Hejsan ! Köpte en Earlex hvlp sprutpistol i England för 2100 kr.
Nu börjar den mödosamma resan - att skapa sig erfarenhet/kunskap/lärdom om detta verktyg så att det blir användbart!

Min resa har jag tänkt dokumentera här och alla som kan dela med sig av kunskap så att min resa blir så kort som möjligt är hjärtligt välkomna att bidra med råd och dåd!

Så här ser min utrustning ut:
Sprutpistol med 2 mm munstycke
Vattenbaserad grundfärg
Kopp för att mäta viskositeten

Blandar vatten och färg så att det rinner ner på ca. 45 sek , lämplig tid enlig manualen är 25 -60 sek.
Väldigt stort spann , vad är optimalt tro?

Börjar spruta dörren, sprutan "spottar" en del, för tjock färg, fel nål, nålen öppnar för mycket ?
Nåväl fortsätter spruta och får rinningar , den defekten va ju lätt att lägga till erfarenheten - för tjockt färglager!

Efter att ha sprutat färdigt så märks det att man bör maskera omgivningen bättre !

Det ser värre ut när färgen är våt , nu när den börjat torkat blir defekterna mindre och mindre synliga.

Kommer att slipa ner färgskiktet och lägga på nytt för att försöka få till det bättre.

Som sagt inledningsvis , alla råd gällande sprutmålning mottages tacksamt!
 
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har hållit på med lite sprutmålning i 25 år och jag skulle börja med att haka av dörren men det kanske är gjort på 3:e bilden.
Elegant AQUA är ingen enkel färg att spruta jag håller just nu på att ge upp med den.
Dörren verkar som om den är fanerad och det suger in i sprickorna, då går det nästan inte att spruta, det kommer att suga i sprickorna fortfarande efter 7 lager, bredspackla eller penselstryk (speciellt om det är AQUA).

Inte bekant med termen HVLP (high vapur low pressure, eller vad innebär det?) jag kör med vanlig luftspruta, min spruta kostar lika som hela din anläggning.

Med en färg som är anpassad för sprutning är det ett rent (men skitigt) nöje att spruta.

Protte
 
Prototypen.... har du något bra tips på en vattenspädbar lackfärg som funkar riktigt bra för sprutmålning?
 
NEJ, men jag skulle vilja ha tag på en. Men det är underbart att lägga på en 2-komponent tinner baserad färg, det blir liksom kvalla.

Gammal lacknaftabaserad lackfärg går bra att spruta om man blandar i 2 kapsyler T-röd per liter färg för att "förstöra" tixotropen (men man måste röra i färgen flitigt för den sedimenterar)

Protte
 
Hittade lite youtube filmer som avgjorde att jag köpte denna spruta .

Charles Neil har 3 filmer som visar hur man sprutar ,länkar till en
http://www.youtube.com/watch?v=uhBscXB7yec

även woodwhisper har video som visar sprutpistolen och i den videon så får pistolen bra omdöme
http://www.youtube.com/watch?v=EkDXpyhgjq4

Här en demofilm från mässa i usa
http://www.youtube.com/watch?v=JK7q...525A0F0E&playnext=1&playnext_from=PL&index=30

Nog inget fel på sprutan utan mitt handhavande !


Undra om jag skall prova att spackla dörren och sedan spruta igen ?
 
Charles Neil hade nog rätt i det mesta
Woodwhisper var det mest att klappa på maskinen och rulla ut slangen sedan visar det på slutet vilken konstruktion och kvalitet det är på grejorna då han inte kan få isär sprutan pga av torkad färg.

På mässor ska man aldrig lita, de som är duktiga att blanda färg, hålla ihandtaget och får välja något som går bra att spruta lyckas ju imponera.

Var det bara vatten i sprutan på mässan???

Protte
 
Nu är ju som sagt alla sprutor väldigt individuella och ställs in på lite olika sätt men
om man bortser från själva inställningen på just din spruta så ser förfarandet ut ungefär så här.
Var extremt noggrann med rengöringen efter varje tillfälle.Man kan lätt förstöra en spruta eller åtminstonde göra det väldigt jobbigt för sig om man slarvar med detta.

viskositeten skall var mycket nära droppning när du lyft upp blandpinnen,men det får inte droppa för då är det för utspätt.Det skall falla en tunn stråle,tunn som en sytråd.Då har du rätt blandförhållande.
Rugga upp ytan som skall sprutas.
Börja alltid med grundfärg.Spruta första skiktet tunt.Låt färgen härda innan slipning.
Mellanslipa bort eventuella dammkorn och resningar i träet.
Torka av dammet med fuktad trasa.Som nästa moment brukar jag dra handen över dels för att känna och ta bort eventuella partiklar som blir kvar dels för att känna om det behövs spacklas på något ställe.

Prova gärna på nån spillbit för att få en jämn fin sprutbild.
Det finns lite olika skruvar antagligen på handtaget som tilluftskruv,färgmängdskruv och riktning av sprutbild.
Färgmängden justerar man vanligtvis genom att vrida på den som sitter längst upp och längst bak på sprutan.
luftmängd brukar sitta under handtaget.
Dessa parametrar i rätt förhållande till varandra och rätt viskositet på färg och rätt färgtyp och rätt utsug av färg stoff och rätt kvalitet på spruta skall kunna ge dig spegelblanka ytor.
Själv har jag mest kört med Industrilack och gillar inte vattenbaserat av div.orsaker.

good luck
 
Prototypen - förstår inte riktigt vad du menar när du skriver "Woodwhisper var det mest att klappa på maskinen och rulla ut slangen sedan visar det på slutet vilken konstruktion och kvalitet det är på grejorna då han inte kan få isär sprutan pga av torkad färg."

