Staffans2000
Jag äger en kåk!
Grannfastigheten "slänten" är en DEL av en fastighet, ägd av kommunen. denna mark består av en slänt som enl. kommunen är värd ca: 15.000. ( ca:3000m2 )Haha. Den köper jag!

Ridå! Kommunen vill ha ca: 200.000sek. i ersättning för att "bryta ut" den tilltänkta markbiten, som är klassad som "parkmark", om jag minnes rätt.

Är detta en normal avgift?

Staffan
 
Kommunen har ju ingen skyldighet att sälja, men resonerade uppenbarligen att om det skall säljas något så kan det ju bli ersättning av ett sådant slag att det räcker till ett par dagisplatser eller så.
 
Jag tolkar saken så att markägaren (kommunala Fastighetskontoret ? ) är redo att sälja mark för en köpeskilling om 15 Kkr. Men överlåtelsen förutsätter dels fastighetsreglering (för att flytta gränser) och dels detaljplaneändring (för att byta planföreskrifter från "park" till "bostadsändamål"). Detta sköter Lantmäterienheten respektive Byggnadsnämnden/Plankontoret (som är suveräna och självständiga kommunala myndigheter, skilda från den myndighet som uppträder som "säljare").

I synnerhet detaljplaneändringen kan bli ganska kostbar. Men delar av planarbetet KAN man faktiskt utföra konkurrensutsatt, genom att lägga uppdrag på privat konsult istället för på kommunens planavdelning. Be därför säljaren specificera "avgiften"! Möjligen kan du sänka kostnaden genom, med säljarens goda minne, själv ta hand om det som säljaren står redo att (som mellanhand) låta göra på din bekostnad.
 
Är det planavgiften samt förrättningskostnad som är 200´ så känns det spontant som något högt.
Kolla vad liknande planändringar kostat i din kommun, avgifterna får inte diffa allt för mycket och som sägs ovan så kan det finnas vissa möjligheter att få avdrag för eget utfört planarbete.
 
Tänk på att kommunen har planmonopol vilket kan betyda att du får vänta avsevärd tid med att få genom en planändring, speciellt om det finns andra mer priorieterade projekt. Det inte självklart att kommunen godtar att du anlitar en egen konsult att utföra planändringen då vissa kommuner väljer att göra det jobbet med egen personal eller har tecknat avtal med en eller flera konsultbolag som utför uppdrag i kommunen.
 
Planmonopolet innebär endast ett monopol på beslutsplanet. Inte på ritbordet. I synnerhet om plankontoret är illa bemannat kommer man troligen att uppskatta privat avlastning. Bara det blir kompetent avlastning.
 
200 tusen för 3000m2 var ju inte heller särskilt blodigt...
 
Det gäller långtifrån alla kommuner billy_baver, vissa kommuner godtar inte annan handläggning och framtagande av planer av andra än egna tjänstemän eller av de konsulter som kommunen har ramavtal med. Kommunen kan alltså neka dig att anlita plankonsult så det är viktigt att ta reda på vad som gäller i just din kommun.
Vet detta av egen erfarenhet då jag arbetar som plankonsult.
 
Staffans2000
Tackar.
Så här ligger det till.
Marken är så vitt jag kan förstå obrukbar. På diagonalen kan den liknas vid Holmenkollenbacken. Brant, jättebrant, plan, den plana delen är den minsta delen.
Kommunens upskattade bruksvärde av "slänten" är 15.000. sek. resten administration.
Om det "bara" sker en avstyckning, och inte en planändring från parkmark, kan det då förenkla proseduren.

Kommunens "gubbar" har fullt upp med ett pågående järnvägs och motorvägsbygge, Minimitid för ändring är 2-3 år.

staffan
 
Men vad du ska ha marken till? Du lär knappast få bygglov om inte detaljplanen ändras, men ska du bara ha den som pulkabacke så kanske det går. Å andra sidan blir det mycket pengar för en privat pulkabacke ;-)
 
Staffans2000
Hej igen!
Dels ligger den tilltänkta "slänten" en bit in på min uppfart. Dessutom har jag ett ruckligt garage, som har ett tillsvidareservitut från en tidigare ägare av "slänten".

Min största motivation är "pulkabackealternativet", dvs. jag skulle må bra av att veta att "slänten" är min! Dessutom antar jag att, som ny ägare av "slänten" kan jag ge mig själv tillstånd att låta ruckelgaragets tillsvidareservitut leva vidare. Utan yttre inblandning!

staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.