Hej

Jag håller på att bygga ett 1 1/2 hus i lösvirke och har efter en del läsning i detta forum kommit fram till att jag nog ska installera ett ventilationssystem av typen FTX. Nu undrar jag bara; vågar man ge sig på detta själv? Jag har kollat på en Heru 75 och räknat på kostnaden för spirorör och ventiler. Ser ut att kunna bli under 25tkr i materialkostnad. Blev lite orolig när jag läste om att ett FTX-system kan väsnas ganska mycket om det är felaktigt installerat. Hur installerar man ett sånt system felaktigt? Och, ännu viktigare, hur installerar man då ett sådant system korrekt? Någon som har erfarenhet av detta? Förresten, vilken dimension måste man ha på spirorören, räcker det med 80mm? Något annat att tänka på?

Tacksam för vettiga synpunkter, mvh
// d
 
Hej,

Har tyvärr ingen praktisk erfarenhet ännu av FTX, men däremot har jag precis ritat ihop ett till vårat befintliga 1 1/2 hus från 60 talet. I vårat fall blir det en ILTO 410 med vatten batteri för värme, ljuddämpare på båda stammarna 160 mm spiro rör som reduceras ner till 125 mm efter ca 3/4 sträcka mot det yttersta donet, alla till och frånluft don är 125 mm, jag sätter även ljuddämpare före tilluftsdonen i sovrummen för att slippa eventuella oljud mellan rummen, alla luftdonen får också spjäll för justering av luftflöde, det blir även några renslock på strategiska ställen för ev. rensning, isoleringen är inte riktigt spikad ännu men den blir minst 100mm. Jag har precis summerat min material spec: ca 65 m rör, 10 st luft don 5 ljuddämpare mängder med böjar och muffar i ahlsell katalogen 20tkr utan FTX och isolering, skall bara... fixa nå´n som har stor rabatt. Detta är gjort helt på egen hand, skall däremot låta en kunnig på området kolla mina ritningar...

Hälsningar
Thord

 
En ventilationsfirma tar inte många kronor för att dimensionera upp systemet. Det kan det vara värt. Du bör också få det injusterat av fackfolk efter installationen. Detta kostar inte heller mycket. Det som är dyrt med FTX är själva installationen, och den är inte komplicerad men tidsödande. Det sparar du pengar på att göra själv.
 
Hej

Tack för alla goda råd.
Verkar dock inte som att jag kan komma undan riktigt så billigt som jag hade hoppats... :-/

mvh // d
 
80-spiro låter klent. Räkna med 100 eller 125 till enskilda don och 160 eller 200 till samlingskanaler i en normal villa.

Du har egentligen tre typer av ljudkällor:

Aggregatet. Fixas genom att välja ett tyst aggregat och don med bra ljuddämpning. Eventuellt extra ljuddämpare, men det går inte att dämpa hur mycket som helst.

Egenljud från kanaler, spjäll m.m. Inget större problem i en vettigt dimensionerad och rätt utförd anläggning.

Don. Ska ha både bra ljuddämpning och alstra lite egenljud.

Bygga det kan du nog göra själv, undvik skarpa kanter och tvära böjar nära don och aggregat + tänk på att det ska gå att rensa. Men det kan nog vara värt att ta med dig en skiss till nån som kan dimensionera kanalerna, bestämma lämpliga flöden och ta ut bra don. Annars riskerar du just att du får en massa ljud.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.