Jag ligger runt gränsnivån i de 2 lägenheterna på bostadsplan med mellan 400-500 i källaren.
Självdraget fungerar nog inte längre när uppvärmning sker med värmepump istället för vedpanna och det inte finns några luftintag annat än otätheter i hela huset.

Jag funderar på om inte jag kan leda ner värmen till källaren.
Jag har en skrubb som är ca 2 x 0.4 meter där jag för tillfället har datorn (alla kablar genom väggen, slipper ljud men blir också extra varmt där inne (dock ingen fara för dator)) och tänker att jag kan sätta någon sorts spirorör, som kanske helst skall vara 1.5-2 meter högt, och sedan fläkt på intag eller uttag som drar med sig all varm luft ner i källaren.
Skrubben är vägg i vägg med andra lägenhetens badrum så skulle kunna leda från där via samma rör.

Tvingas luft ner i källaren så måste ny luft komma in så det borde kunna räcka med några väl placerade friskluftsintag i bägge lägenheterna.

Jag har läst att man inte skall dra ner varm luft i källaren, men förstår inte fullt ut varför och tänker ändå.... ha en frånluftsfläkt i källaren, inte alltför långt från där bostadsvärmen kommer in.

Om jag (konstant) pressar ner (varm) luft i källaren så borde det bli mindre utrymme för radon att kunna ta sig in genom grund/vägg ??? och om det sedan sugs ut luft från källaren så försvinner både värme, fukt och radon ??? utan att uppvärmningskostanderna blir mycket högre + att en del av värmen trycker på källartaket så det blir återvinning på den ???

Skrubben ligger perfekt nog rakt över pannrummet där det inte alls skadar om varm luft kan öka temperaturen från +8, som det var förra vintern i hela källaren, innan det dras mot utsuget.

Är detta bra, eller något dåligt med det som jag inte förstår?

Fläktar både vid insug och utsug på röret, som kanske borde gå från ca 1.5 meter över bostadsplanets golv och ner till 1.5-2 meter under källarens tak ??

Gräva ner en bit rör runt utsuget så att luften hamnar 1-3 meter från väggen (för att få bort radon så den inte smiter in genom fönster, och leda bort värme så den inte möter kall fasad och leder till problem)??

Det pratas mycket gott om datorfläktar i flera andra trådar jag sett, med livslängd på 70000 timmar och låg ljudnivå, är det tillräckligt för att skapa sug och tryck?

Vi bor inte i källaren och det kommer väl som högst handla om bastu, biljard, spela musikinstrument e.d. tidslängder av vistelse men det retar mig att behöva värma upp luften i bostadsplan för att sedan skicka ut den på vinden för att få frisk(are) luft på bostadsplan.

Jag är mycket intresserad av synpunkter
 
Jag hade inte tvekat om huset i sig är fritt från blåbetong. Personligen tycker jag inte att värdet är särskilt högt ifall det gäller markradon. De värdena kan ligga på flera tusen. Som Humulus säger är inte forcerad frånluft att rekommendera vid markradon då man riskerar att skapa ett undertryck i huset och suga upp mer radon från grunden och in i källaren.

Ibland kan det vara väldigt lätta lösningar för att bli av med markradon. Finns det golvbrunnar i källaren? Står de tomma på vatten? I så fall är det en väg in för radonet och det är bara att hälla på vatten i brunnen. Ibland kan man ju hitta gamla oanvända brunnar som det lagts golv över. Bara ett tips att kolla upp innan man börjar ta in det tunga artilleriet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.