Hej!

Vi funderar på att bygga ett Lammhult eller Mariannelund med Smålandsvillan.

Vad har ni att säga om det? Bra? Dåligt? Någon nöjd eller missnöjd?

Har du byggt med Smålandsvillan? Vad fick du för standard? Vad fanns utanför deras standard som man kan se på hemsidan?

Berätta!!!! Jag vill veta allt!! Info om säljare, standard, kvalitet, hur bygget "flyter på", om kalkyler håller osv


// Norpan
 
Kan bara säga att det är helt klart att Smålandsvillan satsat allt på standardisering. Har vart på husvisning och pratat med säljare. Diskuterade möjligheterna att göra vissa ändringar i planlösningen och fick till svar att det inte är deras grej.
Fick dessutom känslan av lågbudget i visningshuset trots extrautrustning för över 200'.


Lycka till!
 
Har varit och tittat på Smålandsvillan (Stora Mariannelund).
Jag tyckte att skillnaden mellan S-villan och Älvsbyhus inte var särskilt stor - speciellt inte om du inte har några särskilda krav och kan ändå tänka dig att själv byta ut eller lägga till vissa delar. För min del tycker jag att dom är ganska lika. Det som skiljer känns för mig petitesser, t.ex. marmorbänkar i fönstren hos S-villan. Likaså när det gäller golv hos S-villan laminat i torra utrymmen men inte så pass påkostade att jag lika gärna kan ha plastgolv och sedan lägga in vad jag själv vill.
Hos Smålandsvillan var vi inte så förtjusta i hur eldragningen hade lösts. Alla kontakter sitter uppe under taket vid en vägg och man blir tvungen att dra en ful kabel rätt över taket. Såvida man inte orkar hålla på och böka med takplattorna.
Köksinredningen verkar inte gå att få i fullhöjd och vi tyckte att köket var lite för litet, bl.a. för lite bänkutrymme.

Anledningen till att vi tittar på andra alternativ än S-villan och Älvsbyhus är att man inte kan få platta på mark med golvvärme och det vill vi så gärna ha.
Likaså önskar vi klinker (naturligtvis med värme) i hall, groventré och bad och detta blir klurigt att lösa.
Vi får väl se var vi landar i framtiden. ???

Både Smålandsvillan och Älvsbyhus är hus utan något extra lull. Tillvalen är mycket begränsade just därför att detta är företagsidén. Husen ska ha ett pris som gör att fler kan bygga nytt hus och alla extra möjligheter till förändringar eller tillval drar upp priset därför finns det inte mycket att välja till. Det får man i så fall ombesörja själv med lokala hantverkare.

På visningen frågade jag säljaren om det fanns fler tillval än vad som fanns på hemsidan. Det verkar dock som om det som står på hemsidan är vad som finns.
Smålandsvillan har inte fuktmätare/avfuktare till grunden som standard (läste här på forumet att Älvsbyhus har det numera).
 
Både Smålandsvillan och Älvsbyhus är hus utan något extra lull. Tillvalen är mycket begränsade just därför att detta är företagsidén. Husen ska ha ett pris som gör att fler kan bygga nytt hus och alla extra möjligheter till förändringar eller tillval drar upp priset därför finns det inte mycket att välja till. Det får man i så fall ombesörja själv med lokala hantverkare.

På visningen frågade jag säljaren om det fanns fler tillval än vad som fanns på hemsidan. Det verkar dock som om det som står på hemsidan är vad som finns.
Det är utav just denna anledning som vi kommer att bygga med Smålandsvillan. Om vi skulle ha allt extra lull som iof hade varit trevligt så hade vi inte kunnat bygga.
Alternativet är då att bo kvar i vår lägenhet.

Dessutom verkar vi ha en bra säljare här som kan hjälpa till att fixa både det ena och det andra. Vissa saker löser han på ett billigare sätt med lokala firmor än vad det kostar genom Smålandsvillan
Men det beror nog på vilken säljare man får.

Dessutom så kan man ju fixa med huset efter hand precis som man hade gjort om man hade köpt ett beg hus.

Vi tycker att Smålandsvillans villor är fräscha!

Det vi undrar över är folks erfarenheter om detta husföretag. Sådant som man inte ser på en husvisnig eller kanske inte tänker på då.
Det där med sladdarna tex.... Tål att funderas på...

Mvh

Norpan
 
Jag säger bara en sak: Var aktsam på leveranstiden! I deras entreprenadskontrakt ger dom sig själva möjlighet att fördröja leverans upp till 30 veckor. 24 veckor är "normal max tid" sedan tillkommer 4 veckor om tillverkningsperioden är under semestertid. 2 veckor till om perioden är under jul/nyårshelgen.

Vi beställde vårt smålandsvillan den 18:e juni och fick leveransbeskedet i augusti: V5 2005 dvs 32 veckor efter beställning.

Nu skall jag träffa säljaren idag så kanske har dom insett sitt misstag och ändrar leveranstiden men som sagt planera inte allt för tight med inflytt/utflytt innan ni fått leveransbeskedet.

Nu skall det väl i ärlighetensnamn även nämnas att vi har vänner som byggt med smålandsvillan och inte haft några problem med leveranstiden så det kanske bara är vi som haft en väldig otur..
 
