Halloj,
Jag skall nu klä mitt inner snedtak med gles o gips men takstolarna sitter såklart inte i nivå med varandra... De byggare som varit här tycker givetvis att allt skall riktas upp så det blir rakt... Men jag tycker kanske att det kan få vara lite snett o vint. Det adderar lite charm o livekänsla inbillar jag mig..
Är det fel tänkt? Kommer det att se konstigt ut om man inte riktar? Är det kanske bättre att rikta upp allting?

Nivåskillnaden är som mest ca 50mm. Avstånden mellan takstolarna är ca 1300. De längsta ytorna blir ca 5meter
Beslutsångest!!!
mvh NJ
 
De där styr man ju som man själv känner för, det svåra är väl just att ta beslut :)

Jobbigt bara om du låter det vara som det är och bara smackar på nytt innertak för att sedan ångra dig över att du inte riktade upp på en gång när du ändå höll på ;)


Själv har jag salat golv stort sett överallt ca 75m2 + väggar 50m2 och nu blir det till å sala reglingen av nya paneltaket ..

Kanske har jag sabbat charmen med vårt hus nu men såg ingen charm i att man nästan började springa när man gick + att nya köket man kommer hänga upp skulle glipa olika vid sockeln + att väggskåpen skulle hängt lite hur som helst.

Är det någonstanns som man kan låta det vara lite snett så är det nog taket utan att man ser det.
 
Men för i sjutton... självklart ska taket riktas upp!

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Men för i sjutton... självklart ska taket riktas upp!

//Patrik
Därför att?
Anledningen till min fråga var just att jag inte tyckte det var självklart... Ur ett rent byggtekniskt perspektiv är det kanske självklart. det blir oftast enklare att jobba med räta vinklar ovs.
Men ibland känns det som man tar bort den genuina känslan i ett gammalt hus när man rätar upp allting.. Som Tex mustocken i mitt hus den är lite sned o krokig. Den nästan slingrar sig upp genom ovanvåningen Den var tidigare inklädd i spånskiva!!!
Muraren, som putsade om den, ville sätta riktbrädor när han putsade den för att den skulle bli rak o "fin".
Jag han stoppa honom...
-Men för i sjutton INGA RIKTBRÄDOR Bort med dem!!! Jag vill ha skorsten sådär krokig!
Han suckade och tyckte jag var jättekonstig... Men fint blev det!! Det skall synas att huset är från 1800talet

Och ett snedtak är ju inte nåt ställe man hänger skåp på precis...
 
Jag förstår precis vad du menar Njitnjau. Även om det kan verka bakvänt att inte räta upp väggar och tak när man bygger (eller murstockar) så håller jag med om att man tar bort en del av karaktären. Det ska som du skirver synas att det är ett hus från 1800-talet.

Naturligtvis byggde man husen rakt på den tiden oxå och jag tycker inte man ska bygga snett idag för att få det att likna ett gammalt hus för det blir sällan bra. Däremot att man inte riktar upp och rätar ut allting som redan finns är en annan sak.

I vårt hus har man i början på 90-talet byggt på samtliga väggar både invändigt och utvändigt med ca 10 cm för att allt skulle bli 100% rakt. Av det gamla torpet från 1850 blev det ett kataloghus anno 1990 ungefär. Vi plockar nu efterhand ner alla dessa tillagda ytskikt så vi kommer tillbaka till väggarna och de är inte jättesnea men de ger huset mycket av känslan tillbaka.

Jag tycker absolut du kan låta taket vara som det är...som sagt hänger man ju ändå inga skåp där!!
 
Jag tycker att du ska försöka rikta. Är du en glad amatör kan det bli ju bli snett ändå :)
 
Måste ju tillägga oxå att är allt annat rakt ser det troligen konstigt ut att ha taket snett men är däremot allt annat lite snett ser det istället konstigt ut att ha taket rakt. Och eftersom murstocken nu är sned kanske resten av huset oxå är det...
 
Är det någon som kan förklara för mig varför det finns folk som vill rikta gamla hus? Finns det några fördelar?

