Hej,

Kanske inte den vanligaste frågan när det kommer till isolering. Saken är den att jag planerar att bygga ett kylutrymme till diverse datorgrejer jag håller på med i yrket och hobbymässigt. Utrymmet kommer vara ungefär 120cm X 120 och skall vara hermetiskt tillslutet. Tanken är att jag skall försöka få temperaturen att vara någonstans kring 5-8 grader max.

Finns det någon som har erfarenhet av att bygga kylutrymmen?

MVH
Per
 
Har gjort lite tester idag med 50cm tjock cellplast (frigolit) i en kub på ca 50x50cm. Fick med hjälp av min AC ner temperaturen till 3 grader. Jag tror det kan funka i en större modell också. Om det är någon som är intresserad av mitt lilla projekt kan jag lägga upp lite bilder.

/Perra
 
finns kylväggar som heter E-lux väggar...alu.plåt, cellplast, alu.plåt. Funkar rev sådana på min arbetsplats för en vecka sedan..tyvärr iväg skickade redan.. Men kolla efter nåttt sånt. Sektionerna är 1200 breda om jag minns rätt och 100 mm tjocka.
 
Jag ska kolla upp E-luxväggar. 100 mm tjockt låter nästan lite overkill, men det kan ju vara värt en slant för något färdigt. Tack för tipset!
 
Många jägare bygger kylrum för att kunna låta t.ex några rådjur hänga 1-2 veckor i runt 7 grader. (själv har jag byggt om ett kylskåp som jag har som litet kylrum)

Men det finns kylaggregat och lämpliga material inom "jaktbranchen" för att bygga kulrum.

Lycka till
 
...idag med 50cm tjock cellplast (frigolit) i en ...
Du menar 50 mm va???
 
Förmodar att du tänkt på kondensbildning när du är nere vid daggpunkten och leker med datorer?
(fd överklockare med vattenkylning, peltierelement och alla problem som kondens skapar)
 
Tanken är att jag skall försöka få temperaturen att vara någonstans kring 5-8 grader max.

Varför då???
 
Jojje_63 skrev:
Tanken är att jag skall försöka få temperaturen att vara någonstans kring 5-8 grader max.

Varför då???
Kanske för maximal kylning och kanske lite överklockning, då förstår jag temperaturen.
Men för normal drift så behöver man absolut inte gå ned så lågt i temperatur, det skapar bara andra risker som man måste ta hänsyn till. Kan man hålladet stabilt runt 20grader så räcker det gott o väl.
 
gadu^ skrev:
Kanske för maximal kylning och kanske lite överklockning, då förstår jag temperaturen.
Men för normal drift så behöver man absolut inte gå ned så lågt i temperatur, det skapar bara andra risker som man måste ta hänsyn till. Kan man hålladet stabilt runt 20grader så räcker det gott o väl.
Jo jag jobbar på ett företag som är marknadesledande vad det gäller byggnation av datorhallar och serverrum.
Vet precis vilket klimat som gäller för servar och datorer.
Tänkte närmast på varför han valt en sån låg temperatur som 5 till 8 grader?
 
vojma skrev:
Du menar 50 mm va???
Helt rätt, en liten typ-o där.

Haha, jag kan faktiskt inte riktigt berätta vad jag håller på med. Jobbar med satellitutrustning och skall genomföra en del testning. Precis som Gadu^ säger handlar det om maximal kylning. Jag har tagit höjd för kondensbildningen, så det ska nog vara lungt.
 
Jojje_63 skrev:
Vet precis vilket klimat som gäller för servar och datorer.
Av ren nyfikenhet, vilket är det bästa klimat för datorhallar?
 
gadu^ skrev:
Av ren nyfikenhet, vilket är det bästa klimat för datorhallar?
2008 ASHRAE miljöriktlinjer för Datacom Equipment.
Den rekomenderade temperaturen för IT - utrustning är
20 till 25 grader c i inlopps temp mot servarna.
Luftfuktigheten rekomenderas till 40 till 55 % Rh.

Det är enligt vad tillverkarna rekomenderar att deras utrustning fungerar bäst.
Tänkte bifoga ett Pdf dokument men det var för stort.

// Jojje
 
Jojje_63 skrev:
2008 ASHRAE miljöriktlinjer för Datacom Equipment.
Den rekomenderade temperaturen för IT - utrustning är
20 till 25 grader c i inlopps temp mot servarna.
Luftfuktigheten rekomenderas till 40 till 55 % Rh.

Det är enligt vad tillverkarna rekomenderar att deras utrustning fungerar bäst.
Tänkte bifoga ett Pdf dokument men det var för stort.

// Jojje
Då var jag inte helt ute o cykla med 20grader... :)
 
C
En serverhall som en polare till mig jobbade på över sommaren skulle tydligen hålla 18 grader konstant och 30% RH, +-1 grad och +- 1%. En av sveriges största serverhallar tydligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.