Hej,

Har köpt en nyproducerad bostadsrätt utifrån planritning och visningslägenhet. I de uppgifter som jag sett skulle det funnits två duschar och en ytterdörr som öppnades utåt.

Vid besiktningen fanns det bara en dusch och en ytterdörr som öppnades inåt. Vi är inte de enda som drabbats av detta i föreningen.

Är det någon som vet hur vi ska gå tillväga om byggherren inte korrigerar detta?
 
Du måste gå via styrelsen. Du har inget avtal med byggherren.
 
Precis som nyfiken påpekar så handlar det om vem ni köpt bostadsrätten av. Har ni köpt bostadsrätten av ett byggföretag så är det er avtalspart vilket känns rimligt, i annat fall så är det kanske som nyfiken påpekar ett fall för styrelsen.
 
Tackar för svaren. Vi har köpt av byggherren, via mäklare. Föreningen har inte bildad styrelse ännu. Är det så då att varje köpare har ett avtal med byggherren fram tills föreningen har bildat styrelse?
 
Jag kan ha fel. Men jag trro att det alltid finns en bildad bostadsrättsförening när bostadsrättterna säljs. Man kan ev. teckna intresseanmäalan och betala handpenning till ngn. annan än föreningen.

Ofta bildas fröeningen i ett tidigt sked med representanter för byggföretaget eller HSB om det är de som bygger i styrelsen. Sedna efter inflyttning lämnar man över styrelsens till medlemmarna.

men i princip så är det ju en bostadsrätt du köper, den går inte att köpa om det inte finns en bostadsrättsförening. Så jag är ganska övertygad om att rent juridiskt så är det föreningen du har ett avtal med. Och som därmed är ansvarig för vad de levererar till dig.
 
Hempularen: Jo det stämmer nog som du skriver. Styrelsen består väl idag av representanter för byggföretaget. Vet inte om det är uteslutande bara dessa.

Har du eller någon annan något tips om vad som kan vara första steget för mig om det skulle stå klart att lägenheten inte blir så som avtalats?
 
Prata med en advokat direkt.

Att dörren öppnas inåt kanske är svårt att få till ett alvarligt fel (även om det säkert tar bort yta för dig). Men en dusch mindre än betsällt låter ju som ett ganska rejält fel.

Hur fel är det? Saknas ett helt duschrum, eller är det bara att det inte finns en dusch till badkaret, men en separat dusch i badrummet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.