Nån som kan svara på om det blir tokvarmt på sommaren, på ett flak med kåpa på tex en king cab? Har funderingar på att köpa nåt sånt, men har två hundar som ej kommer att få plats inne i bilen. Vad jag vet finns det väl ingen ventilation alls inuti en sådan kåpa. Hundarna skall isåfall sitta i en bur.
 
Varför bara inte i buren direkt på flaket?? Vad ska du med kåpan till?

Och ja det blir varmt. Räkna med att hundarna kan överleva 20-25 min i kåpan..
 
Hehe, ja om den ska fungera som familjebil krävs det nog kåpa. Blir det varmt i kåpan under körning på sommaren?
 
Glöm heltäckande kåpa men det finns väl alternativ..

nissan-king-cab-03.jpg
 
Hundar i bil på sommaren är inte helt smart. Även om man lämnar fönster/dörrar öppna kan det mycket väl bli för varmt.

Men mens man kör är det väl knappast så att det blir varmt i en sån kåpa du tänkt.
 
P
Det blir nog ganska varmt under kåpan på sommaren, även när man kör. Det finns ju tydligen ingen ventilation (men det går väl att fixa:p). Många hundar mår inte så bra av drag så att köra utan kåpa/vindskydd är nog inte så bra. På vintern är det nog dessutom ganska kallt.

Själv skulle jag aldrig låta min hund åka på flaket under normala förhållanden. Men det klart han får inte åka i bagaget på en kombi heller. Jag vill inte ha min hund mosad om/när någon glömmer att bromsa.
 
p.lundgren skrev:
Själv skulle jag aldrig låta min hund åka på flaket under normala förhållanden. Men det klart han får inte åka i bagaget på en kombi heller. Jag vill inte ha min hund mosad om/när någon glömmer att bromsa.
Helt OK för en liten knähund men väger hunden över 15kg så skall den separeras från kupen. Man vill ju inte ha en elefant i skallen om någon inte bromsar i tid....:(
 
Jag har två hundar på sammanlagt 90 kg. Då vi troligtvis skall skaffa ett andra barn, kommer det bli trångt. Har svårt för minibussar o dyl.

Vill ha; Diesel, plats för alla, 4wd, tyst bil.

Vill ej ha; Minibuss, Renault, brôtigt.

Förslag någon? Helst inte mer än 250k, och givetvis så ny som möjligt.
 
Vafan, det finns ju släpvagnar för hundar, då borde det ju funka att ha dom på flaket.
 
Jag hade ett tag en gammal 240 som var hundpolisbil i sitt första liv, den hade en fläkt monterad i taket som ventilerade skuffutrymmet när det var varmt väder, nåt sånt borde ju gå att ordna även i kåpan. Om hundarna sitter inne i bilen eller på flaket påverkar väl inte deras (eller övriga passagerares) säkerhet olika? Jag skulle använda säkerhetsbälte på hunden om jag hade nån, har sett att det finns såna i olika modeller. Har själv katt och där går kattburen att spänna fast i bältet, OM man skulle möta nån av alla idioter som tillåts köra bil vill jag inte ha min katt fara runt inne i bilen som en boll. Detsamma gäller ju i än högre grad en 90 kg:s hund som blir farlig för övriga också. En kåpa med ventilation och fönster skulle jag välja, dom hundar jag känner brukar sitta och titta nyfiket ut genom fönstret när dom åker bil så att sitta under kåpan låter lite trist :)
Annars skulle Ditt nick passa bra ihop med en Grand Cherokee :cool: finns med diesel och är sjukt billiga nu för tiden :p
 
Hur ofta behöver du 4WD?

Hur ofta åker vovvarna med, speciellt tillsammans med hela familjen?
 
J
Köp en solcellsfläkt, sådan som de har på båtar så är det löst.
 
4wd behövs på vintern, bor på grusväg som inte plogas på morgonen iaf. Hundarna åker väl med då och då. I och med att vi bara har ett barn idag, så funkar vanlig kombi utmärkt, men den vi har är en -06:a, så det börjar väl bli dags att låta mig ha den som andrabil. Sen är jag svag för bilar där man kan ha lysen på taket...

Jan-Å; Jo tanken har slagit mig ang Jeep. Men skatten är inte att leka med på en sådan. Sen får vi likt förb.. inte plats den dagen vi får ett barn till.

Takbox har jag, men hur kul är det att åka med den jämt?
 
Din kombi idag är väl 5-sitsig-....så varför funkar det inte om familjlen går från 3 till 4 pers? Vovvarna sitter i skuffen med ett galler mellan kupee o skuff?
 
Är det inte väldigt mycket mindre kupeutrymme i en King Cab än i en kombi? Jag har visserligen inte åkt i en sån sen tidigt 90-tal (gissningsvis) och då var baksätet av typen två fällstolar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.