Om han inte får isär sprutan pga torkad färg så har det väl ingenting med kvaliteten eller konstruktionen på grejorna , det beror väl mer på felaktigt handhavande ?

Här nedan är länken till den kompletta recensionen av Woodwisper om du inte fann alla avsnitten på youtube

http://thewoodwhisperer.com/episode-45-music-to-my-earlex/

Ikeahantverkaren - det fina med earlexen, enligt en amatör som mig, är att det bara finns ett reglage på pistolen och det är färgmängden - dvs hur mycket nålen kan öppna. Enligt recensionerna upplevs detta som positivt då man som amatör ofta får problem att få till alla parametrar som finns på en proffspistol optimalt. Jag tackar för ditt konstruktiva inlägg.
 
När det gäller målning överhuvudtaget är de flesta vattenbaserade färger sämre på något sätt. Kan inte förklara hur riktigt, men mina målningar blir alltid bättre när jag har en färg som inte är vattenbaserad.
 
Mr Handyman skrev:
När det gäller målning överhuvudtaget är de flesta vattenbaserade färger sämre på något sätt. Kan inte förklara hur riktigt, men mina målningar blir alltid bättre när jag har en färg som inte är vattenbaserad.
Men det är sååååååååå tråkigt att rengöra sprutan efteråt om man målat med lacknaftefärg.
Dessutom skall väl dessa färger förbjudas inom något år.
 
Jag har fått lyckade resultat med Beckers Elegant Aqua glans 40 spädd med 10 % vatten. En färg skall alltid späs så lite som möjligt. Enklare HVLP-turbiner har färre inställningar och kräver mer av färgen. När jag körde turbin fick jag bra resultat med samma färg med 25-30% vatten, men det är mycket svårare att undvika rinningar. När man kör vattenbaserat är det en bra idé att smörja in alla komponenter med ett tunt lager vaselin. Då blir det inga problem med att få isär maskinen och rengöringen blir mycket enklare.

Numer kör jag en HVLP conversion gun. Den är mycket svårare att ställa in eftersom man kan ställa trycket i färgbehållaren, trycket till pistolen, färgmängd och sprutbild. Men den har andra fördelar när man har lärt sig maskinen. Jag vet inte om du redan har hittat sprutmålnngsgurun Jeff Jewitt på nätet? Han har även skrivit en del böcker i ämnet. Jag tror att de flesta är utgivna på The Taunton Press
http://www.taunton.com
 
Nu fick jag med hela Woodwispern men det skiljer inte mycket på den sprutan mot en "vanlig", samma elände att plocka isär och rengöra. Att han inte fick loss muttern : Där ska det aldrig komma in färg och har det gjort det så måste det vara fel någonstans eller han har dragit för hårt eller så är det så dåligt grepp att han inte orkade, när han sedan tar burköppnaren så verkar det vara relativt lätt ändå.

Det enda reglage som inte finns på earlexen är sprutbilden, på en "vanlig" så kan man ställa luftmängden till munstyckena som "plattar till strålen" och det är ingen större vetenskap att ställa. Kan vara bra att kunna köra med en smal stråle när man sprutar håligheter.

För 2 papp är det väl OK, snäppte in på Biltema.se och färgspruta för 300 och en kompressor för 800 (så behövs en regulator också) är ju ett alternativ.

Vad skulle vara fördelen med en turbinspruta mot en kompressorspruta.
(fördel kompressor: när jag släpper avtryckaren så blir det tyst, 99db?)

Protte
 
Först av allt - Tack för alla info , jag läser och lär mig hela tiden av er.

Jag köpte en HVLP-pistol efter att ha provat biltemas proffspistol (se bild) - tyvärr blev det inget proffsresultat då jag provade den. Förmodligen felaktigt handhavande :))

Nu så fastnade jag för Earlex-pistolen då den fått fina recensioner. Jag har även läst och kikat på Bosch PS 65 och 105 men tyckte de var för plastiga , speciellt munstycke .

Det skulle vara härligt att få till en yta som i vart fall är bättre än kluddet som blir då jag målar med pensel (nåväl så illa blir det inte med Jotun Lady ).

En stor positiv skillnad med min nya sprutpistol typ HVLP kontra biltemas är att det inte blir som dimman i Lützen i mitt garage när jag övningssprutar !

Jag tänker inte ge upp i första taget och som sagt inledningsvis - tack för alla all info som skapar genvägar i mitt "learning by doing".
 
  • sprutpistol.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du inget utsug så blir det så klart Lützendimma. Men även med Earlex så får du farliga koncentrationer av färg i luften. Med dålig ventilation så kan man prova med högtrycksspruta som inte kräver någon luft som drar runt sprutdimman.

Protte
 
Om ni undrar vad som händer idag så är det spackling - slipning ,spackling - slipning, spackling-slipning, på schemat.
Attans att inte en sprutpistol klarar av dåligt underarbete/förarbete ! :))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.