Be att få en annan skadehanterare.
De flesta bolag har någon form av möjlighet till överklagan/kundombudsman etc.

Snabbläste åter igenom tråden, och tycker hela biten kring återställandet låter märklig.
 
Fick ett vettigt bud av försäkringsbolaget för att göra jobbet med Eget Arbete.

De skickade ett brev som skulle signeras och så fyller man i sitt kontonummer och utbetalning sker....eller?

Längst ner på "kontraktet" stod, lösryckt ur sitt sammanhang, frasen:

"Betalning kommer att ske efter att ni sänt godkänd kalkyl tillsammans med fakturakopia på återställande av skadan."

Jag strök hela frasen och skrev Gäller Ej! Gissar att formuleringen gäller om man valt att göra jobbet med en egen entreprenör.

Eller vad menade han...faktura på eget arbete??
 
Redigerat:
Hmm kanske bör ringa o fråga vad hur dem menar?
 
Detta har pågått ett halvår och jag har ringt 25 ggr och fått svar 2 ggr. Så ringa ska jag göra, men det är osäkert om jag får svar.

Bättre att stryka det som var fel och skriva på kändes det som! :D
 
Vore jag du, så skulle jag nog överväga att byta försäkringsbolag efter att allt detta är utrett.
 
Ja, kanske. Men det gör visst ALLA efter ett sånt här ärende.

Gissar att byggbolaget var de som försökte sko sig. Handläggaren har varit lat, arrogant, men inte oärlig. Alltid nåt!

Men det var klantigt att skriva fel i utskicket till mig....eller var det med avsikt? Isf skulle de ALDRIG behöva betala! :D
 
Nu har jag brutit upp golvet för att byta alla avloppsrör , isolera och gjuta nytt golv med vattenburen golvvärme.

Ska man lägga 20 cm isodrän eller räcker det med mindre?

Fast när man kommer ner ca 30 cm i marken så finns det ju vatten. Det blir ju att slänga isodränskivorna i vattenpölen och gjuta över......eller hur gör jag?

Fick en räkning nu oxå på 25 papp på rivningsarbetet. Den trodde jag att försäkringsbolaget redan betalat, för ett år sedan. Vem betalar, nu när det är reglerat?
 
Du kan juh lägg ut fiberduk och sedan häva på makadam på de, sen lägger du ut isodrän skivor, om du får plats med 200mm så är de bra, gärna inte mindre, helst 300mm
 
Fast Uponor säger 150 mm räcker, hur mkt bättre är 300 mm?

Vad har jag fiberduken till?
 
dubbelt så bra :)
men 150mm räcker nog säkert.. är bara vad jag har hört.
300mm är normen tror jag när dem bygger nytt, om det inte har ändrats.
Fiberduken avskiljer jorden/leran från makadamen så det inte blandas ihop
 
Redigerat:
Haha, dubbelt så tjockt men knappast dubbelt så bra, det mesta av värmen stannar säkert i de första 150 mm.

OK smart, fiberduken är ingen fuktspärr, bra.
 
Det är stor skillnad på platta på mark och källare. 300mm som norm vid nybygge av platta på mark innebär inte att man absolut bör ha det vid en renovering av en befintlig källare.

150 - 200 mm låter utmärkt i mina öron!
 
Nej fiberduk är ingen fuktspärr, utan avskiljer bara massorna..
Jag skulle kört på 150mm om jag inte fick plats med lite till, räcker nog gått o väl
 
Nu har jag kommit en bit och det har blivit ett källarprojekt! Rörmokaren kom och drog ett nytt avloppssystem. Jag gjorde om så att ett mindre rum byggs om till badrum/spa. Drog in avlopp för toa/handfat och en golvbrunn för dusch/bad.

Allt är nytt under golv m.a.o. Funderar på att köpa 4/8-grus och skotta i runt rören, istället för att fylla med östgötalera. Ett lager grus under isolerplattorna skadar ju inte så att vatten kan dräneras åt sidorna, ut från grunden.

Rörmokarens lösning för att få ut plaströret ut från kåken såg lite skumt ut. Ett litet 6” plaströr som man lade in på botten i ett STORT betongrör åsså en massa fyllskum. De hävdar att det är så man kan göra, kapa bort överflödigt skum och sedan gjuta betong, när man gör golvet…Hmm, javars det kan ju bli bra.
 
Nu har jag fått ett pris av golvfirman. Värmegolv och klinkers. Vibrationsfri betong används. Men i ena rummet ska det ju vara en dusch, med lutning mot golvbrunn....

De säger att man fixar det med flytspackel efteråt. Men kan man inte gjuta det med lutning???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.