Jag hade en snickare som skulle byta ett fönster hos mig och han var vänlig och frågade mig om jag ville ha fönstret i lod eller rakt i förhållande till väggen. Jag blev förvånad över frågan och sade att det naturligtvis skulle följa väggen. Mitt öga hade då inte observerat att väggen var helt sned. Hade man satt fönstret i lod hade bredden på fönsternishen blivit helt olika uppe och nere. Snickaren förklarade då att det finns folk som vill att allting ska vara i lod. Tyckte det var en konstig tanke. I så fall hade jag behövt sala på flera decimeter påde på insidan och utsidan väggen. Varför gör folk sådant? Varför bygger dom inte ett nytt hus i stället?
 
Jag tycker nog lite både och. När vi lade nytt golv i köket så följde vi inte de gamla reglarna. Vi satte nya regler och såg till att golvet blev så rakt det nu kunde bli när glada amatörer gör det. Jag ångrar faktiskt idag att vi inte riktade upp väggar och tak i köket då det hade underlättat mycket och gjort en del saker billigare. Det var inte gamla tak elller väggar utan det var redan fixat någon gång (fast dåligt) så det hade inte gjort mig ett dugg.
Sedan kan det finnas andra ställen där det är charmigt eller helt enkelt rätt att inte rikta upp. För mig är det nog inte "antingen eller" utan "det beror på".
 
Tack för era inlägg! Det är nog så som Astas skriver : Det beror på.. Golvet riktade jag upp lite grann så man inte behöver gå i uppför eller neförbacke.. Dock inte helt då jag hade behövt sala på ca 10 cm mellan högsta o lägsta punkt! Men taket känns nog som att man kan låta det vara lite snett o vint..
Får bara sån beslutsångest emellanåt man vill ju inte gå omkring o reta sig på felaktiga beslut..

Kanske det inte spelar nån som helst roll här. Ett problem som skulle kunna sortera under rubriken "Dagens ilandsproblem"
Men det är skönt att få höra andras åsikter innan man skrider till verket.
Byggare är oftast väldigt pragmatiska och bryr sig sällan om nåt annat än det rent funktionella. Allt som genererar en eventuellt större och mer komplicerad arbetsinsats väljs bort


mvh njitnjau
 
Om jag skulle använda skivmaterial (gips, spån mm) så skulle jag rikta upp, bågnande skivor ser bara ut som dåligt utfört arbete. Om man däremot sätter upp panel eller råspont eller likande så tycker jag inte det gör något om det inte är 100% rakt, då trä ser mer rätt ut när det kröks än skivor.

Sen är det ju skillnad på krokigt och krokigt. Om det alltid varit krokigt (krokigt timmer t ex) så ska det ju vara så. Om det är krokigt på grund av sättningar så ska det självklart riktas.
 
  • Gilla
Littlelarry
  • Laddar…
Aha.. Där har vi ju en vettig aspekt. Har faktiskt funderat i liknande banor utan att egentligen ha sett några exempel på detta
Frågan är hur stora avvikelser man kan tolerera innan det börjar likna ett dåligt utfört arbete... med gips då alltså.

Fan, jag som trodde att jag redan hade bestämt mig... ;-)
 
När jag inredde mitt snetak följde jag befintliga takstolar och avgörande för mig var att behålla så mycket av utrymmet som möjligt. Nu handlar det iofs om maximalt ca 3-4 cm differens. Det syns inte vid första anblick att det "går i vågor".
 
När vi inredde vårt vindsutrymme så försökte jag göra det så rakt som möjligt. Nu hade jag inte gips i taket utan träpanel. Att göra det helt rakt gick inte, men att försöka medla och få det se hyfsat rakt ut är jag nu i efterhand nöjd med att jag gjorde, tror ganska så säkert att det inte skulle se riktigt klokt ut att se ett nytt tak gå i vågor.
 
Det kan ju bli mycket extrajobb när reglarna inte är i nivå. Hur kommer skarvarna att bli? Du vill ju inte ha nivåskillnad mellan skivorna (antar jag)...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.