Får börja med att tacka för ett bra forum,
snabbt om mig är 22år bor i Vårgårda och tänkt bygg ett hus på ca 85kvadrat

Jag har börjat göra min planlösning efter söker lite förslag till att börja med.

kolla in http://www.foton.se/~gizzmo/Hus2002 Model (1).pdf

 
Bara två fönster i hela huset :surprised: och båda i vardagsrummet :surprised: ???. Du bör åtminstone ha ett öppningsbart fönster i varje rum med tanke på att kunna ta dig ut om något händer!

Edit: bör = måste ;)
 
De två kinkiga gubbarna på logen (jmf "Muppet Show") hugger direkt på att inte ritningen är klar... :p
Klart det blir fler fönster! (Eller..? ;) )

Jag tycker det ser bra ut. Vad sägs om att göra dörren till sovrummet diagonal för att "kontra" snedväggen till öket?

Kan du välja var fasadmätarskåpet ska sitta, så sätt det utanför tvättstugan och sätt säkringsskåpet på ytterväggen på insidan dör fasadmätarskåpet sitter.
Det minimerar kabeldragning och starkströmskablar i väggarna.
Sen bör tvättstuge/pannrumsdörren vara högerhängd, inte vänsterhängd. :)

Flytta spis/ugn längre till vänster ( eller varför inte i hörnet - det hade blivit ytterligare en "kontring till snedväggen) så får du en naturligare beredningsordning: Kyl -> hacka/fixa på bänken -> steka/koka på spisen -> skölja/diska i hon. Man vill alltid ha spis och ho i närheten av varandra. Passa på att sätta ett utdragbart skafferi bredvid kylen.
 
klart jag inte e färdig ;)

har problem med fönster biten som inte riktigt är ritad,

dörren till som rumet går ju att göra sne, men det blir för lite vägg tror jag till en hörnsoffa eller usoffa.

sedan fatta jag som att man inte "får" ha spisen i ett hörne.. men tror att det blir snygg med den hörnet
 
Hammarn skrev:
Det är nog inte fråga om bör utan måste! Vi var tvungna att öka bredden på några fönster av brandskyddsskäl.
duger inte altandörren i det rummet?
 
kommer en nyare planlösning i kväll, har fått lite mer att tänka på,

Sneväggen i köket ska byggas efter så den går att ta bort utan att man behöver ändra golv å grejer.. kommer i kväll

Tackar för åsikterna, det är alltid bra att ha ;)
 
Varför inte göra en "halvvägg" av snedväggen, bardisk? Blir öppnare och man har möjlighet att sitta eller stå och hänga och se på medan maten lagas!
 
nu har jag gjort om lite och ritat in dom hemskt dyra fönstren... :-/

http://www.foton.se/~gizzmo/Hus2002 Model (2).pdf

Jag vet inte med halvväggen tror den får bli, men den skruvas upp när nästan allt e färdigt så man vet aldrig.
Gör man det själv så går du ju att ändra sig
 
Tänk på att det ska vara en skorsten till en vedspis om man ska elda i den ;)

Fönster säljs också begagnade. Om du kan acceptera lite sämre isoleringsförmåga så brukar det bli en del rätt fräscha fönster över när folk byter till nya. Kolla på blocket och i lokalpressen.
 
vad tror ni om att göra den snea väggen halv i tegel då, det e ju intre svårt att testa när man väl har byggt fall den ska vara hel eller halv ::)

Norr kommer man titta åt när man står och tittar ut genom sovrums fönster ligger på en ås med skog åt norr,väst,öst och en åker i syd.
 
lämna in skiten till kommunen nu, och fick ett ut lägg hur oproffsigt det va gjort.... >:(


sur käringen var bara nergativ.  :-/
 
Jag förstår hur du känner. Jag renritade ritningarna till vår första bygglovsansökan (fick avslag av helt andra skäl) och vår handläggare sa att ritningarna ju skulle vara fackmannamässigt utförda och att jag tangerade gränsen...

Nu blev det en arkitekt som ritade huset och dessa ritningar fick vi sedan bygglov på. Värt att notera att dessa proffsritade ritningar som kommunen godkänt inte var helt entydiga (vyerna stämde inte riktigt) så efteråt har vi ändå caddat upp huset för att göra ritningar det skall gå att bygga efter. Dessa ritningar är inte heller gjorda för husbyggare (han som hjälper oss är mekanist) men de duger att bygga efter. Även om man blir lite hånad ibland för att man gör själv och inte vet alla gånger hur det skall vara så tycker i alla fall jag att det är värt pengarna man spar att göra det själv! I just ritningsfallet är ju huvuddsaken att alla mått finns, inte att det ser ut som en husritning brukar.

Lycka till!
 
Samma här. Det var inget gnäll när vi visade upp MsPaintutskrifterna...:)
 
Bob_the_builder
Nej, samma här. Jag använde iofs ett enkelt (gratis) cadprogram, men har heller inte ritat något hus tidigare. SBK hade inga som helst anmärkningar på ritningarna.
 
Jag ritade vårt hus i Pro-Engineer som en 3D-modell. Det är nu stommerest och isolerat och panelat och blev kalasfint! Ritningarna var som någon tidigare sagt ingenjörsmässiga och måtten i millimeter....men det funkade bra och det var lätt att ta fram ritningar under tiden byget framskred. T.ex fönsterfoder (som jag glömt att göra ritning på) och farstukvist och lite annat smått och gott.
Lösvirke är att rekommendera för det blir rackarns bra!
/Torparn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.