Vi har ett förråd på 5 m2 som vi ska bygga ut till den dubbla storleken. Vi ska gjuta en platta bredvid den befintliga plattan. Vi grävde ut 50 cm djupt, lade ut fiberduk och åkte iväg för att fylla på med makadam eller singel som kapillärbrytande material.

Vi kom hem med 3 kubik väggrus 0-16 mm som enligt grusfirman var klart bäst. Vi frågade flera gånger men killen hävdade ihärdigt att det ska vara väggrus under plattan.

Nu ligger väggruset på plats och vi har packat med en padda men innan jag gjuter vill jag kolla med er här på forumet om detta verkligen kan vara rätt? Det känns som väggruset kommer suga åt sig vatten underifrån. Vi kommer lägga cellplast 5 cm ovanpå väggruset men det kan väl inte räcka som kapillärbrytning?

Tacksam för respons på detta!
 
Krossat material 0-16 mm är ju inte på något sätt kapillärbrytande så ni har ju rätt. Och gruskillen har följaktligen fel...........Konstigt att han gav er det rådet............hade han slut på makadam måhända..........? Jag skulle nog ha bytt ut ca 10-15 cm till makadam, det blir ju inga stora mängder...........500-700 liter i volym räknat, sen är det ok igen! Lycka till.
 
B
ajdå. bara gräva upp göra om.
det går ju att använda om man vill ha det blött
 
Tack för svaren. Killen på grusfirman hävdade att makadam blir som en stenkista som drar till sig vatten och att väggrus har mycket bättre bärighet och är lättare att packa. Dessutom använder de flesta numera väggrus enligt honom. Synpunkter på det?
 
Redigerat:
Ja självklart blir det lite som en stenkista, det är därför man dränerar runt och under plattor, även 0-16 binder en massa vatten men har svårare att leda ut det i dräneringen.
Man kan lägga ett bärlager (tex 0-90) i botten för att stabilisera vib behov men bör vara iaf 10.20cm kappilärbrytande skikt.
 
0-16 är bra under grunden just därför att det packar och blir hårt men ovanpå det ska det vara ca 10 cm drännerande grus som tex 8-16
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.