Då var träffen avklarad och vad kan man säga.. inte så nöjd.

Förklaringen dom har till att det för tillfället är så väldigt långa leveranstider är att dom fick in ca 50 st beställningar på hus samtidigt. Detta pga av att dom släppte på kravet med bygglov innan beställning och det räcker numera med ett muntligt OK från stadsbyggnadskontoret.

Köper man hus och tomt där Skanska har helentreprenad går det dock mycket fortare, dom har tydligen fått boka in husen i produktion långt i förväg.

Så ett varningens finger för leveranstiderna, 17 veckor är tydligen inte alltid 17 veckor...

I övrigt beklagar dom naturligtvis det inträffade men det finns inte plats för fler hus i produktionen..
 
hej

Tycker att man får vad man betalar?,nja inte rikigt eller? ,,,Tycker Smålandsvillan & andra budgethus är till för dom som vill ett eget hus till rimligt pris .just det med ett eget ,ens eget hus!!!!!
Vi har valt Lamhult ,tagit bort ena rummet på BV.
våran säljare har varit grymt bra hittils,,hjälp oss med önskemål av vissa förändringar mm,

lycka till
TR

 
Hej!!

Nu har vi bestämt oss! Det blir en Smålandsvilla!!!
Och vi har hittat en underbar tomt så detta kommer bli helt kanon!!! :)

Svårt att fatta att vi faktiskt ska bygga ett hus! Om några månader är vi husägare!! :D

//

Norpan
 
Grattis Norpan!

Vilket slog ni till på? Du skrev i ditt första inlägg att ni funderade på Lammhult eller Mariannelund.
 
Grattis Norpan!

Hoppas ni slipper de obehag vi haft med leveranstiden, de bygger ju ut fabriken så framåt våren skall det vara full fart igen!

Vi fick ett tips från vår "grund" kille, välj att ansluta samtliga stuprör till dagvattnet, man kan sedan i efterhand montera på utkastare som går att styra så att man kan ta ut vatten när man så önskar (ja, vi är totalt okunniga inom området så vi beställde med 1 utkastare och 3 till dagvatten).

Vilket hus vart det, lammhult såg väldigt trevligt ut men vi hade svårt att få ihop vardagsrummet med så många öppningar så vi valde tillslut katthult i stället.

Vad vart det för tillval ?

Lycka till!
 
Vi hade också tänkt att köpa från Smålandsvillan, men vi tappade förtroendet för dom efter att antal olika utspel som visade sig vara falska, bland annat prishöjningar som aldrig infördes bara för att pressa oss att göra impulsköp. Ett husköp är ju ekonomist sett det största man gör i livet, då känns det ju väldigt fel att göra det hos oseriösa företag, så som vi upplever dom i alla fall. Jag har sett detta tidigare i forumet angående Smålandsvillan, men trodde inte på det. Verkar som att det är likadana mot alla poteniella husköpare.
 
Vi valde Mariannelund. Vi ska börja inreda övervåningen med en gång så vi köpte med materialsatsen.

Sedan har vi björkkök, inbyggbyggnadskök, TM,TT, TS, DM, kaklat badrum med comfortvärme i golvet, carport med förråd, veranda, innetrappa, glasfönster ner till golv på altandörren, fönster i gavel, takkupa, spröjs,

Vet inte om jag fick med allt, men vi har det mesta som vi kan ha med S-villan.

Det känns toppen!!

Oseriösa säljare finns det tyvärr överrallt hos alla firmor.
Och det försämrar ju hela ryktet om den husfirma det
gäller. Husföretagen skulle vara lite strängare mot sina säljare så dom inte försöker luras!!!

Men vår säljare verkar helt ok. Försäljare, visst! Men det är dom allihop. Man får inte glömma vem som egentligen har makten! Kunden eller säljaren? Självklart kunden!
 
Du har rätt att kunden normalt har makten, men den makten försvinner ganska fort när du är ute efter budgethus som Älvsbyhus eller Smålandsvillan. Dom vet att du inte har råd med något mer exklusivt än deras "prisklass" och vågar därmed spela med "fula kort". Andra företag, som håller till i en högre division, känns dock aningen seriösare eftersom dom är medvetna om konkurrenssituationen som råder mellan olika leverantören, både i samma prisklass och med samma kvalitet.
 
Vad är det som säger att man skulle välja Smålandsvillan eller Älvsjöhus bara för att man har dålig ekonomi??? Jag tror snarare att det är folk som är mer prismedvetna som väljer sådana hus, eller dom som inte vill lägga ner hela sin skäl i ett hus. Själv ska jag bygga ett Älvsbyhus (Ägir) och jag anser inte att vi har en dålig ekonomi som säljaren skulle kunna utnyttja, på vilket sätt han nu skulle kunna göra det?
 
Bestino: Det där med att säljaren får makten pga man skulle ha dålig ekonomi måste vara taget ur luften.
Jag kan på rak arm säga 2 byggen i flermiljonklassen där det varit en massa lurendrejeri och strul inblandat!!!
Så dyrt är inte lika med seriöst!! Beror på vilken sorts människor som är inblandade. Man kan åka på nitlott hos vilken firma som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.