Hej! ska bygga en altan på ca 100 kvadrat och funderar på att köpa en kap/ger såg för att få snygga skarvar.

Kan ni ge tips på en bra kap/ger såg som inte är svindyr och är av bra kvalitet.

/ charlsa
 
Finns masssor av trådar om detta. Prova sökfunktionen. Jag själv har en Bosch Gcm 8s med tillhörande sågbord och tycker som många andra att det är en bra såg för de flesta tillfällena. Går att hitta för ca 5000:- inklusive sågbord och klarar av det mesta om man inte behöver gersåga de största dimensionerna av regelvirke.
 
Har en 3 år gammal Power craft för ca 700kr som fungerar utmärkt att kapa/gera med.
 
okej. klarar den av 45x170 reglar? vart köper man den?
 
Jag har själv provat manicken mattiasp talar om, för att kapa reglar i grövre dimensioner så vill jag nog påstå att den är att föredra.
Jag har en PCM8s med stativ och extra rullstöd men jag för grövre material tycker jag att det är enklare att ta verktyget till materialet än tvärt om.

/Håkan
 
okej jag ska pröva den metoden

jag köpte en kap såg från clas ohlsson för 2 år sedan, den kostade 600 spänn. Men den sågade inte rakt kom jag fram till.

men en liten DeWALT eller Makita kanske inte kostar så jäkla mycket. det räcker med att den klarar av dimensionen 34x145 så är jag nöjd
 
charlsa skrev:
okej jag ska pröva den metoden

jag köpte en kap såg från clas ohlsson för 2 år sedan, den kostade 600 spänn. Men den sågade inte rakt kom jag fram till.

men en liten DeWALT eller Makita kanske inte kostar så jäkla mycket. det räcker med att den klarar av dimensionen 34x145 så är jag nöjd
I så fall så klarar du dig med en 8" klinga med slide. Men vill du komma undan billigare, och inte ska använda kap/gersågen så mycket sen så är mattiasps uppfinning inte alls dum. Och med en bra cirkelsåg (tex hitachi c6bu2) så kan du dessutom klyva reglarna om det skulle behövas.
 
Okej det är värt ett försök.


Jag har en DeWALT DC390N cirkelsåg, den kanske duger
 
charlsa skrev:
Okej det är värt ett försök.


Jag har en DeWALT DC390N cirkelsåg, den kanske duger
Duger gör den säkert. Men ska du lägga 34*145 som trall så blir du nog lite trött på att stå med en batterimaskin - det kan bli en hel del kapande...

Men har du dubbla batterier och tålamod så kommer det att fungera, visst.
 
H
Såg en drive på Dewalt med sågbord för under 5000:- Kommer inte ihåg vilket företag det är men det var ett bra pris.
 
Mikael_L
T.ex. en Bosch GCM8s är ju en mycket utmärkt kap/ger-såg till bra pris för att vara proffsmaskin. Skulle jag köpa en ny kap/ger just idag skulle jag tjacka en sådan.

Men däremot...
Har du bara tänkt göra en altan och sen inte har någon mer användning av sågen kan jag inte för allt i världen rekommendera en så dyr maskin. Det blir ganska saftig maskinkostnad/kvm altan. ;)

Har du ingen mer användning för sågen sen, ska du nog egentligen köpa en billig maskin från ÖoB, COOP, jula biltema osv.

Men en bra cirkelsåg har du kanske användning av senare i livet? Den tar dessutom mindre plats att lagra.
Strunta helt i kap/ger, köp t.ex en Hitachi C6BU2 eller en Bosch GKS 160. Så får du en bra kvalitetsmaskin som håller länge. Köp inte en cirkelsåg som saknar klyvkniv, t.ex. Bosch GKS55, det är bara skit, och farligt.

Sen bygger du en sån där mattiasp-grej. Då fixar du galant all 90gr-sågning, det går säkert att bygga en sådan för andra vinklar också. Jag har gjort en sådan och jag använder den rätt ofta faktiskt, när jag inte ids dra fram Makita-kap/ger'en.
Sen finns det ännu ett tips och tricks, en youtube-film som visar hur man gör en egen styrskena av en masonitskiva. Även en sådan har jag gjort och använder då och då.
 
H
Hade väl själv samma tanke då jag köpte en såg på Rusta för 700:- Visade sig sedan att det fanns inget bord som passade. Tanken var att använda sågen till ett litet bygge och sedan packa ner den. Köpte en Dewalt med en riktig bänk som har stått uppställd sedan 2006 och den används kanske 4 gånger per månad. Men så skönt det är att slippa använda billiga skit eller cirkelsåg för det där enkla snittet. Klart har man inte utrymme för att låta sågen stå uppe så är det en annan sak. har man hus så är det alltid något som ska fixas och då är det iregel något vikre som ska kapas.
 
charlsa skrev:
okej. klarar den av 45x170 reglar? vart köper man den?
Jupp! Den klarar 45x170, köp på Jula en gång i tiden. Tror inte de säljer Power craft längre, men deras Ferm tror jag inte är sämre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.