Så här ser den nuvarande kaminen ut
 
  • contura350c.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
NisseNyfiken skrev:
Så i princip spelar det ingen roll om vi väljer en gjutjärnskamin som väger 159 kg eller en med lite sten som väger 205 kg. Förhoppningsvis kan vi väl iaf räkna tillbaka lite av pengarna när vi väl säljer huset. Och under tiden har man en snyggare och effektivare kamin :)
Om du tänker sälja huset i det närmaste framtid så skulle jag inte ens tänka på kaminbyte....
Om du bara vill byta för utseendets skull så kan du tänka dej att om 10 år blir dagens trendig modell betraktad så som du betraktar din nuvarande kamin dvs ingen blir förälskad i den och huset får ett litet plus kanske enbart på grund av att det finns en godkänd skorsten?
Vill man imponera på köparen så krävs det kanske en tyngre lyxpjäs av finsk märke eller en annan riktigt stor kakelugn? Dom påverkar uppvärmningens kostnader och bekvämlighet betydligt mer än en plåtlåda.

Det är tydligen ingen fel på effekten på din gamla kamin. Den bara lagrar ingen värme. För att ändra på det ska man ordentligt upp i vikt över 200kg för att sluta elda för kråkorna.
Men då blir uppvärmningen inte så snabb och direkt som med en lättare kamin. Det blir inte varmt i hela huset på en halvtimme men värmen fördelas jämnare över hela dagen. Å andra sidan inte värt att satsa pengar på tunga saker om det ska eldas bara sporadiskt för stämningens skull.

Jag ser att din gamla kamin har en stor eldstad så det är lätt att fylla den med för mycket ved. Stora glasluckor bidrar också till att man vill se att det brinner mer än bara ett litet brasa i en hörna. Då lägger man mer ved för att höja mysfaktorn men temperaturen går också upp och det kan bli en ond cirkel. Det blir inte mycket bättre med en nyare lättviktare till kamin heller ...... no ja, kanske sparar ni några vedbitar per eldning?

Kanske en klasiker av gjutjärn skulle åldras med större värdighet än en av dom som liknar en gravsten?
gaia
 
Hej Gaia och tack för dina synpunkter!

Den gamla kaminen fungerar, men jag antar att det går åt mer ved pga sämre verkningsgrad men också som du säger för att eldstaden är mycket större än vad som är vanligt idag, vilket säkert leder till att det åker in för mycket ved på en gång. Dessutom sotar glasen igen, och då måste man ju lägga på ännu mer för att det ska synas :)

Men om vi ska kunna lägga om golvet ordentligt måste vi ändå flytta på kaminen, och då är väl nästan halva jobbet gjort med kaminbytet ...om man nu ska byta då...

Gjutjärn är ju väldigt snyggt och klassiskt, det håller jag verkligen med om. Och utav de andra antar jag att det är Conturan som är gravstenen :D
Helt plötsligt känns den inte så kul längre... :)

Jag har för mig att man kan komma upp i 300-350 kg utan att förstärka golvet, men skulle det göra tillräcklig skillnad för att kunna använda den som uppvärmningsstöttning tro?

/Nisse
 
Idag pratade jag med en granne som har en täljstenskamin på 600 kg nånting. Han hade själv förstärkt golvet med reglar som vilar på plattor i torpargrunden. Är det tillräckligt att förstärka så tro? :confused:

Han hade iaf minskat sin elförbrukning från 20000 kWh/år till 12000 kWh/år, och det utan att elda varje dag. Så nu har jag funderingar på om jag inte ska göra likadant och förstärka golvet underifrån mha reglar och plattor och skaffa en tyngre täljstenskamin eller liknande. Då blir ju frågan plötsligt vad man ska skaffa för en bra och prisvärd värmelagrande kamin i den lite tyngre klassen upp till kanske en 700 kg?

Helt plötsligt är man tillbaka på ruta ett... :surprised:
 
Du kan ju mura en rörspis. Om du väljer en trekanalers rörspis med en enkel vedkamin framför så får du som ett Kinderägg, tre saker på en gång!

*Lagom tyngd för värmelagring
*Snabb värme via kaminen
*Bra pris genom att mura själv!
 
Oj, det låter ju ganska avancerat och frågan är hur det skulle se ut om jag försökte mig på det själv :eek:
Jag tror inte ens att sambon skulle tillåta mig att sätta igång och mura på egen hand inomhus :D
Förmodligen är det säkrast med en färdig kamin för oss - då vet vi lite bättre hur resultatet kommer se ut på förhand.

Hittade Tulikivi, som verkar vara mångas förstahandsval, men de kostar ju en del, och det var inte många som vägde under ett ton. Och så vill vi ju ha nåt som ser lite "modernt" och fräscht ut, vilket inte så många gör tycker jag. Finns det några andra bra alternativ tro? Jag behöver ju inte nödvändigtvis vara helt i täljsten, utan kan vara av samma princip som Contura 590, som har ett värmemagasin innanför skalet så att säga. Fast det kanske är svårt att få tillräcklig vikt på det sättet.
 
Ok, nu har jag förstått skillnaden på kamin och ugn! :cool:
 
Köp en gammal kakelugn!
Finns inget bättre om man gillar att förbruka ved:rolleyes:
"dalmas, nöjd kakelugns eldare"

Ps
Om den eldas för hårt kostar det skjortan att mura om:(
 
I frågan om sten eller gjutjärn kan jag bara tillföra halva svaret
http://sv.wikipedia.org/wiki/Värmekapacitivitet
titta på Cp, det är hur mycket värme(energi) per gram som materialet lagrar. Vatten ät 10 ggr bättre än GJ.

Något vattenmantlat kanske.

Protte
 
En acktank? :)
 
Kallat vad du vill, men ett stenmagasin är ju också en accumulatortank, en låda man häller ned sten i, typ

Protte
 
Måste man inte ansluta en vattenmantlad kamin till något, tex befintligt vattenburet värmesystem? Vi har ju luftvärme (el), hur gör man då?
 
Hittade förresten ett alternativ till täljstensugnen. Finska Uunisepät gör något man kanske kan kalla moderna kakelugnar. Jag hittade en gammal tråd där märket nämndes, och nu har K-Rauta börjat sälja deras ugnar i Sverige.

Någon som känner till märket och kanske tom har egna erfarenheter? Jag hittar inga prisuppgifter, men tror att det iaf är billigare än en Tulikivi eller Nunna.

PS. Glömde hälsa er andra välkomna till tråden tidigare! Välkomna och tack för er input! :)
 
Redigerat:
Nu har vi hamnat i ett dilema! :eek:
Med de vikter vi börjar röra oss i nu, räcker det inte med några stöttor i torpargrunden har jag förstått. Man måste gjuta en platta på marken, bygga upp med lättbetong eller liknande, och gjuta en platta till i golvet. Helt plötsligt känns det som mycket arbete och pengar :(

Tar vi oss vatten över huvudet med detta? Är det "bättre" att bara sätta in en 200 kilos braskamin och nöja sig med det? Beslutsångest... :confused:
 
Man får väl överväga lite vad man vill ha för typ av eldstad man vill ha och hur mycket man vill investera samt myseldning eller uppstöttning av befintligt värmesystem.

Du får ju en fin braskamin + en luft-luftvärmepump för samma pris som allt jobb + en ugn ifrån Tulikivi eller Nunna skulle kosta skulle jag tro om inte en slant över till och med.

Annars tycker jag contura 470 el. den liknade modellen brännö ser ut att kunna hålla värmen ett bra tag om inte annat så är de vackra att se på :)

Lycka till med valet ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.