Hej,

Jag skall fräsa ett antal paralella spår i en 16mm MDF-skiva. Spåren skall vara ca 10mm breda med 10 cm mellanrum och skall gå rakt igenom skivan.

Klarar en Biltema-fräs av detta jobb tror ni?
 
Klarar den inte det får man väl köra 2 ggr.

Protte
 
Det kommer den säkert att klara fint. Men du får kör i omgångar, några millimeter i taget, beroende på storlek på fräs/frässtål så kan (och är troligtvis) 10mm brett och 8mm djupt för mycket att ta i ett svep. Men det är bara att testa sig fram och lyssna på maskinen.

Vad ska du bygga för någonting? Ska du köra rakt igenom skivan så kanske en cirkelsåg och sen en fräs med kopierring (eller med kullager, ännu lättare) för att göra kanten perfekt är snabbare bättre och enklare?
 
Redigerat:
Chansen att det ska bli bra ökar om man kopplar utsug på fräsen så att det inte blir packat i spåret. Har du fräsen eller ska du köpa en?

Skälet att göra som du föreslår Daniel skulle väl också vara att resultatet blir bätte öm man tar lite åt gången, vilket också skulle kunna uppnås genom att först köra med en 8mm fräs.
 
Jag bygger ett elementskydd. Jag har inte köpt fräsen än. Har också funderat på cirkelsågen men jag vet inte hur jag skall få till det snyggt. Tips? Cirkelsåg är ju enklast med det blir lätt fel... Det är viktigt att spåren blir raka och paralella.
 
Mr Handyman skrev:
Chansen att det ska bli bra ökar om man kopplar utsug på fräsen så att det inte blir packat i spåret. Har du fräsen eller ska du köpa en?

Skälet att göra som du föreslår Daniel skulle väl också vara att resultatet blir bätte öm man tar lite åt gången, vilket också skulle kunna uppnås genom att först köra med en 8mm fräs.
Håller med mr handyman angående dammutsuget. Speciellt som det inte brukar vara så bra på billigare maskiner. Är det inte så bra på biltemafräsen så kanske du kan få tag på någon som vill gå bredvid med dammsugarslagen - det funkar också tillräckligt bra. Gör dock inte det själv - bådda handerna på fräsen.

Angående att ta lite åt gången - så är det just min tanke. Ytorna brukar bli bättre ju mindre man tar i den sista omgången. Men däremot har jag aldrig tagit en 10mm fräs och fräst upp båda sidor samtidigt om ett 8mm spår - funkar det bra handyman?

Att första ta upp ett 8mm spår och sen använda en 6mm fräs med kullager emot en rak bräda/vattenpass whatever på båda sidorna hade nog blivit min melodi. Fast du kan ju testa först med en 10mm fräs och ser hur det blir, inte omöjligt att det blir riktigt bra också med den metoden - och du kommer ju inte att ha problemet att du måste spänna fast riktbrädorna alldeles parallellt (vilket i och för sig lätt går att lösa med passbitar etc).

Det finns många lösningar som kan ge ett riktigt bra resultat - till sotr del beror det på vilka frässtål du har.
 
B
använd mask när du ska fräsa. mdf dammet är inte bra för lungorna
 
andersw skrev:
Jag bygger ett elementskydd. Jag har inte köpt fräsen än. Har också funderat på cirkelsågen men jag vet inte hur jag skall få till det snyggt. Tips? Cirkelsåg är ju enklast med det blir lätt fel... Det är viktigt att spåren blir raka och paralella.
Varför raka, det är ju skitenkelt, gör spåren lite S formade så får du fler, "men hur har du gjort" frågor och får stolt förklara hur enkelt det egentligen var.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.