Det är så att jag har bytt uppvärmning i mitt hus från oljepanna till Luft/vatten.
I och med det upphörde den naturliga ventilationen att fungera.

Jag måste därför sätta en takfläkt på skorstenen för att få igång ventilationen igen.
Min fråga är kan/får man dra elkabel i en fd rök kanal om man sänker ner ett spirorör i kanalen samt lägger elkabeln i ett Vprör bredvid?

Eller om man "dödar" en av kanalerna för endast eldragning?

Skorstenen är endast för ventilation idag inga varma/ heta gaser från någon panna finns.
Mvh
//Georg
 
Monterar du en ny kanal i "kanalen" och drar ett rör på sidan om den nya kanalen och inte använder den g:a som ventilationskanal är det ok. Men man får inte förlägga ledningar i ventilationskanaler om dom inte måste ligga där för att få ventilationen att fungera tex. i ett ventilationsaggregat med fläktar och givare inne i aggregatet. Men om du gör som du skriver ser jag inga som helst problem.
 
Okej. Tack så mycket.
 
Redigerat:
Mm
En till fråga.
Kan man klamra vpröret för elkabeln utanpå spirot då jag sänker ner spiroröret i skorstenskanalen?
Blir knöligt med klamringen av vp i den gamla kanalen annars.

/ Georg
 
Jodå. Inga långa skruvar bara. Helst inga skruvar alls. Använd blindnit (popnit)
 
Du behöver inte klamra vpröret så noga. Det är ju där som skydd för kabeln, inte för att vara snyggt. Sätt bandklammer runt spirot så slipper du göra hål. En fästpunkt längst ner/mitten/längst upp räcker. Eller du kan skippa den i mitten också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.