Hej!

Flera rum i huset ska målas vita i 0502-y. Jag ska måla några själv och låta en målare måla några. Om vi skulle köpa färg från olika leverantörer tex Nordsjö och Beckers, finns det då risk för nyansskillnad?

Finns det fler vita som inte får lister mm att se gula ut?
 
Har blandat olika ytor med Beckers elegant lösningsmedelsbaserad, Alpina (Byggmax) vattenbaserade lackfärg och Ottosons linoljefärg.

Alpina och Beckers ser man ingen skillnad på, Ottosons skiljer lite då det är annan glans på den, men nyansen är nog samma.

Dock finns det ju alltid en risk för minimal nyansskillnad om man blandar leverantörer och även om det är samma leverantör så kan det skilja lite på olika batcher. Skulle dock blir förvånad om det syns med blotta ögat när det är målat.
 
Kom också ihåg att det är skillnad på 0502-Y och S 0502-Y. En skillnad som syns om två ytor med de olika kulörerna möts.
 
Hej!

Jag letade fram en färg som heter 1624 lätthet, eller 0501-Y, den är något vitare tycker jag.

Jag ville ha ett mellanting mellan den kritvita takfärgen och eluttagen som är S0502-Y i vårat fall.

Nu har vi stora fönsterpartier med toning i rutorna så väggarna ser rätt gula ut trots allt, tyvärr.
 
Mina erfarenheter är att det ÄR nyansskillnad mellan färgtillverkare. När jag var ute efter S1002-Y provade jag fyra olika färgmärken innan jag blev nöjd.
Så ett tips är att du köper provburkar av olika märken, provmålar och helt enkelt tar den som känns bäst.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.