Hej!

Jag kan läsa mig till ett och annat här och där men vill ändå fråga specifikt för mig och mitt.

Huset är byggt i början av 40-talet, knappt 25x10 meter inklusive identisk källare.
Bostadsplan består av 2 lägenheter, varav den mindre sällan eller aldrig har imma på fönstrena emedan den större ofta (alltid vintertid) har det - och på vissa fönster så hela fönstrena.
Huset finns i Skaraborg och imorse så var det denna imma. Jag startade luftvärmepumpen på ventilationsläge (rör väl bara runt befintlig inomhusluft) och efter drygt 1 timme (i kombination med solljus/värme) så är all imma borta på sydsidan, lite kvar i nederkant på östsidan och ungefär mellan 30-60% täckning på norrsidans fönster.

Vi har tvättmaskin i badrummet, och hänger otumlad (enbart centrifugerad) tvätt där.

Jag ser inga som helst friskluftsventiler någonstans, och inga spaltventiler.
Bägge lägenheternas kök har köksfläkt, och den i lilla lägenheten suger bra ur dess våtrum om den är påslagen (vilket den egentligen aldrig är (antagligen dumt - men en vana jag lagt mig till vid p.g.a. ljudstörningarna))... jag känner inget sug i stora lägenhetens våtrum även om lilla lägenhetens fläkt är aktiv och jag i dess våtrum kan höra det pratas från andra lägenhets våtrum genom "ventilen", kanske är den nya fläkten i stora lägenheten fel sort för att även suga luft från våtrum eller kanske fel inställd eller något fel (?).

Huset har vämts med vedpanna, som nu är solslinga & luft-vatten-värmpepump (el-patron vid extra behov).
P.g.a. för långa rördragningar i kalla källaren så kommer stora lägenheten enbart värmas med luft-luft-värmepumpen (som sitter i köket) denna vinter.
Den värmdes främst med det förra vintern också och fönstrena var immiga ändå.

Vi skall byta fönster nu, jag tror det är orginal här - 40-tals-fönster - till karmfasta fönster, så spaltventiler kan inte installeras. (Vi har totalt 5 ytterdörrar i bostadsplan så det känns inte osäkert ur brandsynpunkt.)

Jag har inte mätt luftfuktigheten än, det kommer att göras i slutet av månaden.

Källaren har förhöjt radonvärde p.g.a. markradon, bostadsplan låg högst upp inom den "tillåtna" nivån (2 mätningar på 2 olika vårar, fast ingen av dom med någon som helst uppvärmning). Jag har bytt lock på golvbrunnar (mindre antal hål) och lagt in innerdelen till en luftvärmepump som konstant går på ventilationsläge (ca 70 öre per dygn, så helt acceptabelt för att förbättra källarluften lite).

Jag tror jag har fått med alla förutsättningar här.

Om jag förstår rätt så skall köksfläktar vara på mest hela tiden, men drar elektricitet och drar ut värmen (som kräver att ny och kall luft pressas in genom otätheter (eller genom friskluftsventilationer)).

Självdrag, är det samma princip men inget elektriskt som drar ut luften (hur styr man var luften skall komma in och var den skall komma ut så det blir flöde i det om ingen motor?).

Jag läser att det finns sätt att återanvända värmen men ändå få frisk luft in, vad är det...?

Går det att leda ut värmen till källaren (som förra vintern var +8 grader mest hela tiden (i år skall jag försöka koppla solslingan på fläktkonvektor i källaren så att den borde kunna bli varmare)) så att värmen inte går helt till spillo och sedan, på sätt och vis, kommer tillbaka till bostadsplan genom golvet?

Jag har hittat länk om företag som "Luftväxlar med upptill 70% återvinning", FRÅN 15000 kr. Är så'nt intressant för mitt hus?

Jag ber om ursäkt om jag retar någon för att jag skriver så uppstyltat och krångligt - jag hade gjort det annorlunda om jag hade vetat hur.

Jag tar gärna emot både vetenskapligt förankrade fakta likväl som lekmannamässiga gissningar, men uppskattar tydlig poängtering av "TROR" och "KANSKE" så jag inte misstolkar troliga möjligheter med faktiska verkligheter.

Jag är "amatör med begränsade kunskaper", och intresserad av att lära mig och förstå.
 
Sätt in friskluftsväggventiler i alla rum utom kök och badrum, i badrummen sätter du in fukt/timerstyrda badrumsfläktar, alternativt kan du ha on/off badrumsfläkt och får på så sätt en konturnerlig luftomsättning.
Angående dina radonproblem på bostadsplan så beror det troligen på att du inte har några till luft ventiler, så när du kör med köksfläkten så suger den luft från källaren som troligen har någon väggventil eftersom det satt en vedpanna där..
Täta källardörr med tätningslister el dylikt, kolla även tex rörgenomföringar å dyl. Täta ev sprickor i vägg o golv i källaren.
 
Kondens på fönster är säkerligen ett ventilationsproblem. När du startar luftpumpens fläkt flyttas den kalla luften närmast glaset och ny varmare luft cirkulerar förbi och värmer upp innerglaset till över daggpunkten men fukten som borde ventilerats ut vid källan där den alstrats, är fortfarande kvar. Samma mängd luft som sugs ut måste naturligt ersättas med ny luft utifrån och friskluftsventiler i ordentlig mängd behövs för att inte luften lättare skall ta radonluften från källaren istället för utifrån. Att få ventilation gör naturligtvis att värmenotan stiger en hel del.Att förvärma luften som skall in till huset genom ett sk värmeåtervinnings-aggregat som i ditt fall kanske skulle kunna sitta över köksfläkten eller i källaren?men som minskar ventilationsförlusternas kostnad med, som du nämner 70 - 90%. En del kanaldragning och håltagning i väggar eller golv och kanske inbyggnad av en del kanaler drar det alltid med sig men det blir som regel ett helt nytt klimat i huset utan att öka driftkostnaderna och minskar undertrycket som vill suga in radonet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.