp tråden igen
jula har nu rea på sin lokomotivgrill 1137kr ord 1895
fortfarande lika nöjda efter en1-2 säsonger eller blev det att grilla på "vanligt" vis
 
vafan...det priset finns inte i butiken i Umeå, där var det 1800:- spänn som gällde.... :(
 
Hallå! Jag håller på att kolla priser på "barrel stove kits" från USA för att kunna bygga en Doble Barrel Smoker som den här: http://www.mtwnet.com/gallery/smoker?page=1
Nån som har erfarenhet av en dylik smoker?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.