Vi ska precis flytta in i ett hus med en el varmvattensberedare från sent 80-tal, jag undrar hur mycket man kan spara i elkostnader på att satsa på en ny av samma storlek?

Några rekommendationer på modell och fabrikat?
 
Väldigt lite eftersom det är en direktverkande elslinga i vattnet helt enkelt, men kan inte få bättre verkningsgrad på en sådan men ok det kan vara marginellt bättre isolering på en ny men knappast så man kan räkna hem den.
 
Inte mycket, det du tjänar in är en del av det minskade värme värme läckaget, som för övrigt kommer huset till godo i form av värme. Själva vattenuppvärmningen är lika effektiv i en gammal som ny beredare.
 
Tackar för svaren, helt logiskt när jag läser det.
Då besparade jag mig det besväret i alla fall.
 
Har själv funderat på det där några gånger och har väl kommit till samma slutsats som övriga...

Men... En sak man borde kunna göra om man vill spara några kronor är att tilläggsisolera beredaren om man kan... Bygga in den i ett skåp kanske? Lägga en dm frigolit ovanpå... vad vet jag...

Visst värmen som avges kommer huset till godo men så länge du inte har direktverkande el så är det ju bättre om den avger så lite värme som möjligt... Och sen värmer man ju inte upp huset 365 dagar om året...

Antar att det viktigaste valet egentligen är att se till att beredaren inte är placerat typ i ett oisolerat uthus, är väl först då man kan göra en rejäl besparing på att åtgärda det hela... Men jag skulle nog tippa att man kan spara in kostnaden för en frigolitskiva på ett par år eller så... men det handlar nog inte om många kronor...
 
qrz skrev:
Men jag skulle nog tippa att man kan spara in kostnaden för en frigolitskiva på ett par år eller så... men det handlar nog inte om många kronor...
Hittade ett test av varmvattenberedare. En 300-liters har tydligen förluster kring 1000 kWh/år:

"Sex rostfria, elvärmda, varmvattenberedare på 300 liter har testats med termostaten inställd enligt tillverkarens rekommendation. Värmeförlusterna kan vara så stora som en fjärdedel av energiförbrukningen och varierar mellan 19 och 29 procent per år."

Konsumentverket
 
Jisses vilken jätteberedare!! inte konstigt om den ger stora förluster då...
Men varför ha mer än 80-100l?
På jobbet har vi en billig 80l och det är inga problem med 5-6man som duschar i följd där..
 
jo men det var ju just det, 5-6 man eller en halv duch till flickvän....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.