Järnbalkstomme, plåtreglar, plåtfasad, gullfiber, plåtbeklädnad på insidan (gips har ju papp = organiskt)... :D
 
AC alltså. När jag har utsatts för det har luften blivit så torr att jag får hosta. Fukten rinner ut, antingen utanför huset eller i en burk som jag får tömma.

Hur tänkte byggforskarna undrar jag? Hmm.... luften är varm och fuktig på sommaren. Hmmm.... Husen möglar..... Hmmm... Vi förbjuder maskiner som torkar och kyler luften ?????
 
Mikael_L
Hehe, jag skojade bara, med AC-förbudet ... ;)
 
Scenariot är väl det att det blir kallare på insidan än på utsidan, och då kondenserar den fuktiga sommarluften i isoleringen och väggarna ruttnar.

Det verkar dock mer som ett teoretiskt än ett faktiskt problem...

Edit: hehe, ja, det lät iofs så dumt så att man gick på det...
 
Efter att ha försökt förstå reglerna för hur man får bygga väggar och inte i badrum och hur de har tänkt när de införde reglerna så har jag upphört att förvånas över konstiga branchregler. Jag tror numera på allt. Däremot följer jag reglerna endast om jag själv bedömer dem som rimliga.
 
T
Egon84 skrev:
Jag har nu läst igenom varenda tråd i isoleringsforumet som innehåller ordet plast. Blev jag nåt klokare på det då tro? Svar: nej...

Bakgrund:
Jag håller på och isolerar ett hobbyrum i mitt uthus. Det blir som ett nytt hus inuti det gamla så att få plasten tät skulle inte vara något problem.
Rummet kan jag tänka mig att ha en underhållsvärme på kanske 8-10 grader i då det kommer bli ganska välisolerat (ca 300 mm i väggar och 500 i tak, 145 i golvet).
Möjligheten för att det blir helt kallställt är ganska liten, men på de kallaste vinterdagarna så kanske det går ner till 5 grader därinne.

Jag har ju som sagt läst de flesta åsikterna om plastens vara eller inte vara. En del säger att det alltid ska vara plast (få). En del säger att det inte ska vara plast om det kan komma att kallställas (de flesta). En del säger att det måste vara minst 10-12 grader hela tiden om man ska ha plast. Och en del säger att plast alltid är onödigt.

Så en gång för alla: hur ska det vara!? Det kommer inte vara nån fuktbelastning i rummet, mer än kanske nån kopp kaffe som står och ångar lite, och ett par personer som andas.

Väggbeklädnaden ska vara målat gips, plastfärg är väl ganska tätt det med?

Innan plastfolien genomslag så isolerade man ju bostadshus med gullfiber i flera decennier, och många står lika bra idag som när de var nybyggda.
Isolerar du med mineralskivor så ska du ha plast i alla fall på väggar och tak, blåser du "lösull" t.e.x. ekofiber (tung isolering) så räcker det utmärkt med papp. Tycker personligen att man ska undvika plast i den mån det går. Man bor trots allt i en plastpåse då vilket gör att ventilationen är mycket viktig. Bättre med hus som andas.
 
Mikael_L
telabtelab skrev:
Bättre med hus som andas.
Menar du dragiga ???
 
Ja inte blir det lättare av att rota igenom alla trådar om plast eller ej, papp eller ej, tilläggsisolering av timmerhus på insidan(som i mitt fall) etc.

Har ej använt plast, ångbroms,papp eller vindduk samt använde mig av vitalsisolering som jag tyckte var prisvärd + organisk.

Skulle jag ha anlitat en lokal snickare så hade det med 98% säkerhet blivit roxull + plast.

Läste nånstanns på nätet om att ångbroms är ett annat namn för ångspärr då började jag klia mig i skallen ännu mer :) skulle ha sparat sidan och visat er..

Ångbroms har jag fått för mig är lufttät men med ett ångmotstånd dvs inte helt ångtät och brukar eller ska användas i stället för ångspärr/plast vid organisk isolering på insidan.

Jaja nu är mitt bekymmer med isolering, plast mm över, isolering + skivor är på plats redan bara och be att det inte möglar inom min livstid :)
 
T
Mikael_L skrev:
Menar du dragiga ???
Det är nu ditt nästa inlägg ska komma som innehåller typ:
Hehe, jag skojade bara. Eller???
 
Mikael_L
Nä jag är allvarlig.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att ett hus andas, det har väl inte lungor?
 
T
Mikael_L skrev:
Nä jag är allvarlig.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att ett hus andas, det har väl inte lungor?
Det har väl inte ett underställ heller? Men man kallar det oxå för att "det andas".

Nordiska Ekofiber har marknadsfört begreppet ”Hus som andas” (en ”översättning” av eng. ”The breathing wall”) i över tio år. Meningen med uttrycket är att förklara populärvetenskapligt vad man menar med att bygga diffusionsöppet.
 
Ett hus av regelstomme "andas" väl också utan ångspärr på insidan ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.