Funkar det att lägga 30 x 30 cm klinkers trots att jag har golvbrunn i garaget? Fallet är ca 1 cm/m och området runt brunnen med fall är 3 x 3 m. Har tänkt välja en billigare granitkeramik typ Biltema och då finns ju inte några mindre plattor att köpa till. Har funderat på 20 x 20 istället, men då blir det en herrans massa plattor på 60 m2!! Inte så praktiskt heller.

Vad tror ni experter? Man vill ju inte ha knäckta plattor runt brunnen.
 
J
Har testat fungerar inte om man vill att de skall ligga snyggt.
 
Varför vill du inte knäcka plattorna runt brunnen? Det är ju trots allt ett garage vi pratar om. Hur som helst så lär det inte funka på annat sätt eftersom de kommer att knäckas när du kör med bilen på dem annars. Det är ju inte säkert att 20x20 funkar heller och då måste du gå ner på 10x10. Jag la den storleken i vår relax då jag kom över ett billigt parti och jag kan garantera att du inte vill lägga 10x10 på 60 kvm...
 
Eller så kan du spackla upp så du inte har sånt superfall vid brunnen,
det kanske även är ide att byta brunn.

edit:
eller kan du fundera på om du behöver brunn i garaget över huvud taget, jag har en men den använder jag aldrig. Smältvattnet från bilen ligger ändå kvar och man kan lika gärna skrapa ut det som ner i en brunn.
 
Redigerat:
Nu känns ju lösningen att ta bort brunnen varken som en bra eller praktisk idé bara för att man inte vill knäcka plattorna. En brunn med rätt fall på golvet gör stor nytta för att bli av med smältvattnet, men även om man vill spola av golvet istället för att sopa.

I mitt fall så hoppade jag lösningen med klinker då jag kom över epoxifärg till ett bra pris. Fördelen med färgen är att jag därmed slapp problematiken med plattorna kring golvbrunnen. Även jag hade nämligen tänkt köpa Biltemas klinker.
 
J
Betongolja rekas varmt, det är billigt och bra.
 
John J skrev:
Betongolja rekas varmt, det är billigt och bra.
Personligen har jag negativa erfarenheter av olja, då den sög otroligt ojämnt när vi testade den. Tvingades måla golvet i förrådet då jag inte pallade med att se det flammiga golvet. Kan säkert variera mellan olika plattor och betongtyper men jag vill åtminstone uppmana att testa på en mindre yta först.
 
Kapa plattor runt brunnen känner jag inte för, det är trots allt 6x6 m med fall mot brunnen i centrum. 36 m2 som behöver mindre plattor alltså!! Så väldigt mycket fall är det väl inte med 1 cm per meter heller. Har ändå funderat på att spackla upp så att fallet blir ca 0,5 cm/m istället.

Olja är inget alternativ för mig då betongytan har en del skönhetsfel efter de odugliga snubbarna som gjöt den.
 
Jag la granitklinker 30x30 med 1 cm fogar i garaget. Gick bra trots fall, där fallet är brutal mot golvbrunn lade jag en löst liggande Aluminumdurk skiva som jag borrat 20mm hål i, blev riktigt snygg faktiskt.
I framtiden skall jag dock ev göra 10x10 plattor av mina 30x30 och lägga detta kring brunnen. Sågar dem med billig vattensåg så får man fasning också på kanten. Det är fördelen med genofärgad granit att man kan göra så, plattan är ju likadan rakt igenom.
 
Kul att det funkar för någon! Jag har lite svårt att förstå varför det inte alls skulle gå. Mitt fall är dessutom linjärt, dvs det går att lägga ett långpass från brunnen åt alla håll utan att det faller olika mycket på olika avstånd från brunnen. Men funderar ändå på att välja Biltemas klinkers och kapa varje platta i 4 delar dvs 15x15 cm. Och sedan lägga kanske 3x3 m runt brunnen. Den svaga punkten är väl annars där fallet övergår till plant golv.

Går det att sätta plattorna i flytfix även vid fall? Vet någon detta?
 
FredrikFiskare skrev:
Kul att det funkar för någon! Jag har lite svårt att förstå varför det inte alls skulle gå. Mitt fall är dessutom linjärt, dvs det går att lägga ett långpass från brunnen åt alla håll utan att det faller olika mycket på olika avstånd från brunnen. Men funderar ändå på att välja Biltemas klinkers och kapa varje platta i 4 delar dvs 15x15 cm. Och sedan lägga kanske 3x3 m runt brunnen. Den svaga punkten är väl annars där fallet övergår till plant golv.

Går det att sätta plattorna i flytfix även vid fall? Vet någon detta?
Du skriver ju att fallet är 3x3 och garagets yta 60 kvm. Då kan du väl inte ha linjärt fall? Snarare lokalt fall. Linjärt vore det om det startade från väggen och föll jämnt hela vägen mot brunnen. Så har jag i mitt garage och då funkar ju större plattor utan problem. För det är ju exakt som du säger att den svaga punkten är ju knäcken där plant golv övergår till fall. Ett alternativ är att du knäcker plattorna där och sedan fortsätter med 30x30 hela vägen till brunnen.
 
Förlåt, det blev lite tokiga mått. Garaget är på 72 m2. Jag har halva garaget plant och halva med en brunn i centrum. Det är alltså 6 x 6 m med en brunn i centrum. I den delen är det 3m linjärt åt alla håll alltså ända från väggarna resp kortsidan (vid porten).

Kommer att regla upp en liten förådsdel invändigt på 12 m2 som inte får klinkers, därav de 60 m2 jag uppgav tidigare.
 
F
Biltemas garageklinker är i princip helt utan fas så att dela dom blir inget annat problem än jobbet. Men har du ett linjärt fall på 1cm/m så skall det inte vara några problem med 30x30 plattor. Räkna och tänk och provlägg en rad torrt innan så kanske du kan börja med en kapad platta vid vägg för att matcha när fallet börjar om nu den gränsen är så väl definierad. Annars så kan du ta knäcken med en delad platta. Finns ju två färger att välja mellan på Biltemas garageklinker så det kan nog bli snyggt. Tänk bara på att dom ljusa och mörka plattorna är inte riktigt lika stora så det blir mer jobb än man tänkt sig att blanda.

Drar fallet iväg närmast brunnen så dela några plattor i 10x10 och lägg lokalt runt brunnen, borde inte handla om mer än max 1m2.
 
F
somelvis skrev:
Jag la granitklinker 30x30 med 1 cm fogar i garaget.

1cm fog?? På riktigt eller är det en felskrivning??
 
Tack Fredrik!
Reagerade oxå på 1 cm fog. Jag hade tänkt mig så liten fog som möjligt.

Några tips på underhållsfri fog? Har hört att man kan smörja den med dieselolja för att vara fukt och smutsavvisande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.